Lek in vlamdover

Lees meer
13-11-2007 10:18 #50767 door Ron Linssen (GAST)
Lek in vlamdover is gemaakt door Ron Linssen (GAST)
<p>Hallo daar ben ik weer,</p><p>gezien het feit dat ik nog steeds doende ben met het olielekdichtmaken van het motorblok, waarbij ik al diverse lekken gedicht heb, komen er toch nog hier en daar wat lekkages (welliswaar kleinere) boven water.
Blijkt nu dat er een lekje in de vlamdover zelf zit. namelijk in de naad van de behuizing. Heeft iemand hier ervaring mee hoe te dichten.</p><p>Ook blijkt dat het spul wat in de vlamdover hoort (naar ik meen een soort spons van metaal) weg te zijn. Wie weet welk spul of alternatief ik daar opnieuw kan in stoppen.</p><p>Met vriendelijke groet,</p><p>Ron.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2007 13:33 #87402 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Lek in vlamdover
De naad is volgens mij een felsnaad. Hierbij zijn twee laagjes metaal overelkaar gevouwen en aangedrukt. Probeer de naad met een tang weer aan te knijpen of tik hem dicht met een hamer(eventueel een beitel of doorslag gebruiken) terwijl de andere kant van de naad op iets steunt.(bankschroef of zo)
Voor de vulling kun je een rvs pannensponsje gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2007 16:28 #87401 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Lek in vlamdover
Het best kun je hem denk ik dichtsolderen, alleen het nadeel is dat de naad wel superschoon moet zijn....Probeer hem goed schoon te maken met benzine en dan schoonblazen met compressor ende naad aan de buitenkant schuren. Solderen kun je hetzelfde doen als bij waterleiding (S39/soldeertin en een vlammetje) Hierna schoonmaken met warm water en een beetje afwasmiddel zodat al het vloeimiddel weg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper van t Wout (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-11-2007 20:47 #87400 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Lek in vlamdover
<p>Vrij rauw schuren wat je schuren kan.</p><p>Heel heet stoken, en blussen met veel ouderwetsche S-39. </p><p>Niet die rooie, maar die oude heldere. Dampen niet inademen.</p><p>Enigszins af laten koelen. Met bloedheet water schoonspoelen en uit/droog laten dampen.</p><p>Opnieuw middelmatig verhitten. S-39 erop en verder verhitten tot je zwarte niet meer bruisende aanslag ziet verschijnen.</p><p>Dan tinstaf toevoegen, zonder hars, en uit laten vloeien.</p><p>DICHT.</p><p>Overigens, veelal is de oorsprong van lekkages druk in het onderblok.</p><p>Trek bij motor op 1500 toeren je peilstok er eens uit.</p><p>Is dan de nieuwe paus gearriveerd (witte rook) dan is joe de ***</p><p>Doe dan een compressietest. </p><p>Jasper</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2007 12:03 #87399 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Lek in vlamdover
<p>Het gaat hier over een onderdeeltje met een nieuwwaarde van 3,84 euro (ex BTW), dat bij het VOD te koop is en bij menig Volvo specialist nieuw of gebruikt ook te vinden is.</p><p>Een telefoontje naar het VOD en je hebt het een dag later in huis.</p><p>Lijkt me de eenvoudigste oplossing. Grotere zorg is inderdaad de carteroverdruk waardoor de olie naar buiten wordt geperst. Dichten van lekken is dan een lapmiddel voor een versleten motor.</p><p><table cellspacing="0" cellpadding="0" width="98%" border="0"> <tbody> <tr> <td height="20">419771 </td> <td> </td> <td>VLAMDOVER CARTERVENTILATIE B20 </td> <td align="right">3.84 <small>euro</small> </td> </tr> </tbody></table></p><p>Vlamdover B18 tweede serie en B20 zijn gelijk.</p><p>Succes</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.