Verharde klepzetels
- Ron Linssen (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-04-2008 22:33 #50436
door Ron Linssen (GAST)
Verharde klepzetels is gemaakt door Ron Linssen (GAST)
<p>Weer een berichtje en een vraag.</p><p>Heb vandaag de cilinderkop gedemonteerd. Was in de veronderstelling dat er geen harde klepzetels in zaten. Krijg de indruk van wel daar er om de zitting van de uitlaatkleppen een randje te zien is van donkerder staal met een breedte van ongeveer 3 mm. Of is dit bij cilinderkoppen zonder verharde klepzetels ook te zien.</p><p>Wie heeft hier ervaring mee.</p><p>Groeten Ron.</p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-04-2008 08:18 #88890
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Verharde klepzetels
Dat ziet er inderdaad naar uit dat de 'harde' zetels al ooit geplaatst zijn. Mazzel!
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-04-2008 10:49 #88889
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Verharde klepzetels
<p>Hoi Ron,</p><p>Volgens mij zitten er altijd ingeperste klepzetels in de cilinderkoppen van onze Volvo's. Gietijzer (waarvan de kop gemaakt is) is namelijk veel te zacht om daar langere tijd een klep op te laten inslaan/afdichten zonder slijtage.</p><p>Van buitenaf kan je visueel nooit beoordelen of de klepzittingen gehard zijn of niet (en het gaat hierbij met name om de uitlaatkleppen omdat deze het heetst worden).</p><p>Slijtage van de klepzitting is makkelijk te zien. Normaliter moet de klep op de zitting liggen en dus een klein stukje in de kop steken. Ligt de klep teruggetrokken in de kop, dan is de zitting ingesleten.</p><p> </p><p>Gezien je voorgaande posting lijkt mij dat je sowieso een gehele revisie van je blok tegemoet gaat. Het bezuinigen op een koprevisie vind ik absoluut valse zuinigheid.</p><p> </p><p>In ieder geval suc6 ermee,</p><p>Robert</p>
- Jasper van t Wout (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2008 18:43 #88888
door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Verharde klepzetels
<p>Hai Ron,</p><p> </p><p>Ziet ernaar uit dat je motor in de buurt van op is.</p><p> </p><p>Zie je kans om de staat van de zetels en de kleprand te fotograferen?</p><p>Ingefikt, verrot uitziend , zwart en zichtbare putten? </p><p>kleppen en zetels naar de knoppen.</p><p> </p><p>Wellicht ben je goedkoper, sneller en simpeler af door een goed revisieblok te kopen.</p><p> </p><p>Veel clubs, scandcar bijv., bieden serierevisiemotoren aan.</p><p>Is pak m `m beet `n 500 euri goedkoper dan handmatig met eigen toezicht bij de betere motorreviseur.</p><p>Revisieblok standaard, B20- B18 zo`n 1500 tot 2000 euri.</p><p>Zelf reviseren: 2000 tot 2500 euri, maar dan wel meteen de mogelijkheid om naar B of D te gaan.</p><p>En uiteindelijk de op maat gemaakte motor, beter mokkenasje, grotere kleppen, prettiger compressie</p><p>andere carbs enz.</p><p> Voelt een stuk beter, loopt het ook.</p><p> </p><p>Ik heb inmiddels twee keer naar volle tevredenheid laten reviseren.</p><p>Ama B18D naar geharde B18D voor 1400 euri bij MMA in Amersfoort.</p><p>En de kop van de Jag voor 500 euri bij motorenrevisiekeizer in Doetinchem.</p><p>Beide goeie clubs.</p><p> </p><p>Zelf op die manier reviseren is een bak meer werk. </p><p>Het resultaat is er echter wel naar.</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>jasper</p><p> </p><p> </p>
- Ron Linssen (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-04-2008 11:57 #88887
door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Verharde klepzetels
<p>Hoi Jasper en anderen die reageerden,</p><p>in ieder geval weer bedankt voor de reacties. Alvorens grotere kosten te maken is het wel prettig om met zekerheid aan zo'n klus te beginnen. Met dank voor jullie advies, ik heb nu meer zekerheid. Mijn plan is om alles zoveel mogelijk te ontmantelen en dan weg te brengen, zodat op die manier de revisiekosten zo laag mogelijk te houden.</p><p>Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte,</p><p>Groeten Ron.</p><p> </p><p> </p><p> </p>