witte sludge

  • Theo Minderman (GAST)
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2008 16:16 #50489 door Theo Minderman (GAST)
witte sludge is gemaakt door Theo Minderman (GAST)
hallo ik heb zins ongeveer een maand een 142 b20 gekocht er wordt elke dag 100km mee gereden op lpg als je de olie vuldop losdraait zit daar een witte dunne substantie is dit soms verkeerde olie door elkaar of een thermostaat die niet goed werkt weet iemand raad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2008 17:53 #88706 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic witte sludge
Theo, uitleg vind je oa. bij "oliepeil, oliedrap" (13.2.2006, Timo)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2008 20:55 #88705 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic witte sludge
Koelwater bij de olie en je krijgt sludge, mogelijk lek in je koelsysteem. (koppakking doorgeslagen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2008 01:17 #88704 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic witte sludge
gecombineerd met je andere vraag..lang starten... doe eens een compressie test (koud en zonder olie op de zuigers,daarna eens met olie er op) ,sludge in je olie duidt op vocht in je olie ,dit kan ook heel goed komen door dat je op lpg rijd en je motor eventueel niet goed op temperatuur komt hoeft echt niet altijd koelvloeistof te zijn. Ik vermoedt dat je veren niet helemaal lekker meer zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Van der Heijden (GAST)
  • aanwezig
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-04-2008 19:38 #88703 door Bas Van der Heijden (GAST)
Beantwoord door Bas Van der Heijden (GAST) in topic witte sludge
<p>White sludge ontstaat doordat er oliedamp zich vermengd met waterdamp. Dit ontstaat alleen als de bedrijfstemperatuur van de motor te laag blijft. De waterdamp in de lucht kan daardoor niet verdampen en gaat een verbinding aan met de motoroliedamp in het carter van de motor. Als je met de motor lange afstanden rijdt en de systemen zijn in orde dan gaat na verloop van tijd de white sludge die zich afzet tegen koude delen van de motor zoals het kleppendeksel vanzelf weg. Echter als de thermostaat niet goed is (blijft open staan) dan duurt het te lang voordat de motor op temperatuur is gekomen. Eerst dus de thermostaat controleren. Als die goed is controleer dan de carteventilatie, die zit op het kleppendeksel en bij andere motoren weer aan de zijkant van de blok. Er gaat dan een slang naar het inlaatspruitstuk en daar zit of een klep tussen (PCV klep) of een smoring. (vernauwing in de leiding) Die moeten wel schoon en open zijn. Als ook dat in orde is kan het zijn dat er inderdaad water bij de olie zit. Dit kun je gemakkelijk controleren door de peilstok na een stilstand van de motor (een nacht) eruit te trekken en de punt van de peilstok met een aansteker verwarmen. Gaat de olie en dus het water wat eronder zit knetteren dan zit er water bij de olie. Controleer dan de koppakking, door tijdens het draaien de koelvloeistofdop eraf te draaien. Er mogen geen bubbels uit het expansievat komen. Is dit niet het geval dan kan de oliekoeler ook een oorzaak zijn van het water bij de olie. Echter dat is in de meeste gevallen onwaarschijnlijk daar de oliedruk van de motor veel hoger ligt dan de druk van het koelsysteem. Komt er dan na evt het vervangen van de koppakking er nog steeds water bij de olie dan zijn er nog een aantal mogelijkheden. Als eerste de blok gescheurd, cilinderbussen aan de afdichting aan de onderkant lekkage. Dat is echter wel erg ver gezocht bij onze volvo motoren. Maak de carterventilatie goed schoon, controleer de thermostaat, en waterpomp. Sus6 ermee.</p><p> </p><p>Dries</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.