speling krukaspoelie
- Helmut Zinauer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2008 21:22 #50366
door Helmut Zinauer (GAST)
speling krukaspoelie is gemaakt door Helmut Zinauer (GAST)
Hallo techneuten....ben in bezit van een amazone Bj, 67 me een B18 motor, vandaag kwam ik erachter dat ik speling op de krukas heb, dat wil zeggen ik kan de krukas enkele millimeters heen en weer draaien bevoor de zuigers meegaan....Motor laat zich ook moeilijk afstellen. elke suggestie is welkom. groeten, Helmut
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-05-2008 14:34 #89181
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic speling krukaspoelie
<p>Dag Hulmut,</p><p>Dat wordt dan een nieuwe set (stalen) distributietandwielen) Er zal wel een set fibertandwielen inzitten. Dat verklaart ook het moeilijke afstellen, want de boel verloopt. Snel doen, want opeens breekt de boel af en dan sta je langs de weg. OVer het vervangen is genoeg geschreven!</p>
- Joan Tacx
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-05-2008 18:05 #89180
door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic speling krukaspoelie
Hallo,
Ik wil even reageren, als bij het draaien van de krukas de zuigers niet direct meegaan.
Dan kunnen het verschillende zaken zijn. De drijfstang lagers zijn versleten, of de lagers in de zuigers zelf.
Dit heeft dus niets te maken met distributie tandwielen, omdat de tandwielen de kleppen laten bewegen en
niet de zuigers.
Als de <span style="font-weight: bold;">kleppen</span> niet op tijd bewegen als je aan de krukas draait, dan kan het zijn dat de tandwielen versleten zijn!
Ik heb alleen nooit de ervaring gehad, dat er in lagers zo veel speling zit dat je dat ziet in een reactie op de zuigers.
Als er 2 zuigers in de bovenste stand staan en je gaat dan draaien, dan duurt het even dat de zuigers mee gaan.
Omdat je dan op het bovenste "dode" punt zit. Dat is normaal.
Je hebt het over moeilijk afstellen, wat is moeilijk af te stellen. Ontsteking, klepspeling, carburateur ?
Groet
Joan
Ik wil even reageren, als bij het draaien van de krukas de zuigers niet direct meegaan.
Dan kunnen het verschillende zaken zijn. De drijfstang lagers zijn versleten, of de lagers in de zuigers zelf.
Dit heeft dus niets te maken met distributie tandwielen, omdat de tandwielen de kleppen laten bewegen en
niet de zuigers.
Als de <span style="font-weight: bold;">kleppen</span> niet op tijd bewegen als je aan de krukas draait, dan kan het zijn dat de tandwielen versleten zijn!
Ik heb alleen nooit de ervaring gehad, dat er in lagers zo veel speling zit dat je dat ziet in een reactie op de zuigers.
Als er 2 zuigers in de bovenste stand staan en je gaat dan draaien, dan duurt het even dat de zuigers mee gaan.
Omdat je dan op het bovenste "dode" punt zit. Dat is normaal.
Je hebt het over moeilijk afstellen, wat is moeilijk af te stellen. Ontsteking, klepspeling, carburateur ?
Groet
Joan
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-05-2008 18:20 #89179
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic speling krukaspoelie
<p>Hallo Helmut ,als je aan de krukas draai ,hoe zie je dan je zuigers op en neer gaan? Heb je de cilinderkop eraf? Ben je niet in de war met de kleppen? De zuigers zitten via de drijfstangen dierect aan de krukas en als daar een paar millimeter speling inzit is het niet best.De nokkenas daarintegen word via de distributie tandwielen aangedreven waardoor uiteindelijk via,via je kleppen openen en sluiten. hier kan daadwerkelijk speling in ontsaan door slijtage van de tandwielen.Orgineel zitten er in de Amazon fiber tandwiel in en gaat gemiddeld 100.000km mee. Later is voor de 140 serie een stalen versie op de markt gekomen vanwegen het iets grotere motorvermogen De stalen versie gaat wel langer mee,is iets duurder en maakt meer herrie als de motot draaid Veel succes Jan.</p>
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-05-2008 18:21 #89178
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic speling krukaspoelie
<p>Hallo Helmut ,als je aan de krukas draai ,hoe zie je dan je zuigers op en neer gaan? Heb je de cilinderkop eraf? Ben je niet in de war met de kleppen? De zuigers zitten via de drijfstangen dierect aan de krukas en als daar een paar millimeter speling inzit is het niet best.De nokkenas daarintegen word via de distributie tandwielen aangedreven waardoor uiteindelijk via,via je kleppen openen en sluiten. hier kan daadwerkelijk speling in ontsaan door slijtage van de tandwielen.Orgineel zitten er in de Amazon fiber tandwiel in en gaat gemiddeld 100.000km mee. Later is voor de 140 serie een stalen versie op de markt gekomen vanwegen het iets grotere motorvermogen De stalen versie gaat wel langer mee,is iets duurder en maakt meer herrie als de motot draaid Veel succes Jan.</p>
- Helmut Zinauer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-05-2008 09:12 #89177
Beantwoord door Helmut Zinauer (GAST) in topic speling krukaspoelie
<p><strong>Hallo Techneuten......bedankt voor jullie reacties,</strong></p><p>wat kan een verkeerd geschreven woord verwarring opleveren, ik schreef <strong>zuiger </strong>maar bedoelde de <strong>kleppen</strong> oftewel de tuimelaaras. he de boosdoener inmiddels ook op gespoort, het is inderdad het fibertandwiel van de distributie. zal op korte termijn bij VOD een set bestellen, ben alleen er nog niet uit ....staal of fiber. ik rij behoorlijk wat Km per jaar zo'n 35 000 dan zal staal uiteraard wel langer mee gaan.....</p><p><strong>Jan</strong> je kan wel gegelik ook met gemonteerde cylinderkop zien of de zuigers op en neer bewegen, Bougie eruit, een lange schroevendraaier erin voorzichtig aan de krukas draaien en je ziet de schroevendraaier op en neer gaan.</p><p><strong>Joan </strong>met afstellen bedoelde ik de onsteking. ik had het moeten weten want de laatse tijd verliep mijn ontstekingstijdstip elke keer weer....achteraf logisch als er speling op het distribituetandwiel is.</p><p>dus, bedankt voor het meedenken, Groet, Helmut</p><p> </p>
23-05-2008 11:49 #89176
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic speling krukaspoelie
<p>Je zou ook kunnen overwegen om een aluminium uitvoering te nemen voor het grote tandwiel.</p><p>Zie
www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-int.html
</p><p>Kost niet eens zo heel veel meer en combineert volgens mij de stille eigenschappen van fiber en de sterkheid van staal. Ik heb hem in elk geval onlangs aangeschaft en die gaat erin op het moment dat dat nodig mocht zijn. Kan dus nu nog geen ervaringen delen, maar anderen wellicht wel.</p><p>Al heb ik ook begrepen dat er verschillende uitvoeringen zijn en er ook slechte aluminium sets zijn geweest.</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Helmut Zinauer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-05-2008 21:35 #89175
Beantwoord door Helmut Zinauer (GAST) in topic speling krukaspoelie
<p>had gisteren een set tandwielen ( staal ) besteld, vandaag al in huis snelle sevice van VOD. heb ze vanmiddag ingebouwd n hoor weinig verschil van geluid tussen het kunststof en het staal..motor draait weer als een zonnetje..</p><p>groet, Helmut</p>