- Berichten: 3372
ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb de ontsteking nu op ongeveer 10graden vooronsteking staan met een JFURX4 onstekingsunit en een niet aangesloten vacuum verlater. JFURX4 is omgebouwd met een Hot Sparks module.
Ik had er vroeger (voor een week terug) een carbuartor op staan maar heb nu met twee carburators een beetje last van pingelen.
Ik heb er nu benziene inzitten met een octaan gehalte van 93 en ben van plan bij de volgende tankbeurt naar een hoger octaangehalte te gaan.
Heeft hier iemand ervaring mee? Moet de vacuumverlater weer aangesloten worden?
b.v.d.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3372
Volgens Olyslagers boekje moet er op een B20B een verdeler met verlater zitten, alleen die van een B20E eindigt de verlater eerder en de centrifugaal vervroeging is meer dan bij een B20B.
Volgens mij heeft dat alleen maar een positief effect op het geheel zeker mat de K nokkenas.
Ander voordeel ik kan gewoon de benziene blijven tanken met een octaan gehalte van 93.
Dus probleem voorlopig opgelost tenzij iemand een andere visie op de zaak heeft.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Is net een draadje over geweest
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 267
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3372
Ik denk dat ik dan benziene met lood of een loodvervanger krijg.
Maar als ik naar een octaangehalte van 98 ga zou ik dus ook mijn onsteking vroeger kunnen zetten en hoe pakt het dan weer uit op gas?
Volgens mij moeten B20E motoren het op een octaangehalte van 97 kunnen doen, wil je lager dan moet je een dikkere koppakking gebruiken of je ontsteking later zetten wat ik nu krijg met de verlater aan te sluiten.
Je kunt volgens mij ook de onsteking later zetten en de verlater niet aansluiten maar dan heb je kans dat hij slechter start.
Octaanboosters ik weet niet of dat gezond is voor een motor ook al rijdt ik nog geen 1000km per jaar.
wat is goed wat is fout m.a.w. wat is de beste oplossing voor mmijn auto in het land waar ik nu leef (Filippijnen).
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Trouwens: de Fillipijnen, daar ben ik nog niet geweest!!! Succes!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3372
Heb van ochtend het mengsel rijker gezet, onsteking staat nog op 10gr vooronstekeing, heb de electrode afstand van de bougie's op 0,95mm staan.
Ik ga het e.e.a. uitproberen maar de electrode afstand van de bougie's heeft iemand daar ervaring mee om het pingelen te voorkomen.
Grotere electrode afstand geeft een grotere vonklengte krijgt men een betere gasmengselverbranding echter men heeft meer spanning nodig om een vonk te verkrijgen dat is hetgene van wat ik weet van bougies.
Het gasmengsel rijker zou ook minder pingelen moeten geven en ook de kans op nadieselen is minder (had ik soms een beetje last van)
Heb ik nu nog last van pingelen dan ga ik de onsteking later zetten b.v. naar 8 graden.
Octaanboosters heeft iemand daar ervaring mee? Wat is een goed merk?
groet
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3372
De bougie electrode afstand op 0.7 gezet (stonden op 0.85mm voor dat ik ze naar 0,95 had gezet) motor klink hoorbaar beter.
Nu nog een keer belast gaan proberen, gaat waarschijnlijk a.s. zondag op een ritje naar het strand gebeuren.
Ook tijdens het googlen er achter gekomen dat het verstandig is je bougie's elke 5 a 10000 km te controleren op hun electrode afstand wat ik dus duidelijk niet had gedaan.
Op gas merk je dat niet zo maar nu ik hier aan benziene bent gebonden komen er toch weer dingen naar boven waar je op LPG geen last van heb.
wordt vervolgd
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.