Verkoolde zuiger(s)

Lees meer
21-04-2008 21:35 #50428 door Jacco Spelt
Verkoolde zuiger(s) is gemaakt door Jacco Spelt
<p>Na (veel) te lange tijd veel te druk te zijn geweest met m'n werk heb ik eindelijk weer eens tijd voor m'n auto. Vorig jaar aan het eind van de zomer weggezet met een lekke koppakking. Net toen ie eindelijk lekker begon te lopen. </p><p>Ik heb redelijk wat problemen gehad om de motor goed lopend te krijgen (het is een B20E uit een P1800E). Voor de restauratie had de motor niet gelopen toen ik 'm in m'n bezit had. Ik heb de motor laten reviseren, maar de ontsteking bleek ook niet goed te zijn, die heb ik ook laten reviseren, maar afgelopen jaar toch vervangen door een 1-2-3 (had ik eerder moeten doen). Het is best wel flink zoeken met een electrische ontsteking, veel sensors e.d.</p><p>OK, van het weekend de kop eraf gehaald. Het is duidelijk te zien waar ie doorgeslagen is, op de 4e cilinder. De kleppen van de 4e cilinder hebben best wat kool aanslag. Ik ga morgen naar de kop laten kijken, laat 'm nakijken en vlakken.</p><p>Ik heb de zuigers eens goed bekeken en dit is raar. De eerste cilinder/zuiger is deels nog helemaal zonder aanslag, kaal glanzend ijzer. De andere 3 hebben koolaanslag en hebben geen glans meer zichtbaar. Is dit normaal? Heeft het er wellicht mee te maken dat ie lang heeft stil gestaan, of dat ie minder mooi heeft gelopen. In haynes staan plaatjes van het uit elkaar halen van een motor en daar zie je ook aanslag op de zuiger. Kortom hoe hoort zo'n zuiger er uit te zien?</p><p>De motor heeft na rivisie op zich nog niet zo veel gelopen, denk een 30.000 km.</p><p>Ben benieuwd, hoop eigenlijk dat ik met de pakking en het vlakken de boel rond krijg. Ik heb geen compressie gemeten voor de koppakking lek ging.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2008 18:36 #88917 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Verkoolde zuiger(s)
<p><em></em></p><p><em></em></p><p><em>"De eerste cilinder/zuiger is deels nog helemaal zonder aanslag, kaal glanzend ijzer. De andere 3 hebben koolaanslag en hebben geen glans meer zichtbaar. Is dit normaal? "</em></p><p> </p><p>Nee, dat is in principe niet normaal. Het duidt er vaak op dat er een olieschraapveer kapot of versleten is waardoor er relatief veel olie langs de zuiger lekt. Je zou verwachten dat je dan juist meer koolaanslag krijgt, maar de praktijk leert dat je dan juist een schoon zuigertje houdt. </p><p> </p><p>Ben Flierman, Tinustechniek</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper van t Wout (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2008 20:26 #88916 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Verkoolde zuiger(s)
<p>bij laten reviseren horen naar mijn gevoel deze symptomen niet.</p><p>Heb je garantie op die revisie? Wat heb je laten doen?</p><p> </p><p>Jasper</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2008 20:46 #88915 door Jacco Spelt
Beantwoord door Jacco Spelt in topic Verkoolde zuiger(s)
<p>Ben naar een revisie bedrijf in de buurt geweest. Het blok heb ik de vorige keer geheel laten reviseren, zo'n beetje alles is toen gedaan. Alleen dat zit niet in de buurt, ik heb er nu geen tijd voor om er te gaan overleggen. </p><p>Ik snap ondertussen wel wat er aan de hand is met de zuiger, waarom ie zo schoon is. Ik had het verkeerd gezien, de pakking is op de eerste cilinder lek geslagen. Vervolgens is er water in de cilinder gekomen, wat de zuiger schoon gemaakt heeft. Verklaarbaar dus.</p><p>De zuigers sluiten voor de rest nog goed af, heb er een klein beetje water op gegoten en het loopt heel langzaam weg, zou dan toch goed moeten zijn?
Is er nog een andere manier waarop ik nu kan testen wat de staat van m'n zuigers is?</p><p>De kop was op zich minder feest, 4 kleppen, van de 2e en 3e cilinder lekten best wel. Dat wordt nu aangepakt. Kortom ik heb hierna de kop weer prima, dus dan moet het goed kunnen komen.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper van t Wout (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2008 23:01 #88914 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Verkoolde zuiger(s)
<p>Niet echt, kan eigenlijk pas echt als de nieuwe kop erop ligt en je de compressie kan meten.</p><p> </p><p>Grondig de cylinderwanden bekijken en bevoelen met geoliede vingers..</p><p>Als je verticale groeven of stevige krassen ziet is er wat mis, da`s eenvoudig.</p><p> </p><p>Zie je de hoonsporen nog? </p><p>Bij het uithonen wordt er aan het eind een kruislings patroon </p><p>van heel fijne groefjes onder 45 graden in de cylinder aangebracht.</p><p>Dit is om de motorolie beter als filmpje te laten pakken op de wand.</p><p>Zouden na 30K nog zichtbaar moeten zijn.</p><p>Zoniet dan voel je waarschijnlijk, met je nagel (meest gevoelige meetapparaatje ter wereld)</p><p>ook wel een randje bovenaan de cylinderwanden.</p><p>Dat zou na zo weinig kilometers niet best zijn.</p><p>Sowieso zouden de veren etc. na 30K ook nog goed moeten zijn.</p><p>Een geknapte veer laat vaak een heel markant spoor na als strepen op de wand.</p><p> </p><p>Zie je die kruislingse hoonsporen nog overal, je ziet geen groeven en </p><p>warme olie loopt vrijwel niet weg als je het erop giet (1 cm.) en je de krukas wat heen en weer doet. </p><p> </p><p>Gaat goed met een grote ringsleutel en dan gewoon 30 graden heen en </p><p>weer bewegen vanaf het laagste punt gedurende ca. 20 keer heen en weer.</p><p>(Ik warm gewoon op het gasfornuis een kwart litertje 20W50 op tot 80-90 graden...)</p><p> </p><p>Dan ben je redelijk zeker dat het nog goed is met je zuigers en cylinderwanden.</p><p>Kijk ook eens goed naar het gedrag van de olie op de cylinderwand bij het naar beneden gaan.</p><p>Het patroon waarin de olie naar benee loopt zegt ook iets over de staat/slijtage van de cylinderwanden.</p><p>Overal gelijkmatig is goed.</p><p> </p><p>succes,</p><p> </p><p>Jasper</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.