Nokkenas tinus techniek

Lees meer
25-04-2008 16:29 #50420 door Ron Linssen (GAST)
Nokkenas tinus techniek is gemaakt door Ron Linssen (GAST)
Hallo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2008 16:32 #88965 door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Nokkenas tinus techniek
<p>Hallo allemaal,</p><p>bij de eerste posting ging wat fout. Maar wat ik eigenlijk wilde vragen, nu ik het blok er toch uit heb liggen voor een revisie. Wie heeft er ervaringen met de nokkenas (voor meer koppel) van Tinus techniek.</p><p>Groeten Ron.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2008 20:03 #88964 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nokkenas tinus techniek
<p>zelf rij ik met de tt5 , dit is een behoorlijk snelle as in combinatie met een bewerkte kop , weber outlaw ,</p><p>spagetti spruitstuk electronische ontsteking ., simmons uitlaatsysteem.</p><p>wat deze as doet zonder voorgaande aanpassingen weet ik niet.</p><p>wel is het zo dat je ook de speciale nokvolgers en stoterstangen/dubbele klepveren moet hebben.</p><p>voorgaande aanpassingen zijn in 1 keer doorgevoerd i.c.m. een onderblokrevisie.</p><p>waar je eigenlijk ook niet buiten kunt is een echte 5 bak (m47) en een oliekoeler.</p><p>met al deze aanpassingen loopt je auto goed 200 echte kilometers</p><p>het spreekt voor zich dat ook de remmen en ophanging/schokdempers/rubbers drastisch</p><p>moeten worden aangepast om al het vermogen aan te kunnen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2008 13:15 #88963 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Nokkenas tinus techniek
<p> </p><p>De TT3 is vergelijkbaar met de K-as qua loopeigenschappen (dus een normale rustige stationairloop, lekker wat koppel rond 2500/3000 tpm en redelijk vermogen bij wat hoger toeren) alleen geeft de TT3 over het hele toerengebied meer vermogen. Als schatting zou ik zeggen dat de TT3 circa 10-15% meer vermogen geeft dat de oude volvo K-nokkenas (maar dus wel met behoud van dezelfde loopeigenschappen) en 20-25% meer koppel. De TT3 as is bedoeld voor dagelijks gebruik of bijvoorbeeld licht rallywerk. Gericht op combinatie koppel, vermogen en mooie stationairloop.</p><p> </p><p>Met de TT3 kun je eventueel de standaard volvo nokvolgers gebruiken, maar ik raad eigenlijk altijd aan om heavy duty volgers en stoterstangen te nemen, samen met dubbele klepveren. Dit is omdat je met deze nieuwe assen meer toeren kunt draaien dan de Volvo assen. Als je altijd netjes onder de 5000 tpm blijft, is het geen probleem en kun je de standaard volvo-delen gebruiken, maar de ervaring leert dat je met deze nokkenassen nog wel eens meer dan 5000 tpm wil draaien.... ;-)</p><p> </p><p>Ben Flierman</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2008 16:05 #88962 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Nokkenas tinus techniek
Ben, wat doet deze nokkenas met het verbruik?
groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2008 11:07 #88961 door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Nokkenas tinus techniek
<p>Bedankt voor de reactie,</p><p>Ik rij op gas. Is de modificatie ook vwb het vermogen ook merkbaar op gas en wat doet dit met het verbruik.</p><p>Groeten Ron.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2008 13:23 #88960 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Nokkenas tinus techniek
<p> </p><p>Het brandstofverbruik met de TT3 is op benzine/lpg feitelijk hetzelfde als de standaard volvo A, C of D/K nokkenassen, vooropgesteld uiteraard dat je rijgedrag niet veranderd. Het 'gevaar' schuilt er natuurlijk in dat je het extra vermogen ook daadwerkelijk gaat aanspreken. Bij een rit op constante snelheid maak je geen gebruik van het extra vermogen, en heb je dus ook geen hoger verbruik. Mogelijk zelfs lager omdat de motor makkelijker 'ademt' maar dat heb ik nooit specifiek getest.</p><p> </p><p>De meest bepalende factor ten aanzien van het verbruik bij een gelijkblijvende vermogensvraag (zoals bij constante snelheid, snelwegritten, etc) is de zogenaamde 'overlap' van de nokkenas. Dit is feitelijk de tijd dat de inlaatkleppen en de uitlaatkleppen beide geopend zijn. Bij de TT3 zit deze waarde tussen de volvo C-as en de volvo K/D-as in. De volvo A-as heeft een lagere overlap-waarde, maar doordat de kleppen daarbij erg kort en weinig openen, ademt de motor weer lastiger, hetgeen weer een lager rendement op levert. Ik durf het niet zwart op wit te vertellen, maar de TT3 kon haast nog wel de zuinigste as zijn. Hij is zowiezo de as die het maximale koppel geeft van alle assen (bij een B20A met TT3 en Outlaw carburateur is dat zelfs meer dan een B30A !!). Ideaal dus voor dagelijks gebruik of voor het trekken van een caravan etc.</p><p> </p><p>Ben Flierman, Tinustechniek</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2008 17:18 #88959 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Nokkenas tinus techniek
Klinkt goed ben! nu nog de moed bijeenschrapen voor een conversie. Ik heb een oude 123 ignition voor een b20a dus geen instelbare is dit een probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-04-2008 18:09 #88958 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Nokkenas tinus techniek
<p>Is het ook mogelijk om een TT3 (of TT5) as toe te passen icm het D-jet systeem van mijn ES? Of kan ik het maar beter bij de oude vertrouwde D as houden. Daar is het D-jet systeem per slot van rekening op afgeregeld.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2008 21:39 #88957 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Nokkenas tinus techniek
<p><em></em></p><p><em></em></p><p><em></em></p><p><em></em></p><p><em></em></p><p><em></em></p><p><em>"Ik heb een oude 123 ignition voor een b20a dus geen instelbare is dit een probleem?"</em></p><p>Geen probleem, maar je zult waarschijnlijk net een tikje meer vermogen hebben bij een andere curve, maar dat zijn slechts enkele pk's.</p><p> </p><p> </p><p><em>"Is het ook mogelijk om een TT3 (of TT5) as toe te passen icm het D-jet systeem van mijn ES?"</em></p><p>Bij de TT3 zul je misschien niet eens iets hoeven veranderen. Mocht het systeem net niet genoeg brandstof kunnen regelen, kun je dit vrij eenvoudig bij regelen door de drukregelaar iets op te schroeven. Geen probleem dus. De TT5 kan het D-jet systeem waarschijnlijk net niet meer bijbenen. </p><p> </p><p> </p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.