Zelfgemaakt gereedschap

Lees meer
08-04-2012 08:40 #112477 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Zelfgemaakt gereedschap
Jazeker past dat makkelijk, en je bent welkom hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2012 19:34 #112494 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zelfgemaakt gereedschap
Wat handigheidjes voor het vervangen van wiellagers:

- Voor het loshalen van de oude lagerring uit de naaf gebruik ik een stuk ijzeren pijp, met een diameter die net iets kleiner is dan de diameter in de naaf. De pijp via de 'andere' zijde van de naaf tegen de lagerring zetten en dan met een hamer de ring uit de naaf tikken. Niet een te dun pijpje nemen want dan loop je meer kans de boel te beschadigen.

- Voor het plaatsen van de nieuwe lagerring:
Slijp de oude lagerring door. Dit oude lager kun je dan als ophoogstukje gebruiken:



Want op deze manier krijg je ring niet verder:



Door het ophoogstukje kun je de ring op voorspanning zetten met een staaf ijzer en twee lijmklemmen. Hierdoor weet je zeker dat de ring precies recht in de naaf komt als je op de staaf tikt met een hamer.



Zijaanzicht:



Simpel, en het werkt perfect!








Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2012 20:08 #112496 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Zelfgemaakt gereedschap
Leuk zo'n topic!
aanvullingkje;

Als zo'n lager schaal erg vast zit (met het demonteren), las je er een rups op (op het loopvlak van de kegels). even af laten koelen en vervolgens tik je hem er zo uit. (door de warmte wil hij uitzetten, kan nergens heen en vervolgens door het afkoelen krijg je meer krimp

Ps. Om de torsieveren van een sedan achterklep op te spannen heb ik een soort T sleutel gemaakt. verdient niet de schoonheidsprijs, maar werk perfect. ik weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen. maar mocht iemand op zoek zijn..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2012 09:48 #112981 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Zelfgemaakt gereedschap
Voor het demonteren van het lagertje in het motorblok waar de as van de versnellingsbak ingaat gebruik ik een kijlbout.
Draai deze vast in het lagertje en met een zelfgemaakt bruggetje aan het einde van de kijlbout wip je hem met een koevoet of een grote baco er zo uit.
Is toch iets goedkoper dan een origneel stukje gereedschap.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2012 10:00 #112983 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Zelfgemaakt gereedschap
Mooie oplossing, Johan! Ik haal het toplagertje eruit door de ruimte vol te spuiten met vet en er dan een passend asje in te tikken: door de druk op het vet komt-ie er dan ook uit! Maar die oplossing van jou ga ik de volgende keer proberen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2012 23:13 #114415 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zelfgemaakt gereedschap
Omdat ik wat stukken kokerbalk wil vervangen, had ik een zetbankje nodig om plaatmateriaal om te kunnen buigen.
Nieuw en ook tweedehands zijn ze flink aan de prijs, dus ben ik zelf aan de slag gegaan met materialen die ik her en der gevonden heb.

Het basisidee is erg simpel en kwam ik online tegen (engelse woord voor zetbank is 'metal brake'):



Het uiteindelijke apparaat:



De oplettende kijker heeft al gezien dat er een stukje Amazon gebruikt is: ik had stevige scharnieren nodig, die meer dan 90 graden konden draaien, met weinig speling, en liefst van ijzer... Twee deurscharnieren waren snel gevonden!



Een exact rechte hoek vouwen gaat in twee stappen. Om het begin van een vouw te maken moet je er vooral voor zorgen dat het plaatmateriaal wat op de tafel ligt, niet omhoog komt. Daarvoor gebruik ik een massief stuk ijzer wat ik aan beide zijden flink op spanning zet met de twee zwarte knoppen.


Op deze manier krijg je het metaal max. 90 graden gebogen. Maar metaal heeft nou eenmaal altijd de neiging om iets terug te veren, waardoor je op deze manier niet verder dan zo'n 80 graden kunt buigen:



Bij stap 2 wordt daarom de massieve balk vervangen door een L profiel. Voor de laatste paar graden wordt er nauwelijks meer opwaartse kracht uitgeoefend, waardoor het L-profiel niet doorbuigt. De grootste kracht is nu horizontaal, het L profiel zal 'naar achteren' geduwd willen worden. Twee vaste balkjes, links en rechts op de tafel, zorgen ervoor dat het L profiel tegengehouden wordt:



En met wat hulpmiddelen zijn ook reeds gevouwen delen nog te buigen, zodat het nu wel duidelijk is wel stuk van de kokerbalk ik hiermee aan het fabriceren ben. Project geslaagd!














Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2012 20:14 #114446 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic Zelfgemaakt gereedschap
Ziet er handig uit Erik, ik denk dat amazon scharnieren zeker sterk genoeg zullen zijn. Welke kokerbalken moeten er aan jouw amazon gedaan worden? Heb deze week bij de mijne een nieuw stuk gelast in de balk naast de versnellingsbak, met buigen in de bankschroef ging dit net.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2012 09:28 #114469 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zelfgemaakt gereedschap

"Niek Bolijn" schreef:
Ziet er handig uit Erik, ik denk dat amazon scharnieren zeker sterk genoeg zullen zijn. Welke kokerbalken moeten er aan jouw amazon gedaan worden? Heb deze week bij de mijne een nieuw stuk gelast in de balk naast de versnellingsbak, met buigen in de bankschroef ging dit net.


Beide balken, links en rechts naast/parallel aan de versnellingsbak, zijn slecht. Dat zal dezelfde balk zijn als jij bedoelt. Het hele stuk vanaf de voorste dwarsbalkjes tot voorbij de knik naar boven (richting motorruimte) moet vervangen. Ik gebruik hiervoor 1.5mm staal. Kleine stukje omzetten gaat wel met de bankschroef, maar een strookje van ca. 1cm omzetten over een lengte van zo'n 40cm krijg ik niet netjes voor elkaar zonder zetbank. Maar nu dus wel! :)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2012 21:58 #114494 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic Zelfgemaakt gereedschap
Dat zijn inderdaad dezelfde als die van mij, bij mij was het maar een stuk van ongeveer 15 cm. ter hoogte van het
dwarsbalkje, de knik was al eens vervangen maar niet doorgelast, dit heb ik nu ook maar gedaan.

Zie hier het resultaat, voor:




balk na:




Eerlijk toegegeven: het verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik denk dat het
zeker weer degelijk is gemaakt. Helaas is de lip aan de bovenkant voor de vloerplaat
net wat te hoog dus hier moet ook weer wat aan verandert worden...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2013 18:09 #129949 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zelfgemaakt gereedschap
Handigheidjes om draagarmrubbers uit de draagarmen van een Amazon te persen:

Hier staan al wat zaken genoemd:
Revisie Voortrein amazon
- Dop 36 gebruiken
- 1/2 inch dop kan ook van pas komen

.. maar een dop 36 had ik niet liggen, dus op zoek naar wat anders:

Hier een fotootje van het uitpersen van 1 van de bussen met hulp van een oud lager van de vooras van een 145:



Ik heb ook nog gezien dat een oud wiellager van een Amazon vooras perfect gebruikt kan worden om een nieuwe bus in de draagarm te duwen. Het lager past precies rondom het rubber, op de stalen ring. Hierdoor beschadig je het rubber niet maar heb je wel genoeg contactoppervlak om kracht te zetten op de bus:





Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.