Reviseren of niet

Lees meer
18-05-2008 18:34 #50370 door Martijn Vonk (GAST)
Reviseren of niet is gemaakt door Martijn Vonk (GAST)
<p>Hallo,</p><p> </p><p>Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een grijze amazon uit 1965, met een B18 motor.</p><p>Nu begint het 1 en ander aardig te roesten, mijn budget was niet zo groot, en wil ik gaan opknappen. Aangezien ik meer van de techniek ben, wil ik de motor dus ook zeker niet ongemoeid laten. Ook omdat er wel het 1 en ander lekt en de koppeling ook geen eeuwig leven heeft.</p><p>Ik wil de motor, koppeling en versnellingsbak er dus een keer uit gaan halen. </p><p>Nu is mijn vraag:</p><p>Wat is slim om in ieder geval te vervangen/aan te pakken, bij de motor en de bak? Koppeling wordt iig vervangen.</p><p>Of is het advies. meet de compressie, als die goed is niets aan doen, behalve de lekage verhelpen?</p><p> </p><p>Ik verneem het graag.</p><p>Groet,</p><p>Martijn</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2008 19:08 #89167 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Reviseren of niet
<p>Beetje lastig om je een goed advies te geven zo op afstand. Compressie meten kan; mijn blok had echter een redelijk goede compressie, maar zoop wel iedere 400km een liter olie. Dusss, als het motortje nog een beetje goed loopt en een beetje doorrijden wil zou ik er eigenlijk niet te veel aan doen. Wel is het natuurlijk goed om de lekkages een keer te verhelpen; vaak een kwestie van de krukaskeerringen en/of een pakking hier of daar. Voor de krukaskeeringen kun je het beste kiezen voor de moderne, kunststof versie in plaats van de ouderwetse vilten uitvoering; je hebt daar dan ook wel andere deksels bij nodig. </p><p>Wat betreft de versnellingsbak zou ik hetzelfde willen adviseren; dus, als-t-ie niet te hard giert en gewoon goed schakelt: niets aan doen. Behalve olie vervangen dan natuurlijk.</p><p>Nog een laatste tip, ik ben 12 jaar in het bezit geweest van een groene Ama uit '69; reed heerlijk, technisch prima, maar op een gegeven moment werd ik toch echt vreselijk door het roestduiveltje ingehaald! Besteed daar dus ook zeker aandacht aan! Het is zo zonde als je alles technisch in orde hebt en je zakt er dan doorheen...</p><p>Veel plezier & succes met je Ama! Hans</p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2008 19:34 #89166 door Martijn Vonk (GAST)
Beantwoord door Martijn Vonk (GAST) in topic Reviseren of niet
<p>Dank voor je reactie!</p><p>De roest wordt ook zeker aangepast, dat is mede de reden dat de motor eruit gaat. Kan ik die ruimte kaal maken en zelf spuiten. Maar wil niet, door alleen maar met het uiterlijk bezig te zijn, technisch dingen laten liggen...</p><p>Verder wil ik de roest te lijf gaan met een kunststof uitvoering van een staalborstel (hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel) die op een slijptol geplaatst kan worden. De roest is namelijk zeker aanwezig. Iemand daar nog tips over?</p><p> </p><p>groet,</p><p>martijn</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2008 11:59 #89165 door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Reviseren of niet
<p>Hoi Martijn,</p><p> </p><p>voor wat betreft de roest, indien oppervlakte roest en kokers, ga ik altijd te werk met RX 5. Is een waterdun goedje op basis van lijnolie die overal tussne kruipt (zelfs omhoog). De substantie sluit alles luchtdicht af waardoor er geen zuurstof meer bijkomt. In de kokers kan je het spuiten en nadien RX 7 of tectiel eroverheen.</p><p>Heb goede ervaringen met het spul. Is ook met normale verven overschildbaar. Het voordeel van RX 5 is dat je niet alles geheel blank hoeft te schuren. Het vult en impregneerd de hele fijne gaatjes tweeeggebracht door roest.</p><p>Doe er je voordeel mee,</p><p> </p><p>Groeten Ron.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2008 23:20 #89164 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Reviseren of niet
<p>Hallo Martijn.</p><p>Je schrijft dat het 1 en ander begint te roesten. Vaak is in de praktijk die "1 " een "10 ". Ik bedoel te zeggen dat een klein roestplekje vaak een veel grotere roestplek verbergt en dat bij nader onderzoek er een groot aantal roestplaatsen aan de oppervlakte komt. Als je niet zelf kunt lassen kan dat een groot probleem opleveren in die zin dat het je veel geld kan kosten. Als het dragende delen betreft ( of boven bepaalde percentages uitkomt )krijg je bovendien APK problemen. Ik geef je het advies om eerst een inventarisatie te maken van je ( ik bedoel natuurlijk jouw amazone) roestprobleem en daarna geld te steken in de techniek. </p><p>Je zult de eerste niet zijn die veel geld steekt in de techniek en later moet afhaken omdat de kosten van het herstellen van het plaatwerk te groot worden.</p><p>m.vr/.Volvo 444 gr</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.