Bougies

Lees meer
05-04-2021 16:34 #193348 door Rudi Haentjens
Bougies is gemaakt door Rudi Haentjens
Halokes
Ik heb een 123 ignite  ontsteking op mijn PV444  ( 1957 ) B16 A geplaatst , alsook dubbele carburatie  SU H4  , welke bougies kan ik het beste plaatsen , en wat met de voorontsteking 
Laat maar iets weten en alvast bedankt voor de info 
Groetjes Rudi 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2021 14:09 - 06-04-2021 14:10 #193354 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bougies
Gewoon de voorschriften van Volvo aanhouden. In het onderdelenboek staat:
  • B16A W175-T3
  • B16B-D W225-T3
Zie onderstaande tabel voor conversie naar moderne typeaanduiding.
 

Het feit dat je een 123 Ignition hebt geplaatst maakt geen enkel verschil.
Met alleen een setje dubbele carburateurs maak je nog niet het verschil tussen een A of een B blok. Dus kies de vervroeging die het dichts in de buurt komt van de vervroeging voor een A blok.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2021 15:53 #193356 door Rudi Haentjens
Beantwoord door Rudi Haentjens in topic Bougies
Bedankt voor de info en het tabel, deze zal ik zeker opvolgen. 
Grtjs Rudi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 16:28 #193362 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Bougies
Rudi, heeft niets met de bougies te maken. Ik heb een 544 van 1960 met B16a. Ook met 123-ontsteking. Welke curve gebruik jij? Bij mij staat hij op 4.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 18:50 #193369 door Rudi Haentjens
Beantwoord door Rudi Haentjens in topic Bougies
Beste wat bedoel je met op 4 
​​​​​

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2021 11:54 #193400 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Bougies
Rudi, met 4 bedoel ik. Ur e 4. Deze kun je instellen als je onder op de ontsteking het inbusboutje verwijderd. Dan zie je de verschillende curves. Ik weet niet of 4 voor jou ideaal is omdat je 2 carburateurs hebt. Succes, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2021 14:28 - 16-11-2021 14:30 #196610 door IwemaLPG(GAST)
Beantwoord door IwemaLPG(GAST) in topic Bougies
Hallo, omdat het bepalen van de optimale bougie alleen met meten van de totale schakeling mogelijk is kun je hierop niet zomaar een antwoord geven.

Op het alfa forum heb ik jaren geleden wel wat informatie gezet.
Hieronder enkele antwoorden van mij.
Voor het totale topic zie e link onderaan.


Wie heeft ooit onderzocht wat de beste bougie is voor een bepaalde motor?
Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende bougies?
Wie het weet mag het zeggen.
De bougie is het laatste deel de keten van onderdelen die zorgen voor de ontsteking.
Je moet de bougie dus ook niet los van de andere delen beoordelen.

De belangrijkste criteria voor een bougie zijn:

- Hij moet zo minmogelijk energie absorberen.
- Hij moet zo heet mogelijk zijn zonder dat er zelfontbranding gaat plaats vinden.
Hoe meer energie door de eigen warmte van de bougie aan het mengsel wordt overgedragen des te lager de eisen zijn die we aan de vonk hoeven te stellen.
Tevens heeft een hete bougie een hogere zelfreinigende werking, waardoor de bougie beter blijft werken.
- De ionistatie spanning moet zo laag mogelijk zijn.
- De verandering van elektrode afstand in de tijd door de verbranding moet minimaal zijn.

Ik heb nog nooit een bougie gezien die een brandstofbesparing geeft.
Er zijn wel bougies die zoveel energie absorberen waardoor de vonk wordt geredueert hetgeen resulteert in het niet plaats vinden van vele verbrandingen
Hierdoor zal het brandstofverbruik dus stijgen.

Welke de beste bougie is, is afhankelijk van de motor en de rest van de ontstekingsdelen.

Meten is weten. Helaas, maar ik ben docent naast andere beroepen die ik uitoefen.

Hierbij enkele opmerkingen.
Ik weet dat dit allemaal kort door de bocht is maar helaas heb ik geen tijd om alles diepgaand uit te leggen.

Ik heb hier wel een boek over geschreven dat ik niet ga uitgeven.

De weerstand van de bougie heeft een functie!
Voor vele wagens is deze weerstand noodzakelijk om geen elektrische storingen in de elektronica te krijgen.
Maar hoe lager de weerstand hoe beter.
Als je geen weerstand nodig hebt gebruik dan weerstandsloze bougies.

Het gaat ook niet om het feit of er wel een vonk is, maar om de energie overdracht van elektrische energie in warmte.
Hoe meer elektrische energie je in warmte omzet voor de vonkbrug van de bougie des te lager wordt de energetische waarde die je overhoud voor de ontsteking van je mengsel.

Voor LPG is de ontstekingstemperatuur 540 graden C. (ruim 2 maal zo hoog als bij benzine)


Als de druk in de verbrandigskamer zou dalen als gevolg van een hogere temperatuur dan zou ook de ionisatie spanning dalen.
Als het al waar zou zijn dat de luchtdruk zou dalen door een hogere temperatuur dan zou dat ook wenselijk zijn.
Helaas is dit niet waar.

De ionisatie spanning welke nodig is om de vonkbrug van de bougie te overbruggen wordt door vele factoren bepaald:
druk
de verhouding van de veschillende gassen in de verbrandingskamer
de samenstelling van de veschillende gassen in de verbrandingskamer
Luchtvochtigheid
de afstand van de electroden van de vonkbrug
etc.
etc.

De bougie is het laatste deel in de keten van onderdelen die zorgen voor de ontsteking.
Je moet de bougie dus ook in samenhang met de andere ontstekingsonderdelen beoordelen.

Als je gaat experimenteren en meten dan blijkt hoe belangrijk een goede vonk is.

Hugo IwemaLPG Zie ook:  forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=7&t=22314&start=15

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.