Airco in een Amazon

Lees meer
22-09-2011 21:07 #106228 door Eric van Vliet
Airco in een Amazon is gemaakt door Eric van Vliet
Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik voor mijn Amazon een airco gekocht.
Ik ben eigenlijk benieuwd of de mijne origineel is. En heeft iemand voor mij enkele foto's van hoe deze origineel gemonteerd moet worden? Ik had op het forum gelezen: "Theo van der Loo uit Geleen heeft hieraan een artikel in het VCM gewijd, ik denk ongeveer een jaar geleden. Zeer leerzaam."

Dat moet inmiddels een blad uit 2003 geweest zijn. Heeft iemand dit blad nog voor mij? Een ingescande versie is ook prima.

Groeten,
Eric

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2011 08:22 #106235 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Airco in een Amazon
Voor zover ik weet is deze niet origineel voor Volvo.
Volvo gebruikte de Frigiking verdamper:


Zie ook mijn site: www.oudevolvo.nl/blog/2009/05/18 ... n-gekocht/

Een plaatje van hoe hij hoort te zitten is te vinden in Volvo Air Conditioner Owners manual140, 160, 122,1800 (op pagina 5 voor de Amazon).

Voor meer details zie Partlist and installation Instruction Volvo F-500 Evaporator kit 122 and P1800

Dat zijn de twee meest belangrijke, maar op www.volvoamazonpictures.se/docum ... als_en.htm zijn nog wel meer airco gerelateerde handleidingen te vinden.

Het VCM artikel kan ik je helaas niet aan helpen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2011 11:57 #106238 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Airco in een Amazon
Ik had een 164 uit '71 met fabrieksaf een airco, deze was anders dan het plaatje wat Lars laat zien.
Deze had 4 lucht 'monden' .
Mocht iemand een airco willen inbouwen zou ik willen adviseren neem een moderne pomp en een verdamper die meer capaciteit heeft en past bij de pomp. Sankyo en Senden hebben hier wel een passende pomp.

Hoi er wel rekening mee dat je een steun moet maken, sommige dealers hebben hier al wat voor.
Voor de leden in de buurt van Arnhem, mijn buurman Bram van Steijn, van de SBKArnhem heeft een airco service.

Op de 1800pictures.com (van de Zweedse 1800site, kun je meerdere airco handleidingen en ook inbouw instructie vinden.
Ik heb het Green Manual van de 144/164, mocht iemand heir wat mee willen dat kan, neem met pb contact op

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2011 13:10 #106240 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Airco in een Amazon
Bedankt voor jullie snelle reacties!

De links zijn al behoorlijk nuttig. Ik ben erachter gekomen dat mijn airco gemaakt is bij: 'Climatic air' in Dallas, Texas.



Mijn pompsteun lijkt niet echt origineel. Ook in het instructieboekje lijkt de pomp anders bevestigd te zitten.



Toch zie ik nog steeds veel gelijkenissen. Als ik op dit plaatje kijk, dan lijkt het haast mijn airco wel, alleen het voorfrontje is anders.


Mocht iemand meer weten, dan hoor ik dat uiteraard graag!





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2011 15:10 #106243 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Airco in een Amazon
Qua vorm lijkt mij me prima geschikt voor een Amazon. Ik denk ook wel dat hij periodiek correct is. Waarschijnlijk is hij gewoon in die tijd door een dealer geïnstalleerd.

Van de steun voor de York pomp zijn wel meerdere varianten.
Heb je wel een (late) B20? Anders vergt inbouw nog wat extra aanpassingen.

Overigens zou ik zoals Ed ook schrijft zeker kiezen voor een moderne pomp en die York pomp zeker niet gebruiken.
Een moderne verdamper geeft in combinatie met modern 134a koelmiddel wel meer koeling, maar is best prijzig.
Ik ga (dus) ook airco in mijn Amazon zetten en kies voor een ouderwetse verdamper.
Veel andere onderdelen (pomp, droger, condensor) worden nieuw.
Zaken als dubbele poelie en spanrol kunnen (met evt modificatie) hergebruikt worden.

Er is op Internet veel geschreven over de ombouw naar een moderne pomp met modern koelmiddel en inbouw van airco.
Zie bijv amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=7&t=6322
Of amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 0&start=90 (ook een leuk topic vanaf het begin)

Sanden selection& conversion guide
www.rparts.com/adnl-info/conversion_guide.htm

Wat zijn je plannen qua inbouw?
Evt kan ik nog wel wat aanvullende bronnen achterhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2011 16:52 #106246 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Airco in een Amazon
Ik zit nog een beetje te twijfelen over in welke auto ik hem ga inbouwen.
Mijn Amazon 121 uit 1968 is net helemaal gerestaureerd en heeft een B20A. Echtermoet ik dan gaten maken in het chassis terwijl hij net helemaal netjes is overgespoten. Bovendien hoort zo'n airco in de 122S modellen (toch?).

Nu heb ik nog een 122S in de garage staan als restauratie object, maar deze heeft een hollandia schuifdak en een airco is dus niet heel noodzakelijk.

Het gaat mij er niet zo om of de airco nu heel goed functioneert. Ik hecht er meer waarde aan als deze origineel is.

p.s. helaas had de vorige eigenaar geen dubbele poelie meer, dus daar ben ik nog naar op zoek. Ook de droger mist, maar misschien is het toch wel handig om een paar dingen nieuw aan te schaffen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2011 21:57 #106249 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Airco in een Amazon
Hij kan in beide Amazons, dat maakt n iet uit, Gaten zul je hoe dan ook moeten maken.
Je knut nu kiezen waar ze komen, tevens modificaties aanbrengen.
Ik zou die lompe York pomp in het museum zetten, hier zijn veel betere moderne pompen voor die de helft wegen en ongeveer de helft van de omvang hebben, is natuurlijk niet 'in time correct' maar werken veel beter en minder onderhoud.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2011 08:36 #106250 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Airco in een Amazon

"Eric Vliet" schreef:
Het gaat mij er niet zo om of de airco nu heel goed functioneert. Ik hecht er meer waarde aan als deze origineel is.

Dan zou ik sowieso verder zoeken naar een echte Frigiking verdamper. Die van jou is wel uit die tijd correct, maar niet "origineel" voor Volvo Amazon.

Een dubbele poelie is denk ik nog wel te vinden.
Er zijn redelijk wat mensen die de airco uit hun P1800 halen omdat het oude systeem toch niet meer werkt en ombouw geen klein klusje is.

Mijn York pompen heb ik verkocht aan iemand die aan Amerikaanse auto's kluste.
Hij ging hem gebruiken om er een een oppomp systeem voor z'n vering mee te maken (om je auto te laten stuiteren).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2012 10:05 #112984 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Airco in een Amazon
Beste medeleden, ik zou graag mijn kachelradiator vervangen voor de koelsectie van een airco is er iemand die weet of dat er iets passend is. Dus geen kachel meer. Of moet ik dit speciaal laten maken?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2012 11:57 #112986 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Airco in een Amazon

Beste medeleden, ik zou graag mijn kachelradiator vervangen voor de koelsectie van een airco is er iemand die weet of dat er iets passend is. Dus geen kachel meer. Of moet ik dit speciaal laten maken?


Geen kachel meer, rij je alleen in de zomer met de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.