koppakking vervangen

  • Theo Minderman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-03-2008 16:04 #50479 door Theo Minderman (GAST)
koppakking vervangen is gemaakt door Theo Minderman (GAST)
<p>hallo ik heb een volvo 142 uit 73 met een b20a motor en ik wil de koppakking vervangen i.v.m. witte sludge en verlies van koelvloeistof.</p><p>kan iemand mij het aanhaal moment vertellen va.n de kopbouten en of ik deze opnieuw moet vervangen aanhaal moment het liefst in nm .</p><p>en weet iemand ook de volgorde van aanhalen en het moment van de tuimelaar as.</p><p> </p><p> m.v.g.theo</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2008 20:53 #88736 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic koppakking vervangen
<p>De volgorde van aantrekken van de kopbouten:</p><p>vanaf voorkant van het blok 7 3 1 5 9</p><p> 8 4 2 6 10</p><p>De bouten in de volgorde eerst vastzetten met 4,0 m.kg en vervolgens met 8.,0 m.kg</p><p>Dan de tuimelas erop, kleppen stellen op een waarde die 0,05 mm groter is dan de uiteindelijke waarde. Dan de motor warm draaien. Hierna de bouten natrekken in de volgorde naar 9,0 m.kg </p><p>Als laatste de kleppen op de juiste waarde zetten: B20 A en E motor 0,40 - 0,45</p><p> B20B 0,50 - 0,55 mm</p><p>Voor het natrekken van de kopbouten heb je een speciale "U" vormig deel voor je dopsleutel nodig, anders moet de tuimelas er nog een keer af. De aanhaalmomenten van die boutjes heb ik me nooit druk om gemaakt: vast is vast?</p><p> </p><p>Ps je kunt de bouten meestal hergebruiken, maar pas op met het losdraaien van de bouten die door de uitlaatpoorten lopen: door koolaanslag willen die vaak niet lekker los en als er &eacute;&eacute;n breekt..........oeps. Maak ze dus ook goed schoon (schroefdraad) voordat je ze er weer inschroeft, anders klopt het aanhaalmoment ook niet.</p><p>Nu ik t&oacute;ch bezig ben: bij het verwijderen van de tuimelas uitkijken dat je met een storterstang niet per ongeluk de klepstoters die onderin het blok zitten mee naar boven trekt: die vallen dan geheid onder in het blok! Denk je ook aan de rubber afdichtringen van de waterpomp?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold Meulenbelt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-01-2009 19:31 #88735 door Arnold Meulenbelt (GAST)
Beantwoord door Arnold Meulenbelt (GAST) in topic koppakking vervangen
Het Haynes boek verteld je inderdaad niet precies de aanhaalmomenten, bedankt voor de informatie! Ik heb trouwens ook een nieuw oliefilter en oilplug-ring vervangen. Leuke klus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.