Resultaten Compressietest, wat te doen?

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-11-2007 08:25 #50789 door Arco Ruighaver (GAST)
Resultaten Compressietest, wat te doen? is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Gisteren de compressie van mijn blok (B18B) gemeten.</p><p>Cilinder 1 - 9 bar
Cilinder 2 - 9 bar
Cilinder 3 - 9 bar
Cilinder 4 - 4 bar</p><p>De cilinderkop is zojuist vervangen door een gereviseerd exemplaar met geharde zittingen, dus de het probleem qua compressie kan alleen aan het onderblok liggen.
Ik heb geen overmatig olieverbruik, 1 liter op de 1500 a 2000 kilometer. De cilinderwanden zijn mooi strak en zonder groeven of beschadigingen.</p><p>Wat te doen? onderblok vervangen door een nieuwe vind ik te kostbaar. Het blok vervangen door een andere B18 waarbij de compressiewaarden tussen de 10 ~12 liggen.
Of gezien de staat van de cilinders alleen de zuigerveren vervangen ?</p><p>Gr</p><p>Arco</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-11-2007 11:26 #87318 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Resultaten Compressietest, wat te doen?
Kan natuurlijk alsnog de kop zijn, maar toegegeven, de kans is klein. Gezien de compressie en het olieverbruik is de motor toch al aardig versleten. 1 liter verbruik/1000 km is we zo'n beetje de grens voor revisie.
Cilinders slijten een beetje ovaal uit. Dit kun je opmeten. De kans bestaat dus dat nieuwe zuigerveren niks oplossen. Deze zullen in een ovale cilinder ook niet afdichten.
Aangezien de kop al nieuw is, vind ik een nieuw onderblok de meest gepaste oplossing. Misschien kun je zelf een deel van het revisiewerk doen en zo wat besparen? Een ander onderblok(2e hands) is ook niet gratis en je weet ook al niet wat je krijgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • John den Turck (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-11-2007 11:31 #87317 door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Resultaten Compressietest, wat te doen?
<p>is wel een erg groot verschil, zou toch eerst een de olie op de zuiger test doen en kijken of deze waarde veranderd.</p><p>Haal de bougie los van de 4e cilinder en spuit wat motorolie op de zuiger, daarna nogmaals de compressie meten.</p><p>Blijft de waarde gelijk, toch maar het probleem gaan zoeken in de kop of nokkenas.</p><p>succes </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2007 13:45 #87316 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Resultaten Compressietest, wat te doen?
<p>Hi! John,</p><p>Op welke manier kan de nokkenas invloed hebben op de compressie?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • John den Turck (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-11-2007 15:38 #87315 door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Resultaten Compressietest, wat te doen?
als de inlaat klep niet of nauwlijks opengaat door een versleten nok zal de cilinder niet goed gevuld worden en ook weinig compressie opbouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2007 16:15 #87314 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Resultaten Compressietest, wat te doen?
<p>Is een slecht openende klep al merkbaar bij het lage toerental van de startmotor? </p><p>Een niet openende klep merk je inderdaad; dan loopt de motor zowiezo op 3 pitten. Dat zou je ook moeten merken als je 1 voor 1 de bougiekabels even losttrekt.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2007 10:36 #87313 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Resultaten Compressietest, wat te doen?
Arco;

jij hebt ook het topic <strong>Uitlaatklepzetting 4e cilinder versleten. geopend.

Ik denk dat er toch meer aan de hand is geweest (in je onderblok) dan jij toen hebt geconstateerd.

Groet van Ton</strong>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-11-2007 11:00 #87312 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Resultaten Compressietest, wat te doen?
<p>Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Het volgende staat op de planning.</p><p>Gebruikt B20A blok met compressiewaarden van 11 over alle cilinders, nieuwe B20 Kop met geharde zittingen. Ook zet ik mijn Dubbele SU HIF6 weer over.
En hoop dan weer een tijdje vooruit te kunnen.</p><p> </p><p>Bedankt voor alle info,</p><p>Gr Arco</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-11-2007 11:07 #87311 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Resultaten Compressietest, wat te doen?
<p>.</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD