motor "bokt" bij gas lossen

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-06-2008 13:57 #50280 door Pascal Kogelman (GAST)
motor "bokt" bij gas lossen is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
<p>Hallo Volvo vrienden,</p><p>Ik rij vrijwel dagelijks,tot volle tevredenheid, in mijn '67 Amazon met B20 motor op gas. De motor loopt, start en trekt mooi. Alleen telkens als ik het gaspedaal loslaat (bijv. om de auto uit te laten rollen bij een verkeerslicht) begint de auto te "stoten/bokken". Zodra ik het gaspedaal weer iets indruk is het meteen over. Stationair loopt de motor prima (ongeveer 800/900 rpm). Het motorblok trilt wel tijdens het stationair lopen en de vernellingspook trilt onder het rijden mee met het gas geven.Ik ben benieuwd waar dit stoten vandaan komt en of het eenvoudig te verhelpen is. Ik rij er al een half jaar mee rond en kan me er goed mee redden, maar wil uit perfectionisme weten waar dat bokken vandaan komt.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2008 14:09 #89494 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic motor "bokt" bij gas lossen
<p>Hallo Pascal,</p><p>Mijn eerste indruk is onbalans in je aandrijflijn. Dus versleten kruiskoppelingen en/of versleten ophangrubber in het midden. Je zou hij het uitrollen eens kunnen proberen hoe het voelt als je je koppeling meteen intrapt en zodoende de motor en aandrijflijn scheidt. Ik verwacht dat je het dan nog steeds voelt/hoort.</p><p>Groeten Lars</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Huib Wassink (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
01-07-2008 21:14 #89493 door Huib Wassink (GAST)
Beantwoord door Huib Wassink (GAST) in topic motor "bokt" bij gas lossen
<p>Ik rijd op LPG en heb op een gegeven moment de slang waar verse lucht door wordt aangezogen vervangen door eentje met een grotere diameter, omdat ik het idee had dat het vermogen niet tot zijn recht kwam.
Gevolg was een veel grotere trekkracht en een veel lager verbruik. Maar er zat wel een dipje bij optrekken vanuit lagere toerentallen.
Tevens had ik had hetzelfde euvel als Pascal, bokken bij gas loslaten, maar ook als ik op een Provinciale weg een vrachtwagen als tegenligger tegenkwam, wilde de motor wel eens bokken. Door de tegenwind kreeg ik extra luchtdruk onder de motorkap, waardoor het mengsel armer werd.
Conclusie: Bij mij was het mengsel dus te arm.
Door de mengsel schroeven in de slangen naar de mengstukken een 1/2 slagje verder open te zetten was het probleem zo goed als opgelost.
Nu nog een keer op de meetapparatuur controleren en fijn afstellen.</p><p>Groeten,
Huib </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-07-2008 22:52 #89492 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic motor "bokt" bij gas lossen
<p>Hallo Lars,</p><p>Bedankt voor je reactie. Als ik de koppeling intrap stopt het bokken inderdaad. Dus geen versleten kruiskoppelingen/ophangrubber. Tijdens mijn laatste beurt bij Dries Bakkenes zagen deze er ook nog goed uit, dus ik sta er niet van te kijken. Het ophangrubber is er een jaar geleden nieuw onder gekomen. De vraag blijft wat de oorzaak dan wel kan zijn? Wat de opmerking van Huib betreft (ook daarvoor mijn dank); met tegenliggers heb ik geen last van gebok.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-07-2008 19:28 #89491 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic motor "bokt" bij gas lossen
Misschien gewoon eens proberen om hem wat meer gas te geven. Dus de schroef exact een halve slag verder open. Hij kan best arm staan zonder de extreme euvelen die Huib beschrijft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.