- Berichten: 34
vliegwiel demonteren
- Jos Tijssen (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-03-2008 19:14 #50478
door Jos Tijssen (GAST)
vliegwiel demonteren is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
<p>Ik heb bij nog een losse motor de kopplingsplaat verwijdert om te kijken of daar een vilten of rubberen krukaskeerring in zit. Maar nu krijg ik de bouten niet los .Ik weet dus ook niet of dit linkse of rechtse draad is? heb wel iets gehoord van heet stoken maar dat weet ik ook niet precies hoe dat werkt. Het terug plaatsen van de kopplingsplaat kan het beste gedaan worden met een oude priseas maar waar haal je die en er zal toch ook wel een andere manier zijn om hem op de plaats te houden.Wie kan mijn vragen beantwoorden alvast bedankt Jos.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 317
27-03-2008 19:41 #88743
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic vliegwiel demonteren
<p>vliegwiel bouten weet ik niet (vermoedt dat het gewone draad is maar dat je eventueel lucht gereedschap nodig hebt om meer kracht te kunnen geven)</p><p>"Het terug plaatsen van de kopplingsplaat kan het beste gedaan worden met een oude priseas maar waar haal je die " </p><p>De betere automaterialen zaak heeft plastic prisassen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper van t Wout (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 108
27-03-2008 19:49 #88742
door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic vliegwiel demonteren
<p>Het is normaal draad.</p><p>Veel kruipolie erop en een dag laten inwerken.</p><p>Vliegwiel goed vastzetten/blokkeren.</p><p>Warm, niet heel heet, stoken met een klein gasbrandertje en zorg dat je </p><p>een perfekt passende dopsleutel met een heel lange arm hebt.</p><p>Desnoods verlengen met een stevige pijp</p><p>Dan heel rustig kracht gaan zetten tot ie los komt, </p><p>meestal met een droge tik. Geen bruut geweld gebruiken,</p><p>dan loop je het risico dat ze breken.</p><p> </p><p>Een prise-as heb ik aan robbie uitgeleend, zonder lukt je niet.</p><p>Je krijgt namelijk de ingaande as van de bak er niet op als ie ook maar een halve millimeter scheef zit.</p><p>stuur mij een mail en ik laat hem die as naar je opsturen.</p><p>
jaspers@tiscali.nl
</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jasper</p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 445
29-03-2008 09:06 #88741
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic vliegwiel demonteren
Bouten warmstoken ben ik altijd tegen. Bouten ondergaan een warmtebehandeling om ze hun sterkte te geven. Als je dat zelf nog eens ongecontroleerd nadoet met een brander verandert de sterkte van de bout. Zeker de 10.9 kwaliteit in het vlieg wiel. Beter is een luchtsleutel of , als je geen compressor ter beschikking hebt, een slagsleutel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
29-03-2008 18:27 #88740
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic vliegwiel demonteren
ik dacht dat de vliegwiel bouten vastgezet zijn met koppel van ongeveer 5
kgm. Ik begrijp dus niet goed dat je die niet loskrijgt (zie bvb in boek
Haynes, of bij home.planet.nl/~wchemink/Techniek/momentenlijst.htm
voor overzicht van aanhaalmomenten).
kgm. Ik begrijp dus niet goed dat je die niet loskrijgt (zie bvb in boek
Haynes, of bij home.planet.nl/~wchemink/Techniek/momentenlijst.htm
voor overzicht van aanhaalmomenten).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper van t Wout (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 108
29-03-2008 20:49 #88739
door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic vliegwiel demonteren
<p>" Ik begrijp dus niet goed dat je die niet loskrijgt "</p><p> </p><p>Ik wel: ROEST.</p><p>vastzetten met een likje kopervet doet wonderen voor het lossen later.</p><p> </p><p>Jasper</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
29-03-2008 21:24 #88738
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic vliegwiel demonteren
voor het gemak van losmaken van deze bouten heb ik inderdaad steeds een
gepaste dop (ofwel 1/2" of 9/16", ik zou dit even moeten opzoeken) + lange
FACOM hendel (:38cm) gebruikt, en zo gingen deze steeds moeiteloos los. Er
bestaan verder ook nog langere hendels, bvb. van HAZET (:57cm). Ik kan me
dus wel voorstellen dat met steeksleuteltje van 15cm, of ringsleutel van
20cm, demontage moeilijk of onmogelijk kan zijn, zeker in geval van roest. Maar
met een kwaliteit van 10.9 voor de bout, zoals Piek schrijft, mag zeker
zonder risico voor breuk een (heel) lange hendel gebruikt worden, en moet
Jos de bouten los krijgen.
gepaste dop (ofwel 1/2" of 9/16", ik zou dit even moeten opzoeken) + lange
FACOM hendel (:38cm) gebruikt, en zo gingen deze steeds moeiteloos los. Er
bestaan verder ook nog langere hendels, bvb. van HAZET (:57cm). Ik kan me
dus wel voorstellen dat met steeksleuteltje van 15cm, of ringsleutel van
20cm, demontage moeilijk of onmogelijk kan zijn, zeker in geval van roest. Maar
met een kwaliteit van 10.9 voor de bout, zoals Piek schrijft, mag zeker
zonder risico voor breuk een (heel) lange hendel gebruikt worden, en moet
Jos de bouten los krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jos Tijssen (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 34
30-03-2008 19:55 #88737
door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic vliegwiel demonteren
bedankt jongens met een goed passende sleutel en wetende hoe te werk te gaan heb ik ze los gekregen nogmaals allen bedankt Jos.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.