bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?

Lees meer
19-02-2022 14:45 #197895 door Lo Bouwens
Ik las ergens dat je de speciale Volvobobine in de Amazon Combi, die met het contactslot is verbonden met zo'n gewapende kabel, kunt vervangen door een "gewone" bobine. Dat is misschien wel handig, want die speciale Volvo bobines zijn vrij duur en ook nog meestal tweedehands en gerepareerd. Maar dat zal wel betekenen dat ik bedrading en aansluitingen moet verleggen? Ik weet trouwens niet of de aanwezige bobine wel of niet werkt, want de motor is momenteel bij het revisiebedrijf, dus ik kan niks testen. Maar een vorige eigenaar heeft hem al losgemaakt, dus erg hoopvol ben ik niet...
Ik ben zeker geen elektra-genie, dus als iemand het voor de handige leek in begrijpelijke taal kan uitleggen, dan graag.
Lo Bouwens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2022 17:12 #197897 door Joop van Putten
Ik heb inmiddels een ander bobine en die bevalt me primna. Het is blauwe van Bosch.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
19-02-2022 18:11 #197905 door Cor Kraaijeveld
In de shop van de vereniging zijn enkele met de originele Bosch testapparatuur geteste gebruikte bobines verkrijgbaar,

Zie ook de artikelen in het clubblad door Han Misdom, waar uit de testresultaten bleek dat de originele bobines bepaald niet onder doen voor nieuw te koop zijnde bobines.

Nieuw wil dus niet altijd zeggen dat de resultaten beter zijn.

Maar als je toch nieuw wil, je kan natuurlijk een nieuwe bobine plaatsen en de plus draad uit uit de pantser kabel halen. Hierover staan de beschrijvinen ook op dit forum,

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2022 18:43 - 19-02-2022 18:43 #197906 door Ed van der Zee
Daar ben ik het helemaal mee eens, die pantserbobines zijn oersterk, heb er nog een paar liggen maar voor 100 euro een bij het VKO is niet duur en origineel is hier zeker niet slechter.
Ik heb er nog een voor 6 volt systeem, die mag ook weg voor 100 euro, geef me een pb

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2022 19:18 #197907 door Joop van Putten
Toen mijn bobine aan vervanging toe was werd voor een tweedehands pantserbobine rond de 600 euro gevraagd. Dat vond ik wat teveel :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2022 21:30 #197910 door Han Misdom
€600,- voor een gebruikt exemplaar is een woekerprijzen. 
Nieuw, origineel Bosch,  kost iets minder dan €500,-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2022 08:46 #197914 door Lo Bouwens
Ik ben pas een maand of zo lid, dus dat oude clubblad heb ik helaas niet. Maar een schema of tekening welke bedrading dan moet worden aangepast en hoe zou wel handig zijn. Aanvoer 12 volt naar de bobine lijkt me te doen, maar hoe werkt het contactslot dan verder nog?
Het is trouwens de vraag of de bobine het niet doet, maar hij is door de vorige eigenaar wel losgenomen, dus of vervangen überhaupt nodig zal zijn kan ik pas testen als de motor terug is van de revisie.
Maar bedankt voor de reacties tot nu toe.
Lodewijk Bouwens
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2022 10:53 - 20-02-2022 10:54 #197915 door Ed van der Zee
Als je bij recente documentatie kijkt zie je alle VCM's van de laatste jaren en onder toegelaten types vind je onderdeelboeken en technische info inclusief de elektrische schema's.                                                                            Verder kun je ook zoeken op steekwoorden op het forum, dus zoek en benut de mogelijkheden van onze website.
De veiligheid van de pantserkabel bestaat uit het feit dat de + plusdraad erin verpakt zit ... de latere bobines hebben die + aansluiting naast de - op de bobine
Je hebt een aantal opties, de pantserbobine gewoon gebruiken zoals hij is, je kan de plus draad isoleren uit de pantserkabel en een gewone bobine aansluiten zonder verder iets aan te passen.
Zoek maar eens onder 'pantser bobine' en daar staan ook foto's bij

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2022 11:14 #197917 door Han Misdom
Heb inmiddels tientallen  bobines getest / gerefurbished. Als er zich al een probleem aandient in de pantserkabelbobine dan zit het probleem  in 99% van de gevallen  in het contactslot (en dus niet in de bobine).
Ofwel de pantserkabel doorknippen om vervolgens een andere bobine te plaatsen is vrijwel altijd een zinloze actie.
In de oude VKM's kun je een test vinden van de diverse bobines. De standaard Volvo bobine behoort tot "best in class".

Bovendien, hoe origineler de auto, des te beter de uitstraling / waarde.
Succes met het maken van je keuze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.