Motor versleten ?

Lees meer
15-04-2008 22:24 #50438 door Ron Linssen (GAST)
Motor versleten ? is gemaakt door Ron Linssen (GAST)
<p>Hallo allemaal,</p><p>Laatst sloeg de motor van mijn B20a plotseling af en was daarna niet meer aan de praat te krijgen. Na veel proberen en uitsluiten het luchtfilter ervanaf gehaald en wat bleek de motot startte meteen. Wat verder bleek was dat bij lopende motor er ontzettend veel uitlaatgassen uit de slang van de carterontluchting kwam. Zelfs zoveel dat (bij loszittende carterontluchting) de passagiersruimte op de snelweg vervolgens blauw van de rook zag, zodat ik alle ramen open moest zetten. Ik ben doorgereden daar ik toch thuis moest komen. Thuis gekomen het luchtfilter bekeken, waarna bleek dat het filter, welke hooguit 3000 km erin zat, behoorlijk vol met olie zat. Nu vermoed ik ook dat doordat er zoveel uitlaatgassen weer het luchtfilter in kwam deze het gas/luchtmengsel verziekte waardoor de motor niet startte. Ook bleek dat ik maar een compressiedruk van tussen de 5 en 6 bar had.</p><p>Conclusie zuigerveren versleten ?</p><p>Ook liep de motor bij plus/minus 110 km/h stotterend zowel op benzine als op gas.</p><p>Verbrande uitlaatkleppen ?</p><p>Wie kan mij raad geven of heeft soortgelijke ervaringen.</p><p>Met vriendelijke groet Ron. </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2008 09:45 #88885 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Motor versleten ?
<p>Versleten zuigerveren is wel het minste, maar mogelijk ook problemen met de kleppen.
De zuigerveren slijten geleidelijk, waardoor de compressie langzaam minder wordt. Het is niet waarschijnlijk dat die slijtage zich zo plotseling aandient. Mogelijk is het probleem acuut geworden door een verbrande klep. De compressie die je hebt gemeten is in ieder geval extreem laag.</p><p>Slecht starten kan ook komen doordat je luchtfilter min of meer verstopt was door de olie. Het is verbazingwekkend hoe lang B18's en B20's in (zeer) slechte staat nog behoorlijk lijken te lopen, zeker stationair.</p><p>Rook uit de carterontluchting en olie in je luchtfilter zijn in ieder geval tekenen van ernstige carteroverdruk en dus compressieverlies. Carterdampen (en uitlaatgas) zijn zeer giftig: dus zeker niet mee doorrijden.</p><p>Alle symptomen duiden er hoe dan ook op dat je motor aan vervanging/revisie toe is.</p><p>Sterkte</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2008 12:14 #88884 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Motor versleten ?
<p>Kwam er ook overvloedig veel blauwe rook uit de uitlaat als je op de snelweg je gas losliet en hem dan op de motor liet afremmen. Als er dan duidelijk een spoor van blauwe rook achter de auto blijft hangen dan duidt dit op versleten en wel zeker gebroken zuiger/olie schraapveren en dan is de compressie ook erg laag en zit je filter vol met olie. Dit mijn eigen ervaring met een versleten motor.</p><p> </p><p>Doe er geen nieuwe zuigerveren in want dat helpt niets, laten honen of een revisie (onderblok) aanschaffen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-04-2008 12:32 #88883 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Motor versleten ?
<p>Meet de compressie altijd 2 keer, een keer zonder olie en 1 keer met olie op de zuigers. Giet een beetje olie, iets meer als een theelepel vol, door het bougiegat. Meet nogmaals de compressie. Is de comressie hoger als de meting zonder olie, dan lekken de zuigerveren. De olie dicht nl eventjes de eventuele lekkage via de zuigerveren. Is de meting hetzelfde dan zijn het de kleppen die lekken. Maar als je zoveel overdruk hebt en olie in het luchtfilter dan zijn het waarschijnlijk wel de zuigerveren/olieschrapers. Kijk in ieder geval even de carterontluchting goed na op verstoppingen (slangen en vlamdover) Bedoel je trouwens dat alle cylinders maar 5a6 bar druk hebben? Meestal zijn het 1 of 2 cylinders die flink afwijken. Compressie meten met het gas helemaal ingetrapt (gasklep open) en de kabel van de bobine naar de verdeelkap los. Stel voor het meten eerst de kleppen goed af.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2008 21:06 #88882 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Motor versleten ?
Ja.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2008 22:29 #88881 door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Motor versleten ?
<p>Het laatste antwoord van Niek is overduidelijk. De laatste keer dat ik gereden heb en voordat ie afsloeg zag ik inderdaad een blauwe rookpluim achter de auto verschijnen.</p><p>Vandaag heb ik de cilinderkop eraf gehaald. Waren geen verbrande kleppen te zien. Wel zat om de kleprand, welke moet afdichten zwarte koolafzetting. Ik weet niet of dit normaal is. In ieder geval gezien de toestand van de cilinderkop vrees ik inderdaad dat ergens een zuigerveer kapot of versleten is. Nu nog het onderblok en de cilinders eraf. Ik hou jullie op de hoogte.</p><p>In ieder geval bedankt voor jullie reactie.</p><p>Groeten Ron.</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2008 20:07 #88880 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Motor versleten ?
Dat is zuur joh, wordt een dure grap. Wat doe je koop je een 2e hands blok of een nieuw gereviseerd onderblok, met de tweede heb je zekerheid met de eerste optie niet altijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2008 16:54 #88879 door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Motor versleten ?
<p>Ik laat de kop reviseren en het onderblok. Opmeten misschien moeten er overmaatse zuigers in of niet, dan kan ik alleen verstaan met nieuwe zuigerveren en krukaslagers. Uiteraard wel laten honen en de krukas opmieuw laten slijpen en reinigen.</p><p>Ron.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.