Nokkenas B30E
- Fred Markvoort
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-11-2007 19:09 #50801
door Fred Markvoort
Nokkenas B30E is gemaakt door Fred Markvoort
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Al sinds de aanschaf van mijn 164E, 18 dkm geleden,<span style="mso-spacerun: yes"> </span>zit er een lichte tik in de B30. Het getik lijkt op een veel te ruim staande klep, maar dit is niet het geval.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>Nu na een lange snelweg rit (VKB) met een snelheid van ca. 130 km/u lijkt het getik erger te zijn geworden. </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Mijn vermoeden ging al langere tijd uit naar een gesleten nokkenas. Vandaag kleppendeksel verwijdert en eerst maar weer de kleppen gecontroleerd, deze stonden nog perfect. Hierna de lifthoogte van de nokken van de nokkenas gemeten. Van 2 nokken is de lifthoogte met <st1:metricconverter w:st="on" productid="3 mm">3 mm</st1:metricconverter> geslonken en van een derde nok met <st1:metricconverter w:st="on" productid="2 mm">2 mm</st1:metricconverter>. De overige nokken hebben een correcte lifthoogte van ca <st1:metricconverter w:st="on" productid="7 mm">7 mm</st1:metricconverter>.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>Ik heb de lifthoogte gemeten tussen bovenkant kop en bovenkant stoterstangen, is deze meetmethode ok of is het noodzakelijk om de stoterstangen te verwijderen? Nu zijn er bij mij de volgende vragen ontstaan;</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Kan ik nu de conclusie trekken dat het getik wordt veroorzaakt door de versleten nokkenas? De distributietandwielen zijn bij een B30E volgens mij standaard van staal en onverwoestbaar??</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Is het aan te bevelen om met de nokkenas en volgers ook de stoterstangen en misschien nog ander zaken op voorhand te vervangen?</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Welke zaken heb ik naast de nokkenas met volgers en een pakkingset nog meer nodig?</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Welke maat dop heb ik nodig voor de kopbouten? 11/16” past net niet en ¾” is veel te ruim evenzo met sleutel 17 en 18.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Is er naast een momentsleutel en misschien een distributietandwiel trekker nog ander speciaal gereedschap nodig?</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Ik heb in het “martens vieze handen boek” gelezen dat het bij de B30 ondoenlijk is om de nokkenas van voren erin te schuiven en dat het blok uit de auto moet en op de achterkant moet rusten zodat men da nokkenas vertikaal naar beneden kan laten zakken. Dit in tegenstelling tot andere literatuur waar men er gewoon van voren horizontaal erin schuift. Wat is wijsheid?</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Graag jullie gewaardeerde reacties.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Groeten Fred</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-11-2007 20:18 #87271
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Nokkenas B30E
<p><em></em></p><p><em>Ik heb de lifthoogte gemeten tussen bovenkant kop en bovenkant stoterstangen, is deze meetmethode ok of is het noodzakelijk om de stoterstangen te verwijderen</em></p><p><font color="#000000">Meetmethode is correct.</font></p><p> </p><p><em>Kan ik nu de conclusie trekken dat het getik wordt veroorzaakt door de versleten nokkenas? </em></p><p><font color="#000000">Ja, zeer wel mogelijk zo niet zeer waarschijnlijk.</font></p><p> </p><p><em>Is het aan te bevelen om met de nokkenas en volgers ook de stoterstangen en misschien nog ander zaken op voorhand te vervangen?</em></p><p><font color="#000000">Niet "aan te bevelen" maar gewoon noodzakelijk. Nokkenas + nokvolgers (stoterstangen kunnen gewoon hergebruikt worden)</font></p><p> </p><p><em>Welke zaken heb ik naast de nokkenas met volgers en een pakkingset nog meer nodig?</em></p><p><font color="#000000">Eventueel de geleideplaat net achter het distributietandwiel vd nokkenas + koppakking (kop moet er af)</font></p><p> </p><p><em>Is er naast een momentsleutel en misschien een distributietandwiel trekker nog ander speciaal gereedschap nodig?</em></p><p><font color="#000000">Een standaard poelietrekker is meestal genoeg. </font></p><p> </p><p><em>Ik heb in het “martens vieze handen boek” gelezen dat het bij de B30 ondoenlijk is om de nokkenas van voren erin te schuiven en dat het blok uit de auto moet en op de achterkant moet rusten zodat men da nokkenas vertikaal naar beneden kan laten zakken. Dit in tegenstelling tot andere literatuur waar men er gewoon van voren horizontaal erin schuift. Wat is wijsheid?</em></p><p><font color="#000000">Kan gewoon horizontaal. Je moet dit wel werkje gewoon heel voorzichtig doen anders beschadig je de lagers van de nokkenas met de scherpe nokken.</font></p><p><font color="#000000"> </font></p><p><font color="#000000">Succes! Ben Flierman</font></p><p> </p><p> </p>
tinustuning.nl
- Fred Markvoort
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-11-2007 20:23 #87270
door Fred Markvoort
Beantwoord door Fred Markvoort in topic Nokkenas B30E
<p>Ben, bedankt voor je duidelijke reactie.</p><p>Ik ga ermee aan de slag en vermeld het resultaat t.z.t.</p><p>Groeten Fred</p>