electrische ontsteking

Lees meer
29-10-2007 20:20 #50817 door Jos Tijssen (GAST)
electrische ontsteking is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
<p>Na een lange speurtocht met jullie hulp, heb ik mijn startprobleem (vocht) nog niet gevonden. Vorige week na een vochtige (regenachtige) nacht had ik hem maar weer eens buiten laten staan om te proberen of hij zou starten.Nee dus. Nu is mijn vraag zou een electrische ontsteking uitkomst bieden,zo ja heeft hier iemand ervaring mee en adviezen over? Alvast bedankt kom ik misschien toch nog startend de winter door. Jos</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2007 21:51 #87190 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic electrische ontsteking
Zijn Bobine, bougieskabels, verdeler , rotor, condensator en bougies in orde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2007 22:52 #87189 door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic electrische ontsteking
De bobine werkt of hij werkt niet heb ik gelezen,verdeler en de rotor heb ik net daarvoor vernieuwd bougiekabels en bougies zijn een paar jaar terug vervangen net als de condensator.Helaas geen resultaat zelfs al wat nieuwe accu's geplaatst massa op diverse plaatsen gekontroleerd dynamo en startmotor verwisseld met andere.Helaas Helaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2007 08:58 #87188 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic electrische ontsteking
Heb je ook de puntjes vervangen?
Wat je ook eens kunt doen als de motor niet start: Neem een bougie(oude of draai er een uit de motor) en zet er een kabel op. Leg de bougie op de motor (massacontact) en start. Kijk of je een vonk ziet. Bougie niet vasthouden dit is zeer pijnlijk.
Je kunt ook heel de onsteking eens inspuiten met een vochtwerende spray.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Toon Boelens (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-10-2007 09:49 #87187 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic electrische ontsteking
<p>Electrische ontsteking is op zich niet verkeerd, maar lost je probleem niet op. Als Punten, rotor, bougiekabels en verdelerkap in orde zijn, zou ik het zekeringenkastje en de zekeringen eens goed schoonmaken en eventueel de kontakten doorsolderen. Mijn Amazon van 1967 staat dag en nacht buiten en start het hele jaar door perfect op LPG, ook als het flink vriest.</p><p>Mvr gr, Toon</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2007 12:40 #87186 door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic electrische ontsteking
Weet iemand wat er bedoeld word wat toon schreef kontakten doorsolderen&uml;/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Toon Boelens (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-10-2007 14:54 #87185 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic electrische ontsteking
<p>Jos,</p><p>Even ervan uitgaande dat je een Amazon hebt. Open je motorkap en je vindt rechtsvoor (als je voor je auto staat) tegen het schutboard een zwart kastje waar met een kartelschroef een dekseltje opzit. Als je dit dekseltje verwijdert, vindt je een aantal zekeringen die in houdertjes zitten. Deze houdertjes zitten geklonken en gaan vaak loszitten en maken dan slecht kontakt. ook de zekeringen zelf en de raakvlakken van de houdertjes corroderen vaak. Maak zowel de zekeringen als de houdertjes goed schoon, en indien nodig soldeer je de geklonken verbindingen door, zodat ze weer goed kontakt maken. Ik geef je een heel goede kans dat hierna je startproblemen zijn opgelost.</p><p>Mvr gr, Toon</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Toon Boelens (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-10-2007 14:54 #87184 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic electrische ontsteking
<p>Jos,</p><p>Even ervan uitgaande dat je een Amazon hebt. Open je motorkap en je vindt rechtsvoor (als je voor je auto staat) tegen het schutboard een zwart kastje waar met een kartelschroef een dekseltje opzit. Als je dit dekseltje verwijdert, vindt je een aantal zekeringen die in houdertjes zitten. Deze houdertjes zitten geklonken en gaan vaak loszitten en maken dan slecht kontakt. ook de zekeringen zelf en de raakvlakken van de houdertjes corroderen vaak. Maak zowel de zekeringen als de houdertjes goed schoon, en indien nodig soldeer je de geklonken verbindingen door, zodat ze weer goed kontakt maken. Ik geef je een heel goede kans dat hierna je startproblemen zijn opgelost.</p><p>Mvr gr, Toon</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2007 14:55 #87183 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic electrische ontsteking
<p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">In een van de reacties van dhr. Tijssen schrijft hij &ldquo;</span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088; FONT-FAMILY: Verdana">De bobine werkt of hij werkt niet heb ik gelezen&rdquo;. </span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Dit is pertinent niet waar!. Ik<span style="mso-spacerun: yes"> </span>heb al diverse bobines gezien die &ldquo;half kapot&rdquo; waren. M.a.w. ze vonkte nog wel maar de vonk was niet krachtig genoeg.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"> <o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Hoe kun je analyseren waar het probleem zit?<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 36pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">1.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Trek de bobinekabel uit de verdeler en houdt hem op een afstand van 7 &ndash; 10mm van het motorblok. Start de motor; er moeten nu redelijk vette vonken overspringen. Gebeurt dit niet dan kunnen de volgende componenten een defect vertonen.<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">a.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Accu; tijden het starten moet de accuspanning boven de 10V blijven, zakt de spanning onder de 8V dan is de accu versleten. Een te lage accuspanning geeft ook een zwakke vonk<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">b.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Bobine: als je bobine half kapot is dan is de vonk die je kunt trekken nog maar 2 &ndash; 3mm<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">c.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Contactpuntjes: kunnen ingebrand zijn<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">d.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Condensator: kan slecht zijn of slecht massacontact maken<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">e.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Voeding van de bobine: door een slecht contact in bijv. het contactslot kan de bobine te weinig spanning krijgen. Helaas is dit niet goed te meten in bobines met een pantserkabel naar het contactslot.<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 36pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">2.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Als je wel een goede vonk hebt op de bobinekabel dan doe je hetzelfde experiment maar dan nu met de alle vier de bougiekabels afzonderlijk.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>Als je op de bougiekabels geen goede vonk hebt dan zijn de volgende componenten verdacht.<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">a.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Rotor<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">b.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Verdelerkap<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">c.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Bougiekabels<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 36pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">3.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Als je ook op de bougiekabels een goede vonk hebt dan kan het nog aan je bougies liggen<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 36pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">4.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Als ook dat niet de boosdoeners zijn dan moet je het probleem zoeken in:<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">a.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Carburatie<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">b.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Compressie<o:p></o:p></span></p><p style="MARGIN-LEFT: 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 72.0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">c.<span style="FONT: 7pt "Times New Roman""> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Slecht afgestelde kleppen<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">In het begin heb ik geschreven dat je op de bobine / bougiekabel een vonk van 7 - 10mm moet kunnen trekken Om een discussie te voorkomen met mensen die zeggen dat de elektrodeafstand van de bougie slecht 0,7 mm is, dan hoeft die op de bougiekabel toch niet veel groter te zijn&hellip;..<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA">In de cilinder hebben wij te maken met een gecomprimeerd gasmengsel, de werkdruk is dan ca. 10 bar. Hoe hoger de druk, hoe meer spanning je nodig hebt om een overslag tot stand te brengen. Vandaar dat je onder normale atmosferische omstandigheden een vele groter vonk moet kunnen maken voor een betrouwbare ontsteking.</span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA">Succes</span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA"></span></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2007 18:51 #87182 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic electrische ontsteking
Ik kan Han gelijk geven ik gebruik echter een ontstekingspoeltester om de vonk van de bougie te testen.
Dat is een aparaatje waar je de bougie inplugd nadat hij uit de cilinder is gedraaid en een andere draad gaat naar de massa.
De lengte van de vonk is instelbaar je stelt hem bv eerst af op 1cm trekt hij dan geen vonk dan stel je hem af op 5 mm en zo kun je met vaste waarden expirimenteren.
Het op afstand houden van de bougiekabel is nu niet meer nodig en in te schatten.

ik heb het dingetje gekocht nij Motozoom, maar ook louis.de heeft ze.
kosten waren 9,95 .In duitsland zijn ze twee euro goedkoper?
Plaatje kijken
www.louis.de/_407bd9aa2fb70f61fd3c34c78c...3448&cmd.x=8&cmd.y=7

De link werk niet je kunt hem kopeieren maar ook naar www.louis.de gaan en bij zoeken het nummer 10003448 intikken dan krijg je hem ook te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.