- Berichten: 115
Wel vonk, geen start…
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
ontstekingspuristen (waartoe ik tot voor kort zelf ook behoorde) mogen deze post overslaan . Met het oog op de toekomst (geheel herbouwde/gereviseerde motor) ben ik overstag gegaan en heb ik 123 in mijn 1800 gemonteerd (nu nog met 1 Stromberg, straks 2 SU’s). De B20A was tot dit weekend perfect afgesteld en liep werkelijk als een zonnetje. Alles driedubbel gecontroleerd en zou moeten kloppen: vliegwiel 0 of 10 graden vervroeging, kleppen #1 en #4 dicht, bougies geven vonk, LED brandt, verdeler zit vast, bougiekabels en +/-bedrading kloppen, (start-) motor draait rond, zat benzine. Maar hij wil niet starten. Nu vraag ik me af of er een doorgewinterd verenigingslid in de regio Rotterdam is dat - desgewenst tegen vergoeding - even zou willen komen meekijken, want ik zie waarschijnlijk iets heel simpels over het hoofd. De Wegenwacht komt er vermoedelijk niet voor. Suggesties in deze thread uiteraard ook welkom, maar ik zou niet weten hoe nu verder - en hiervoor met een ambulance naar de garage is toch eigenlijk te zot… Bij voorbaat onmetelijke dank!
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik adviseer altijd om de aansluitingen van de originele ontsteking te behouden en hem te markeren zodat je altijd terug kunt.
Als ik je goed begrijp liep de motor prima en is de 123 het enige dat je hebt veranderd, dan zou ik de stappen een voor een controleren ie je hebt gezet.
De oorzaak moet daar liggen en is waarschijnlijk elektrisch
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Het enige dat ik niet kwijt kan, is een witte draad (met zwarte sporen) die met een schuifstekkertje op de Bosch zat. Komt met de min vanaf dashboard. Wellicht toerenteller? Maar dat is een volgend probleempje om op te lossen…
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Alleen… was dat witte draadje inderdaad van de toerenteller…! Die is zo dood als een pier! En daarover staat niets in de handleiding van 123. Heeft iemand een idee hoe dit dan weer op te lossen?
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 440
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
De mijne is afgezien van de motor ook een E. Ik heb me ook laten vertellen dat de toeren ook via impuls op een bougiekabel afgetapt kunnen worden - zoals oorspronkelijk dus van de bosch. Maar bij jou zie ik ook een witte draad in de 123 verdwijnen. Dat is niet standaard, maar wel interessant. Waarop is die dan aangesloten?
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 440
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 440
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.