"verkeerde" ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-12-2002 16:19 #56251 door
"verkeerde" ontsteking is gemaakt door
Er schijnt een verkeerde ontsteking in mijn p133 uit '68 te zitten. "Klinisch" geeft de motor geen problemen bij gas geven maar bij een constant gasniveau en erger nog bij terugschakelen (bijv. voor stoplicht)dan sputtert hij of slaat zelfs af. Compressie is in alle cilinders 10,7, bougies vernieuwd, contactpuntjes schoongemaakt, ontsteking stationair afgesteld, vervroegt goed (10' voorontst.)Komt dit overeen met een "verkeerde" ontsteking en zoja, hoe kom ik erachter wat voor ontsteking er nu in zit en welk er in hoort, die bij mijn motor past ? Groet, Ernest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-12-2002 21:35 #62765 door
Beantwoord door in topic "verkeerde" ontsteking
Wat is een verkeerde ontsteking?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2002 14:30 #62764 door
Beantwoord door in topic "verkeerde" ontsteking
In de verdeelkap is er kennelijk ooit een "verkeerde ontsteking" gemonteerd die geen centrifugaal vervroeging heeft. Naar mijn idee zit dat dus ergens onder de contactpuntjes/grondplaat maar het is me niet duidelijk welk onderdeel dat dan is. Ik was in de veronderstelling dat de "ontsteking" louter het vonkje (of liever vonk) was waarvan je het moment kon afstellen maar er is dus meer....Is mijn probleem nu helderder ?? Groet, Ernest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2002 17:45 #62763 door
Beantwoord door in topic "verkeerde" ontsteking
"Ontsteking" is o.a. kort voor "ontstekingssysteem". Daaronder wordt dus alles wat daarmee te maken heeft verstaan. Je hebt wel gelijk in je aanname dat het het tijstip van de vonk is die je zelf afstelt. Maar er zijn nog meer mechanismen aan het werk die dit tijstip beïnvloeden. Vandaar dat je bij het afstellen met de stroboscoop steeds dezelfde procedure moet gebruiken om deze invloeden te vermijden (bij de B20A: 1500 rpm en vacuumvervroeging loskoppelen). Bij de meeste distributeurs is centrifugaalvervroeging gemonteerd. Zo ook bij Volvo. Vaak wordt ook gebruik gemaakt van vacuumvervroeging, maar niet bij alle Volvo's. Zo hebben dubbele carburateurs meestal geen vacuumvervroeging, die van een enkele wel. De invloed van de vacuumvervroeging is klein, en richt zich op brandstofbesparing (en als je logisch nadenkt over de werking ervan, dan kom je tot de conclusie dat die de prestatie ook niet *kan* verbeteren). De centrifugaalvevvroeger heeft veel meer invloed op prestatie, en naar mijn mening moet die er gewoon op zitten als die af-fabriek ook gemonteerd was. Ik kan helaas niet ingaan op details op wat er nu wel of niet op jouw motor moet zitten omdat ik daar geen gegevens van heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2002 23:11 #62762 door
Beantwoord door in topic "verkeerde" ontsteking
Lennard, bedankt voor je reactie, het duizelt me eigenlijk steeds meer alhoewel m'n auto wel rijdt dus er is geen man overboord zonder zwemvest zogezegd. Er zit een B20B motor in, het is een p133 (133941s),dubb.carb., november '68. Je hebt me op het forum al eens uitgelegd waar de typenummers voor staan. Het gekke is dat er volgens mij wel de mogelijkheid op zit om een vacuumvervroeger te plaatsen, dit is echter niet gedaan, wat ik nu begrijp vanwege het feit dat het een dubb.carb. is.Welk onderdeel is nu het meest bepalend (behalve de afstelling) binnen het ontstekingssysteem ? En als ik het goed begrijp is het een of/of (vacuum / centrifugaal) en geen en/en-kwestie...Bedankt en groeten, Ernest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2002 11:09 #62761 door
Beantwoord door in topic "verkeerde" ontsteking
Ernest, de meeste, wellicht alle?, B-motoren( 18 of 20 maakt niet uit) doe 'het' zonder vacuumvervroeging. De A-motoren hebben zowel vacuum-als centrifugaalvervroeging, dus en/en.(Ik heb ooit eens ergens gelezen waarom, maar ben de crux vergeten). Er moet wel een centrifugaal vervroeger aan boord zijn.Dat is aan de buitenkant moeilijk te zien, met de verdeelkap er af als je hééél goed kijkt, zou je het kunnen zien als je weet waar je op moet leten.Controle is eenvouding met een stroboscoop of afstellamp. Bij draaiende motor zal je op een bepaald moment zien dat het ontstekingstijdstip vanzelf vervroegt als je het toerental verhoogt vanaf stationair.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2002 21:53 #62760 door
Beantwoord door in topic "verkeerde" ontsteking
Het meest bepalend voor een goede loop van de motor is de afstelling die je zelf doet m.b.v. een stroboscoop. Te weinig voorontsteking en je hebt merkbaar minder vermogen en het risico op backfire. Teveel voorontsteking en je motor gaat pingelen. Daarnaast heeft de centrifugaalvervroeging invloed op het onstekingstijdstip. Hoe hoger het toerental, hoe meer vervroeging gevraagd is. De naam centrifugaalvervroeging komt van het systeem dat hiervoor gebruikt wordt: gewichtjes die met veertjes op hun plek gehouden worden. Ze draaien rond met het toerental van de distributeur. Boven een bepaald toerental wordt de centrifugaalkracht op de gewichtjes groter dan de kracht van het veertje en bewegen ze naar buiten. Dit wordt op de een of andere manier overgebracht op de plaat waar de puntjes op zitten. De vacuümvervroeger zit aangesloten op de carburateur (mits van toepassing) en vervroegt dus onder bepaalde omstandigheden het ontstekingstijdstip. Hoe hoger het vacuüm hoe groter de vervroeging. Dat is dus vooral onder de omstandigheden dat de motor maar deels belast wordt. Als je het gas ver intrapt zal de vacuümvervroeger dus ophouden zijn invloed uit te oefenen. Vacuümvervroeging heeft geen invloed op de prestaties. De volgende passage is afkomstig uit Olyslagers Auto ABC, 5e druk, 1971: "In de praktijk treft men veel constructies aan die slechts met één van beide systemen, hetzij alleen centrifugaalvervroeging, dan wel uitsluitend met vacuümvervroeging werken. Bij motoren met twee carburateurs laat men bijvoorbeeld de vacuümvervroeging zonder meer achterwege. Vanzelfsprekend mist men hier de brandstofbesparing, die men anders heeft naarmate de motor langer bij gedeeltelijke belasting moet draaien. Voor hoger ontwikkelde motoren ofwel opgevoerde motoren, die veelal met volle belasting of tenminste voor 3/4 belast draaien, is dit punt niet zo interessant. Het is echter ook mogelijk de vollast-vervroeging alleen m.b.v. een vacuümvervroegingsmechanisme te bereiken. Bij Volkswagenmotoren gebruikt men deze methode."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2003 08:30 #62759 door
Beantwoord door in topic "verkeerde" ontsteking
Het centrifugaalmechanisme slijt. Mmogelijkerwijs is er een revisiesetje verkrijgbaar (veertjes, lagertjes e.d.) voor je ontsteking. Afstellen van de ontsteking is, zo lang je een goede stroboscooplamp en de juiste specificaties voor je motor hebt, niet moeilijk en ook wel leuk om te doen. Verder speelt naast het ontstekingstijdstip meestal de contactpunthoek ("dwell" - de tijd die de puntjes open- cq. dichtstaan) ook wel een rol maar mbt tot jouw motor weet ik dat niet zeker. Tenslotte: electronische ontsteking is meestal een goede verbetering: niet duur, beter starten, regelmatiger lopen, geen contacthoek meer in te stellen, het ontstekingstijdstip verloopt niet meer (muv het centrifugaal- en evt vacuumvervroegingsmechanisme), mogelijk wordt de auto zuiniger en er zijn geen puntjes meer die kunnen inbranden/slijten. Als je een beetje handig bent (en een stroboscooplamp hebt) kun je ook dit zelf doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.