Van B16 naar.....

  • henk vd hoek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2008 03:08 #50401 door henk vd hoek (GAST)
Van B16 naar..... is gemaakt door henk vd hoek (GAST)
Ik ben in het bezit van een 544, 6 volt, B16 motor.
De motor is helaas af en moet worden vervangen.
Kan ik er een andere B.. in plaatsen?
Ik dacht zelf aan een B18 of B20. Is het dan noodzakelijk dat de auto wordt ongebouwd tot 12 Volts?
Zijn de startmotoren van een B16 even groot als bij de B18 of B20?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-05-2008 09:59 #89048 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Van B16 naar.....
Je kunt ook je B16 laten reviseren als je de auto origineel wilt houden.
Een B18/20 kan geplaatst worden. Ombouw naar 12 volt is volgens mij noodzakelijk omdat de ontsteking van een B18/20 op 12V werkt. Je zult ook een andere versnellingsbak moeten plaatsen. De startmotor van een B16 is ook 6 volt en past niet op een B18.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J.L.M. Bruin
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-05-2008 09:03 #89047 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic Van B16 naar.....
<p>Ombouw naar 12 volt betekent ook een andere ruitenwissermotor, fan, etc etc. Ik zou hem lekker orgineel houden en het B16 blok laten reviseren. Zelf heb ik de ervaring dat als het elektrisch systeem goed werkt je nauwelijks verschil mag merken tussen 6 en 12V.</p><p> </p><p> </p>

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-05-2008 16:11 #89046 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Van B16 naar.....
Je zou ook kunnenoverwegen een omvormer te gebruiken. Dan zou je de startmotor, verlichting, radio op 12 volt kunnen aansluiten en de rest op 6 volt. Voor de verlichting lijkt mij een upgrade naar 12 volt een verbetering omdat je dan halogeenverlichting kunt gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-05-2008 18:39 #89045 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Van B16 naar.....
<p>Ik heb begrepen dat een B16 drie krukaslagers heeft en de B18/20 vijf om de levensduur te vergroten.</p><p>Zou een extra 6V accu erbij met een relais die de starter en ontsteking voeden een optie kunnen zijn?</p><p>Of anders een 12V accu erbij die uitsluitend de starter voedt. Een B18 ontsteking zou best op 6V kunnen werken als je de juiste condensator maar gebruikt. </p><p>De bobine krijgt immers alleen maar een impuls van de contactpuntjes. De bobine zou dan kunnen blijven zitten.</p><p>succes.</p><p> </p><p> </p>

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • henk vd hoek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 01:14 #89044 door henk vd hoek (GAST)
Beantwoord door henk vd hoek (GAST) in topic Van B16 naar.....
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb inmiddels een b18 motor gekocht. Afkomstig van een 544. Deze was totaal verrot en niet meer de moeite waard om op te knappen. Behalve de motor heb ik de versnellingsbak, bodine, startmotor, ontstekking, ruitenwissermotor, ruitenvloeistofmotor enz (allen 12 V) overgenomen.
Ik kan dus weer een "paar"uurtjes sleutelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • henk vd hoek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 01:19 #89043 door henk vd hoek (GAST)
Beantwoord door henk vd hoek (GAST) in topic Van B16 naar.....
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb inmiddels een b18 motor gekocht. Afkomstig van een 544. Deze was totaal verrot en niet meer de moeite waard om op te knappen. Behalve de motor heb ik de versnellingsbak, bodine, startmotor, ontstekking, ruitenwissermotor, ruitenvloeistofmotor enz (allen 12 V) overgenomen.
Ik kan dus weer een "paar"uurtjes sleutelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • henk vd hoek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 01:19 #89042 door henk vd hoek (GAST)
Beantwoord door henk vd hoek (GAST) in topic Van B16 naar.....
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb inmiddels een b18 motor gekocht. Afkomstig van een 544. Deze was totaal verrot en niet meer de moeite waard om op te knappen. Behalve de motor heb ik de versnellingsbak, bodine, startmotor, ontstekking, ruitenwissermotor, ruitenvloeistofmotor enz (allen 12 V) overgenomen.
Ik kan dus weer een "paar"uurtjes sleutelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • henk vd hoek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 01:20 #89041 door henk vd hoek (GAST)
Beantwoord door henk vd hoek (GAST) in topic Van B16 naar.....
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb inmiddels een b18 motor gekocht. Afkomstig van een 544. Deze was totaal verrot en niet meer de moeite waard om op te knappen. Behalve de motor heb ik de versnellingsbak, bodine, startmotor, ontstekking, ruitenwissermotor, ruitenvloeistofmotor enz (allen 12 V) overgenomen.
Ik kan dus weer een "paar"uurtjes sleutelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Herm Vlake
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-05-2008 12:47 #89040 door Herm Vlake
Beantwoord door Herm Vlake in topic Van B16 naar.....
<p>Hallo Henk,
Wij hebben ook een AMA met een B16 motor. Ik wil hem graag origineel houden. Ik zoek nog een koppelingshuis. Als je de spullen toch niet meer gebruikt wil ik graag wat van je overnemen.
Reageer maar even of je interesse hebt dan kunnen we wat gegevens uitwisselen.
Groet Herm</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD