B20 op gas, wanneer koprevisie?

Lees meer
13-01-2008 13:02 #50638 door Rob W (GAST)
B20 op gas, wanneer koprevisie? is gemaakt door Rob W (GAST)
<p>Sinds anderhalf jaar rij ik trots rond in mijn '71-er 145 met B20A motor.</p><p>Ik heb bij aankoop meteen een gasinstallatie laten inbouwen en er nu circa 35.000km gereden. Nu hoor ik dat je 40.000 tot 60.000km met de orginele kop kan rijden voordat deze aan revisie toe is, afhankelijk van de rijstijl en onderhoud.</p><p>Ik rijd rustig, maar wel veel snelwegkilometers en met de 4-bak maakt de motor dan ook bij 100/110 km/u wel vrij veel toeren. Ik stel zeer regelmatig de kleppen netjes bij (na max 5000km).</p><p>Mijn vraag is nu, hoe weet ik wanneer ik toe ben aan een nieuwe cilinderkop? Is dat het moment dat de kleppen niet meer te stellen zijn (einde van het schroefdraad)? Of als de compressie erg laag gaat worden?</p><p>Daarnaast, wat is schadelijker voor de kop/kleppen, veel toeren of zware belasting zoals bijvoorbeeld vol gas optrekken?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-01-2008 17:25 #88004 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
<p>Je kan eenvoudig bijhouden hoeveel je de uitlaatkleppen elke keer moet bijstellen. Vergelijk de stelmogelijkheden (hoeveelheid schroefdraad) eens tussen uitlaat- en inlaatkleppen. Als inderdaad je stelmogelijkheden op zijn (meestal slijten er een of twee harder dan de rest) dan zal je de kop iig moeten laten reviseren en harde uitlaatklepzetels laten plaatsen. De (uitlaat)kleppen hebben het meeste te lijden van langdurig hoge toeren draaien. En wat je vraag betreft wanneer laten reviseren: lage compressie wordt oa veroorzaakt door ingeslagen kleppen, die sluiten dan niet meer goed af . Als ze eenmaal door de klepzetel zijn heen geslagen dan gaat het erg hard!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2008 18:40 #88003 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
Bedankt voor het antwoord, het was me inderdaad al opgevallen dat ik de uitlaatkleppen vaak meer moet bijstellen dan de inlaatkleppen. Voorlopig heb ik nog redelijk wat stelmarge en heb ik nog geen of weinig vermogensverlies kunnen merken, dus de 50.000km met deze kop moet te halen zijn!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2008 10:17 #88002 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
<p>Volgens mij kan ingesleten kleppen ook leiden tot een verhoogde bedrijfstemperatuur van de motor.</p><p>Tenminste, bij mij waren de temperatuurproblemen voorbij toen in m'n kop, waarbij de kleppen erg ver waren ingesleten, heb vervangen. Natuurlijk kan dit ook veroorzaakt zijn door een ander deel in de kop, zoals bijvoorbeeld een dichtgeroest koelvloeistofkanaal.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2008 19:31 #88001 door Daan de Jong
Beantwoord door Daan de Jong in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
<p>Hallo,</p><p> </p><p>ik wilde ook nog even een tip geven. ik had zo lang gewacht met het reviseren van de cilinderkop dat de kleppen zo ver waren ingeslagen dat het niet meer mogelijk was om er nog harde zittingen in te laten plaatsen. Ik had er toen 60.000km mee gereden. ook bij deze motor waren toen de temperatuur problemen gelijk over toen er een andere(gereviseerde) kop op zat</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2008 17:13 #88000 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
<p>Als je te lang doorrijdt kan het zijn dat je huidige kop niet meer te reviseren is. Aangezien het vaak zo is dat de leverancier werkt met een ruilsysteem met statiegeld voor de oude kop, heb je kans dat je dan je statiegeld misloopt. Toch even iets om in het achterhoofd te houden......</p><p> </p>

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-01-2008 17:05 #87999 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
<p>LPG heeft een hogere verbrandingtemperatuur dan benzine omdat het reeds als gasvorm in de verbrandingskamer komt. Benzine verdampt pas in de verbrandingskamer waardoor de eindtemperatuur lager is dan bij LPG.</p><p>De uitlaatkleppen en vooral de zittingen daarvan slijten of slaan dus sneller in, mede omdat er geen lood meer in de benzine zit. Regelmatig kleppen stellen en met een redelijke rijstijl kun je echt heel lang een koprevisie uitstellen. Zelf rij ik nu zo'n 80.000 km (waarvan 3x een caravanvakantie naar Frankrijk) met een niet aangepaste kop en ik kan nog steeds mijn klepspeling instellen. Tot je dus niet meer kan stellen dan is het pas tijd voor revisie. Geharde zittingen zijn eigenlijk alleen nodig aan de uitlaatkant. Zorg wel voor een zg tropenradiateur.</p><p>Harde zittingen worden erin gekrompen na het uitfrezen van de oude zitting. Dat een kop niet meer te reviseren is vanwege te verre slijtage is echt heel zeldzaam. Of er moet veel meer aan de hand zijn met de kop.</p><p>Desnoods regel je eerst een oude kop die je laat reviseren of als statiegeld gebruikt, dan kan je direkt aan de slag en is de stilstand minimaal.</p><p>succes en veel plezier</p>

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2008 18:36 #87998 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
<p>dit onderwerp is op forum ook al meerdere keren aan bod gekomen, zie bvb.
ook bij: "aanpassing motor m.b.t. gasinbouw" van "Ronald" (13.10.2005), en
antwoorden daarop. </p><p> </p><p>Mijn conclusie is dat vroeger de koppen van de B18/B20
motoren op loodhoudende benzine vele keren langer konden meegaan als de nu
gemelde afstanden van 60.000 en 80.000km. Mijn originele B18A motor in
AM1967 (voor aantal KMs etc: zie mijn bijdrage tot "aanpassing motor...")
staat nu voorlopig nog ongereviseerd opzij (maar niet hier ter plaatse), en
kan eventueel eens foto plaatsen van hoe de hoogte van de stelboutjes
(boven de stelmoeren) er uitziet na een jaar of 20 continu op LPG te hebben gereden.</p><p> </p><p>Ik zou dus eerst maar doorrijden met gewone kop, tot wanneer na bijstellen
vd kleppen de stelbouten van (hoofdzakelijk) de uitlaatkleppen een 2tal mm
(zo schat ik dat dit bij mij het geval was, maar moet eerst nog even
nakijken) uitsteken boven hoogte vd stelbouten vd inlaatkleppen. Bij kop
met harde zittingen moet klepspeling nog nauwelijks of niet bijgesteld
worden.</p><p> </p><p>Toevoeging: mijn verwijzing hierboven naar loodhoudende benzine is/was slechts van toepassing voor de LPG rijders die af en toe eens op deze brandstof reden, waardoor klepzittingen toch nog wat extra smering kregen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2008 15:22 #87997 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
De lengte van de schroefdraad is niet bepalend voor het niet meer kunnen stellen, maar de lengte van de klepveren. Als je na het stellen van de kleppen constateert dat er speling op de veer zit kun je nog een heel klein poosje vooruit door een ring onder de veer te leggen (even een sleufje in maken om hem om de klepsteel heen te schuiven). Eigenlijk moet je die ring al eerder aanbrengen om wat spanning op de klepveren te hebben. Zonder veerspanning gaat de klep niet dicht namelijk. Bij mij was dit (B30) na 75000 km op gas. Overigens kun je beter meteen een gaskop nemen, want je bent dan voor 'altijd' van klepstellen af.
Kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2008 15:23 #87996 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic B20 op gas, wanneer koprevisie?
De lengte van de schroefdraad is niet bepalend voor het niet meer kunnen stellen, maar de lengte van de klepveren. Als je na het stellen van de kleppen constateert dat er speling op de veer zit kun je nog een heel klein poosje vooruit door een ring onder de veer te leggen (even een sleufje in maken om hem om de klepsteel heen te schuiven). Eigenlijk moet je die ring al eerder aanbrengen om wat spanning op de klepveren te hebben. Zonder veerspanning gaat de klep niet dicht namelijk. Bij mij was dit (B30) na 75000 km op gas. Overigens kun je beter meteen een gaskop nemen, want je bent dan voor 'altijd' van klepstellen af.
Kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.