wie helpt mij mijn volvo op de weg te houden

  • J. Smit (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-08-2008 20:54 #50232 door J. Smit (GAST)
wie helpt mij mijn volvo op de weg te houden is gemaakt door J. Smit (GAST)
<p>een paar maanden geleden vroeg ik om hulp voor mijn oude volvo</p><p>het gaat waarschijnlijk om de vriesplug of de krukaskeering</p><p>inmiddels heb ik weer contact gehad met de garage, zij houden vol dat dit niet hun probleem is en dat het mij minstens 600 euro gaat kosten</p><p>mijn vraag is nu: is er iemand in de regio groningen die (eventueel samen met mij) dit probleem kan oplossen</p><p>de auto had inmiddels gekeurd moeten zijn</p><p> </p><p>hieronder volgt nog eens mijn hele verhaal:</p><p><strong>olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Jetze Smit! schreef op 28-04-2008 21:20</em>
</p><p>Ik heb een probleem met mijn amazon combi 1964</p><p>Ik heb in een volvogarage mijn distributietandwielen laten vervangen (metaal)</p><div class="onderwerp">Tijdens de montage brak de nokkenas af, deze was broos geworden, kan gebeuren, dus ook de nokkenas vervangen</div><div class="onderwerp">
</div><p class="onderwerp">Toen ik wegreed reed de combi als een zonnetje, maar thuisgekomen lag er na een tijdje een plasje olie onder de motor, vooral als hij stationair draait en het komt tussen de motor en versnellingsbak vandaar</p><div class="onderwerp">Echt een straaltje!!
</div><p class="onderwerp">Natuurlijk ben ik meteen teruggegaan naar de garage!
</p><p class="onderwerp">Hun commentaar: lekke krukaskeering, daar zijn wij niet aangeweest, wij zijn alleen bij de voorkant geweest, toeval, de auto bouwt nu een beter druk op en waarschijnlijk was de keering al niet te best meer. Waarschijnlijk carterdruk.
</p><p class="onderwerp">Ook zit er nu slugde onder de vuldop (zat er eerder ook niet, maar ik rijd niet veel en niet lang)</p><div class="onderwerp">De motor moet weer uitelkaar om de keering te vervangen (minstens een dag werk)</div><div class="onderwerp">
</div><p class="onderwerp">Nu is mijn vraag: kan het vervangen van distributietandwielen en nokkenas leiden tot een lekke krukas keering</p><div class="onderwerp">Een collega van mij zei dat distributiekettingen ook wel eens te strak kunnen worden gezet waardoor lekkage ontstaat, maar dit zijn tandwielen</div><div class="onderwerp">
</div><p class="onderwerp">Ik zit hier echt mee, zo erg zelf dat wij hebben overwogen de auto dan maar te verkopen, maar in deze staat is hij volgens een andere garage nog geen 2.000,- euro waard.</p><div class="onderwerp">Onze betere oplossing is dat we een gebruiks autootje erbij hebben gekocht, maar nu staat de combi al 8 weken stil!</div><div class="onderwerp">Hopelijk hebben jullie raad!</div><div class="onderwerp">
</div><p class="onderwerp">Groeten </p><div class="onderwerp">Jetze</div><p><strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Rico van Smeerdijk schreef op 28-04-2008 22:00</em>
Jetze,</p><div class="reactie"><p>Verschrikkelijk verhaal en ik leef met je mee. De volgende zaken vind ik vreemd in het verhaal .</p><p>"Tijdens de montage brak de nokkenas af, deze was broos geworden"" Lijkt me een sterk verhaal. Ik denk eerder dat men met geweld of het fiber tandwiel er af heeft gehaald of met geweld het metalen wiel er hebben opgezet. Verder denk ik dat de olie ook wel eens uit de vriesplug achter de nokkenas vandaan kan komen. Immers wanneer er geweld gebruikt wordt kan het zo zijn wanneer je de nokkenas naar achteren slaat deze tegen de plug komt die vervolgens naar buiten gedreven wordt. De olie zou hier heel goed doorheen gekomen kunnen zijn. Dat de auto nu een betere druk opbouwd is onzin. Oliepomp is immers hetzelfde , en wordt enkel aangedreven door de nokkenas.</p><p>Concreet, maakt het voor de hoeveelheid werk om dit weer goed te krijgen niet uit. Vliegwiel en huis moet er vanaf, waarna je kunt zien of het de plug is of de keerring. Ik gok op de plug, maar zou in dit stadium ook de keerring vervangen,omdat je de motor toch gedemonteerd hebt.</p><p>Ik zou er niet te veel mee zitten,want het klusjeis goed zelf te doen. Zeker niet om deze reden de auto verkopen. </p><p>Succes.</p><p><strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>rene Brandt schreef op 29-04-2008 08:56</em>
</p><p>ik denk zelf ook dat bij de montage van de nokkenas de vriesplug er is uitgetikt.</p></div><div class="reactie"><p>wat de sludge betreft , even in de gate houden , het hoeft niet veel te betekenen.</p><p>wat de kosten betreft , dit is alleen maar werk en een dag werk is ruim.</p></div><p>
<strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Peter Grapendaal schreef op 29-04-2008 09:43</em>
Als de vriesplug zou lekken dan lekt die koelvloeistof en geen olie. Dus dat kan het niet zijn. Als hij tussen de bak en motor vandaan olie lekt dan is het de achterste krukaskering. Lijkt mij gewoon een toevallige samenloop van pech dat het samenvalt met het vervangen van nokkenas en distributie. Verstandig om deze te laten vervangen door een neopreen kering. Vergt een kleine aanpassing, maar dan gaat ie ook veel langer mee als de originele vilten kering. </p><p>
<strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Ed van der Zee Zee schreef op 02-05-2008 08:47</em>
</p><p>Tja, al vaker is dit item op het forum aan de orde geweest, service en goede afspraken met een garage. We rijden in oudere jongeren rond en meestal een erin.......maar ter zake; denk ook dat het de achterste krukaskeerring is, normaal een viltenring, kan samenloop zijn (toeval) maar goed hoe nu verder. Om bij die keering te komen moet er wel een hoop gedemonteerd worden, op zich kan je veel arbeidsloon uitsparen door dit (deels) zelf te doen en een keering van nieuwe type (met rubber afdichting bij het VOD !) te monteren. Mijn advies zou zijn praat dit door met een betrouwbare garagist.</p><div class="reactie"><p>Kijk welke Volvo specialisten en/of regio je in de buurt hebt voor adviezen en gereedschappen, dit mag niet zo'n groot probleem zijn, kan je combi weer een tijdje door. Zonde om hem met dit veel voorkomende euvel te verkopen</p></div><p>
<strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Jaap Profijt (GAST) schreef op 02-05-2008 19:58</em>
Achter het achterste lager van de nokkenas zit wel een zelfde plaatje als een vriesplug,maar deze dient om de boring van het lager af te dichten.
Wanneer er te hard op de nokkenas is geslagen raakt die los en lekt er olie uit .
Kan er met voeibare pakking weer in. </p><p><strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Niek de Boer schreef op 19-05-2008 21:31</em>
Ik heb nog nooit een nokkenas afgebroken bij het vernieuwen van de tandwielen.Ik denk ook dat het plaatje achter de nokkenas olie lekt na plaatsen van de nokkenas.Is de kop er niet af geweest om ook de nokvolgers te vervangen?.Ik kan je wel helpen met het oplossen van de olielekkage 06 24231515 </p><p><strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Joan Tacx schreef op 20-05-2008 09:02</em> </p><p>Ik zou terug gaan naar de garage met het verhaal van de vriesplug, want dit is erg aannemelijk.
Een lekke keering kan maar dan loopt het niet zo snel dat het met een straaltje er uit loopt.</p><div class="reactie"><p>Een tweede mogelijkheid is dat je het vertelt aan de garage wat het probleem vermoedelijk is.
En de garage aansprakelijk stelt, omdat ze niet zorgvuldig omgegaan zijn met het verwijderen van het tandwiel.</p><p>Laat een tweede garage een second opinie uitvoeren, of misschien een technische commisielid van de club.
Dit soort problemen als een gebroken nokkenas en een plotselinge olie lekkage zijn zeer vreemd.</p><p>De garage wilde waarschijnlijk zelf een auto verkopen.
Een combi verkoop je niet zomaar, vooral niet als deze voor de reparatie goed liep.</p><p>Neem contact op met een regio voorzitter, vaak zijn er binnen een regio genoeg technische mensen die je kunnen helpen. Ook is er vaak gereedschap aanwezig binnen een regio.</p><p>Succes
Joan (Regio West)</p></div><p>
<strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Dries Bakkenes schreef op 20-05-2008 12:50</em>
</p><div class="reactie"><p>De vriesplug aan de achterzijde is volgens mij ook het euvel.</p><p>recent zelf hetzelfde ongeluk meegemaakt, echter wij hoorden de plug vallen, dus konden gelijk stappen ondernemen en de bak verwijderen. En ja hoor de plug was eruit. En er was echt niet geslagen op de as, dat kan ik je verzekeren!</p><p>Dus ik zou de reparatie laten doen en dan weer heerlijk met de combi gaan rijden.! Komt neer op een aantal uren arbeid en 2,00 voor een vriesplug.</p><p>Succes!
</p></div><div class="reactie"><strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Jetze Smit schreef op 16-06-2008 21:40</em>
<p>Beste mensen</p><p>Bedankt voor de reacties, maar ik ben nog niet echt verder, combi staat nog steeds stil.</p><p>Ik ben teruggegaan naar desbetreffende garage, zij zitten vol (ook in de onofficiele tijd).</p><p>Zij kunnen zo niet zien of het de vriesplug is of de krukaskeering.</p><p>Als het de vriesplug is, is het hun schuld en als het de keering is, is het toeval</p><p>Maakt het werk veel uit, trouwens?</p><p>De tijd begint te dringen, want de combi moet in juli gekeurd worden</p></div><div class="reactie"><strong>re: olie lekkage na vervangen distributietandwielen</strong>
<em>Dries Bakkenes schreef op 17-06-2008 07:41</em>
<p>Zonder brug is het een lastig verhaal lijkt, maar goed ik ben dan ook verwend met een brug. Als je de auto op een ambulance zet en ermee naar Barneveld wilt rijden dan kun je het bijvoorbeeld op een zaterdag wel bij mij op de brug doen. Het werk voor het vervangen van de keerring of de vriesplug is hetzelfde, dat maakt niet uit.</p><p>Je mag me wel even bellen 06-24885244</p><p>Succes!</p></div>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2008 11:35 #89700 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wie helpt mij mijn volvo op de weg te houden
Bel mij maar eens.Ik kan het wel maken voor een schappelijke prijs 06 24231515

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
07-08-2008 09:20 #89699 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic wie helpt mij mijn volvo op de weg te houden
<p>Even mijn ervaring m.b.t. gebroken nokkenas.</p><p>Ik heb in het verleden dit zelf ondervonden; nieuwe nokkenas (zonder problemen) gemonteerd, bout van het tandwiel aandraaien en zelfs voordat het voorgeschreven moment gehaald was:</p><p>"knap!!"</p><p> </p><p>Precies op de overgang van draad naar de as finaal afgebroken. Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar het kan dus echt (dit staat verder los van de discussie over de vriespluggen etc., maar ik kan Jetze wel aanraden een andere betrouwbaardere garagist te zoeken).</p><p> </p><p>succes!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
07-08-2008 09:21 #89698 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic wie helpt mij mijn volvo op de weg te houden
<p>Even mijn ervaring m.b.t. gebroken nokkenas.</p><p>Ik heb in het verleden dit zelf ondervonden; nieuwe nokkenas (zonder problemen) gemonteerd, bout van het tandwiel aandraaien en zelfs voordat het voorgeschreven moment gehaald was:</p><p>"knap!!"</p><p> </p><p>Precies op de overgang van draad naar de as finaal afgebroken. Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar het kan dus echt (dit staat verder los van de discussie over de vriespluggen etc., maar ik kan Jetze wel aanraden een andere betrouwbaardere garagist te zoeken).</p><p> </p><p>succes!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.