Compresie

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2008 17:14 #50644 door Ton van Schilt (GAST)
Compresie is gemaakt door Ton van Schilt (GAST)
Vanmiddag kleppen gesteld en de compressie gemeten van amazon B18a motor op gas, kleur bougies heel erg mooi.
Ik kwam op de volgende waarden.

Cil 1 11,75 kg/cm
Cil 2 12,40 kg/cm
Cil 3 12,25 kg/cm
Cil 4 12,25 kg/cm

Ik maak me er geen zorgen om maar heb wel een vraag, gezien de compressie van cil 1 moet ik iets speciaals in de gaten gaan houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Tonny Slingerland (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2008 20:50 #87974 door Tonny Slingerland (GAST)
Beantwoord door Tonny Slingerland (GAST) in topic Compresie
<p>Naar mijn mening zijn de waarden meer dan keurig. Wellicht dat je de kleppen van cilinder 1 wat zou kunnen slijpen om misschien gelijk te komen aan de andere waarden. Eigenlijk niets om je echt zorgen om te maken.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper van t Wout (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2008 20:50 #87973 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Compresie
<p>Mooie waardes, zelfs wat hoog te noemen, </p><p>maar dat zal vast aan het metertje liggen.</p><p>Kan aan zuigerveren, compressieveren, net ietsje kierende klep</p><p>oid liggen. </p><p>De kop een keertje natrekken kan ook al veel doen...</p><p> </p><p>Zou me er zeker niet druk om maken.</p><p>Je kunt er toch niks aan doen zonder de motor uit elkaar te halen,</p><p>wat bij dit soort waardes waanzin zou zijn....</p><p>Elke keer met het stellen van de kleppen compressie meten </p><p>is een goeie manier om het in de gaten te houden.</p><p> </p><p>succes,</p><p> </p><p>Jasper</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2008 22:03 #87972 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Compresie
Er is wel een manier om erachter te komen of het een klep is of dat het aan de zuigerveren ligt. Doe de compressie meting nogmaals op #1, maar giet eerst een lepeltje motor olie door het bougiegat. Meet dan de compressie. Is deze hoger dan bij de eerste meting dan lekken de zuigerveren. Door het laagje olie op de zuiger word de compressie tijdelijk hoger. De olie dicht even het lek langs de cilinderwand. Maakt het geen verschil in compressie dan ligt het aan de klep(pen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2008 22:21 #87971 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Compresie
De meter is niet geijkt en al een aantal jaartjes oud , maar ik bewar hem in huis en niet in het schuurtje wat wel eens vochtig wil zijn.

Het is een optilux en de waarden kan ook wel iets afwijken omdat hij per 1/4 waarde aangeeft dus aflezing is niet super nauwkeurig.
Maar wel is duidelijk dat er tussen cil 1 en cil 2 zo,n o,5 kg/cm verschil in zit.

Olie op de zuigerkopspuiten is idd een idee om te zien waar het verschil vandaan komt, kop natrekken ook.
Maar dan moet ik eerst een doppen set met Engelse maten aanschaffen want ik heb nu wel een steek/ringsleutel set in Engelse maten maar nog geen doppenset.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2008 08:35 #87970 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Compresie
De kopbouten zijn 17 mm. Natrekken zal m.i. echter geen verbetering geven.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.