lang starten

  • Theo Minderman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2008 16:21 #50488 door Theo Minderman (GAST)
lang starten is gemaakt door Theo Minderman (GAST)
<p>ik heb een volvo 142 b20 motor op lpg bij een koude start op lpg moet je nogal lang doorstarten is dit normaal of kun je hier iets aan veranderen motor loopt verder prima.</p><p> </p><p> m.v.g.theo</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2008 20:08 #88710 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic lang starten
<p>Theo,</p><p>ervaring met AM B18B op lpg heeft mij volgende geleerd:
meestal slaat motor ook niet direct aan na eerst "choken" (zo lang tot
gas ophoudt met in motor te vloeien) en korte tijd doorstarten met
sleutel in stand 4 (="stand voor starten"). Het lukt dan wel zo goed
als altijd door 1 van volgende:</p><p>
1) wordt de sleutel terug in stand 3 (="stand tijdens het rijden")
gezet, dan is er kans van 1 op 2 dat motor aanslaat (waarschijnlijk
wordt daardoor de hoogste spanning bereikt, met aanslaan als gevolg
(zo heb ik op forum eens gelezen, in bijdrage van Han Misdom?)),</p><p>
2) lukt voorgaande niet, stop dan met starten, zet sleutel terug in
stand 2 (=nulstand of "uitgeschakelde stand"), en probeer onmiddellijk
opnieuw met starten. Motor slaat dan steeds aan bij eerste omwentelingen.</p><p>
Bij elke poging "pomp" ik wel wat met gaspedaal, maar denk dat dit niet
veel verschil uitmaakt.</p><p>
Mijn ervaring met bvb. goede B20A op benzine (in andere AM) daarentegen
is helemaal anders: die start steeds bij 1ste omwentelingen, ook al
heeft die weken stil gestaan, koud of warm maakt niet uit.</p><p>
Ik vermoed dat voor starten op lpg zowel de hoogspanning als de compressie
in motor voldoende hoog moet zijn, en bij koude motor duurt opbouw van druk
langer als bij warme motor.</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2008 21:03 #88709 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic lang starten
<p>Na een hele winter oefenen lukt het me nu bijna altijd in een keer de boel te starten op LPG (B20A, 144, renzomatic verdamper).</p><p>1. contact aan (=stand tijdens het rijden)</p><p>2. klein pufje LPG erin met de 'choke' knop (teveel leidt tot startprobleem)</p><p>3. pedaal tot de vloer</p><p>4. starten maar, liever iets te lang doorstarten dan te vroeg de sleutel loslaten</p><p>5. prettige stationairloop regelen met de originele choke (als handgas) om de eerste paar honderd meter niet af te slaan. Choke kan je ook al vol uittrekken voor het starten en daarna terugduwen tot het geraas acceptabel is.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2008 07:48 #88708 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic lang starten
<p>nog meer verhalen en procedures bij:</p><p> "starten lpg/benz, met of zonder choke?" (4.7.2006, Amazon rijder)</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 08541-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-03-2008 13:21 #88707 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic lang starten
Ik moest in het begin met mijn huidige auto ook even wennen en een goede startprocedure vinden op gas, wat ik gewend was op benzine (choke uittrekken, van het gaspedaal afblijven en starten) werkte duidelijk niet. Op gas moet je duidelijk wat gas geven bij het starten om hem wat beter het LPG-gas aan te laten zuigen.


Mijn Combi met B20 start als volgt koud op gas (werkt altijd):

Choke uitgetrokken (is op gas alleen een beetje handgas, maar helpt in het begin het stationair toerental iets te verhogen)

Contact aan en even wachten

Gaspedaal half ingedrukt houden en starten

Als hij loopt met de choke het stationair toerental regelen op een prettig niveau, na een kilometertje rijden kan hij weer helemaal ingedrukt.

Als hij niet snel genoeg aanslaat, druk ik tijdens het starten even op het gas-choke knopje, maar dat is alleen nodig als het echt koud is.

Meestal slaat hij toch wel vrij snel aan. Deze hele winter heb ik het maar een keer gehad dat 'ie op gas echt niet wilde ('s morgens vroeg in die ene koude periode) en dat ik op benzine moest starten.

Warme start hetzelfde, alleen zonder de choke te gebruiken.

Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD