ombouwen van handschakeling naar automaat.

• Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2008 10:41 #50308 door
<p>Goedendag allemaal, ik zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Dick van Dijk ik woon in Katwijk ZH en ben sinds kort lid van de v44 club. </p><p>ik heb meteen al een vraag, ik heb een amazone uit 1967 een sedan twwe deurs rood met een zwart dak.</p><p>ik heb al erg veel technische onderdelen vervangen, de auto rijdt perfect ik heb er een b20 ingebouwd en dat bevalt </p><p>prima. alleen heb ik een wat onwillig linker been waardoor het koppelen steeds meer moeite kost. nu wil ik een automaat inbouwen daarvoor denk ik aan een bak uit een 200 serie ik weet dat het technisch mogelijk is. alleen zoek ik daar dus ombouw spullen voor met namen een automaat vliegwiel dat op een b20 past en een koppelings huis dat verdraaid is om de schuinte van een bak van een 200 serie te compenseren. ik ben monteur dus tot zover kom ik er wel, maar ik zou graag advies willen van iemand die hier enige ervaring mee heeft. zelf ben ik ook altijd berijdt mee te denken met andere en mijn ervaringen te delen. ik hoop iets te horen. met vriendelijke groeten Dick van Dijk.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sjors H (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-06-2008 10:49 #89388 door Sjors H (GAST)
Beantwoord door Sjors H (GAST) in topic ombouwen van handschakeling naar automaat.
<p>Tinus Techniek heeft koppelingshuizen en is/was bezig met ombouw naar automaat.</p><p> www.tinustechniek.nl

• Piet Boer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-06-2008 20:51 #89387 door Piet Boer
Beantwoord door Piet Boer in topic ombouwen van handschakeling naar automaat.
Ook Huke Basart heeft een aangepast koppelingshuis te koop, zie www.hukebasart.nl

• Wiebren de Jong
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-06-2008 13:45 #89386 door Wiebren de Jong
Beantwoord door Wiebren de Jong in topic ombouwen van handschakeling naar automaat.
Ger Alkema uit Kornhorn (Gr.) heeft zijn amazon combi voorzien van een AW71 versn. bak met km. teller kabelaansluitiing. Deze komt uit een 240 van ca. 1983-1985. Ikzelf heb deze bak onder mijn 1800ES met een B230F motor. Fijn schakelende bak met 4 trappen incl. overdrive. Voorzover mij bekend hoeft er geen aangepast koppelingshuis geplaatst te worden.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-06-2008 12:21 #89385 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic ombouwen van handschakeling naar automaat.
<p>Wiebren,</p><p> </p><p>Hoe zit het met de tunnel van een amazon, is deze niet klein / smal voor een automaat. Anders moet je ook de tunnel van een 240 overzetten op de amazon. En dan nog de cardanas.</p>

• Wiebren de Jong
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-06-2008 18:50 #89384 door Wiebren de Jong
Beantwoord door Wiebren de Jong in topic ombouwen van handschakeling naar automaat.
De tunnel is mogelijk te smal voor een automaat. Bij mijn weten zijn de originele "autonaat-amazones" geleverd met een bredere tunnel. Bij de !800 series is vanaf de E serie standaard een bredere tunnel toegepast zodat beide typen versn. bakken passen. Voorzover mij bekend is dit bij de 120 series niet gebeurt. Het aanpassen van een aandrijfas is niet zo ingewikkeld en duur. De juiste maat bepalen, daar draait het om!

• Bezoeker
  • Bezoeker
03-07-2008 19:36 #89383 door
<p class="MsoNormal">De tunnel van een Amazon met een handgeschakelde bak is absoluut te smal voor een automaatbak. Amazons welke standaard werden geleverd met de BW35 drietraps-automaat hebben dan ook een bredere tunnel, echter bij inbouw van een AW70 of AW71 is een nog verdere verbreding noodzakelijk. </p><p class="MsoNormal">Neem je genoegen met de BW35 automaatbak, dan behoeft het koppelingshuis uiteraard geen aanpassing, maar de tunnel dus wel.
Kies je voor de viertraps AW70 of AW71, dan komt Huke Basart in beeld. Hij levert geen kant-en-klare aangepaste koppelingshuizen, wel kun je bij hem terecht om een ombouw te laten verrichten, maar dan moet je zelf de benodigde spullen aanleveren. In dit geval gaat het dan om het koppelingshuis van een BW35 bak plus het koppelingshuis van de AW70/71, welke gematched moeten worden. Tenminste, bij gebruik van een B18- of B20-motor. </p><p class="MsoNormal">Dat een viertraps automaat de voorkeur verdient, behoeft verder geen betoog. Ongeacht welke keuze je maakt, is er ook een nadeel verbonden aan een automaatbak met koppelomvormer en dat is het vermogensverlies dat het ding met zich meebrengt. Je zult dan ook merken dat de auto aanzienlijk trager zal accelereren. Onlangs nog maakte ik een proefrit in een originele Amazon automaat met B18A-motor, maar de tranen schoten mij bijna in de ogen, zo traag gaat dat vooruit. Eenzelfde ervaring had ik 6 jaar geleden met een Amazon 122 (B18D) automaat, maar in de jaren zestig vond men dat ook al. Sla de negatieve testrapporten uit die tijd er maar op na.
Ook heb ik ooit eens mogen rijden in een Amazon van de beruchte handelaarsfamilie De Vries uit Grootegast. Deze wagen had een tot 2,1 liter opgeboorde motor met AW70 automaat, maar zelfs dan blijkt de acceleratie nog verre van vlotjes. Vlak voor de invoering van de euro stond deze auto te koop met een prijskaartje van 30.000 gulden (...).</p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-07-2008 20:57 #89382 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic ombouwen van handschakeling naar automaat.
Dick,
stel je vraag ook eens op het volvolvo forum daar zijn veel 200serie enthousiasten met ervaring met de betreffende bakken misschien hebben zij nog goede suggesties.

• Gerritjan van Riet (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2008 12:50 #89381 door Gerritjan van Riet (GAST)
Beantwoord door Gerritjan van Riet (GAST) in topic ombouwen van handschakeling naar automaat.
<p>Hallo Dick,</p><p>Weet je van het bestaan van click-'n-go? Dit komt neer op semi-automatisch schakelen door automatisch ontkoppelen en dan gewoon met het handje schakelen. Even een leverancier van het net geplukt: www.modacq.nl/ . Als je je nu al verkneukelt bij het komende denk- en sleutelwerk voor ombouw van handschakeling naar automaat moet je mijn tip maar vergeten. Persoonlijk zou ik de aanblik van de lange chromen pook in mijn interieur missen. Verder heb ik ervaring met het rijden met click-'n-go. Dit was overigens in een (nieuwe) lease-auto. Was even wennen maar beviel daarna erg goed. Welk merk dat was en hoe dat zich verhoudt tot het produkt van modacq weet ik dus niet. Hoe dan ook: succes!</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD