motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-08-2008 10:08 #50224
door Frans Lotty
motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20 is gemaakt door Frans Lotty
Ik heb een 144 1971 B20 enkele carburateur, deze loopt ALLEEN op gas.
Opeens is het volgende gebeurd tijdens een rit.
De motor liep opeens tijdens het rijden beroerd en sloeg toen af. probeer je dit te voorkomen door meer gas te geven
(via het gas pedaal) dan gaat hij back firen.
Als ik nu start loopt hij even stationair goed gaat na enkele minuten, kan ook ongeveer maar 1 a 2 minuten zijn,
onregelmatig lopen en staat dan af.
Wat heb ik al gedaan? Ik heb geprobeerd om op benzine te starten dat lukte helemaal niet naald zal wel slecht zijn of de
benzine pomp is niet goed hij heeft namelijk alleen maar op gas gelopen (stromberg)
Ik heb toen een andere gebruikte (ander merk) verdamper geplaatst met hetzelfde resultaat.
Koelvloeistof niveau is nog goed kleur is nog groen.
Moet ik aan de koppakking gaan denken?
Hebben jullie nog tips?
Opeens is het volgende gebeurd tijdens een rit.
De motor liep opeens tijdens het rijden beroerd en sloeg toen af. probeer je dit te voorkomen door meer gas te geven
(via het gas pedaal) dan gaat hij back firen.
Als ik nu start loopt hij even stationair goed gaat na enkele minuten, kan ook ongeveer maar 1 a 2 minuten zijn,
onregelmatig lopen en staat dan af.
Wat heb ik al gedaan? Ik heb geprobeerd om op benzine te starten dat lukte helemaal niet naald zal wel slecht zijn of de
benzine pomp is niet goed hij heeft namelijk alleen maar op gas gelopen (stromberg)
Ik heb toen een andere gebruikte (ander merk) verdamper geplaatst met hetzelfde resultaat.
Koelvloeistof niveau is nog goed kleur is nog groen.
Moet ik aan de koppakking gaan denken?
Hebben jullie nog tips?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans-Willem Geitz (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2008 10:21 #89736
door Hans-Willem Geitz (GAST)
Beantwoord door Hans-Willem Geitz (GAST) in topic motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20
Heb je de ontsteking gechecked? overschakelen naar benzine en weer terug naar gas zonder de vlotterkamer te legen is heel slecht lopen op gas..(te veel brandstof)
Is de motor warm? kan er ook nog een storinhg in je verdamper zitten ( bevriezen), (voelbaar koud worden van de verdamper).
Misschien kan je er wat mee
Suc6
Hans-Willem
Is de motor warm? kan er ook nog een storinhg in je verdamper zitten ( bevriezen), (voelbaar koud worden van de verdamper).
Misschien kan je er wat mee
Suc6
Hans-Willem
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-08-2008 09:52 #89735
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20
Ik had alleen geschakeld naar benzine om te kijken of e motor dan wel bleef lopen.
Dat had dus niets met mijn probleem te maken. De ontsteking had ik op tijd gezet.
Ik had er enkele weken geleden een electronische ontsteking tussen gezet, En die ga ik er weer
tussenuit halen. Maar ik heb nog geen idee wat het is...
Dus graag tips
Dat had dus niets met mijn probleem te maken. De ontsteking had ik op tijd gezet.
Ik had er enkele weken geleden een electronische ontsteking tussen gezet, En die ga ik er weer
tussenuit halen. Maar ik heb nog geen idee wat het is...
Dus graag tips
- Cander van der Veer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-08-2008 09:24 #89734
door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20
<p>Wanner de condensator van je ontsteking de geest heeft gegeven, krijg je deergelijke problemen. Zelf twee jaar geleden aan den lijve ondervonden. Kijk maar eens op dit forum. Wellicht moet je de oorzaak van je problemen in die richting zoeken.</p><p>Cander</p>
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-08-2008 20:56 #89733
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20
Ik heb ondertussen de verdamper vervangen voor een andere 2de handse maar weet de staat daar niet van.
Dus die verdamper kan hetzelfde euvel hebben. Ik heb de electronische ontsteking vervangen door conventionele draad
tussen bobine en condensator. Ook de condensator vervangen. Maar de effecten zijn nog steeds onverandert.
Ik wil nu dan maar de carburateur vervangen voor eentje die het goed doet op benzine. Maar ik weet nog steeds niet wat het kan zijn. De bobine? Is dat nog een optie?
Dus die verdamper kan hetzelfde euvel hebben. Ik heb de electronische ontsteking vervangen door conventionele draad
tussen bobine en condensator. Ook de condensator vervangen. Maar de effecten zijn nog steeds onverandert.
Ik wil nu dan maar de carburateur vervangen voor eentje die het goed doet op benzine. Maar ik weet nog steeds niet wat het kan zijn. De bobine? Is dat nog een optie?
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2008 23:06 #89732
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20
Ik denk dat je het moet zoeken in het electrische systeem wat de gastoevoer regelt Ik heb zelf geen gasinstallatie dus ik weet er niet het fijne van maar het lijkt wel of hij alleen met starten gas krijgt en vervolgens afsluit als de motor loopt dus ik denk ergens een afsluiter of relais kapot???
succes
succes
- Joan Tacx
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-08-2008 13:45 #89731
door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20
<p>Frans,</p><p>Het lijkt een beetje op een warmte probleem.
Misschien is het wel de bobine. Je verteld dat na 1 a 2 minuten de motor slecht gaat lopen en afslaat.
Om te controleren of het de bobine is kan je het volgende proberen.
Zet het contact aan (zonder de electrische ontsteking) de contactpuntjes moeten wel gesloten zijn.
Nu staat de volle 12 volt op de bobine en zal snel warm tot heet worden. Gewoon even voelen met je hand.</p><p>Na zo'n 2 a 3 minuten de motor proberen te starten. Als deze gelijk beroerd loopt en af wil slaan.
Is de kans groot dat de bobine slecht is. Bij warmte slaat hij dan intern door, hierdoor heb je dus niet iedere keer meer
een vonk.</p><p>Als er een probleem in de toevoer van het gas zit, dan kan je dit zien door het luchtfilter er af te halen en in de
inlaat van de carburateur kijken. Als je de auto start moet je uit de extra gasring damp zien komen.
Als je ziet dat de damp afneemt en de motor slecht gaat lopen zou je de gastoevoer de schuld kunnen geven.</p><p>In het alle slechste geval zit er ergens een scheurtje in kop of blok, die pas open gaat staan als het blok warm is geworden. Dit kan je weer controleren door de compressie te meten bij een warme motor en een koude motor.
Zo'n compressie metertje is bij enkele regio's wel aanwezig. (ik heb er ook 1).</p><p>Zomaar de carburateur vervangen is een dure grap en nog niet gegarandeerd de oplossing. Daarbij is een revisie van een carburateur zelf goed te doen.</p><p>Succes</p><p>Joan</p>
Misschien is het wel de bobine. Je verteld dat na 1 a 2 minuten de motor slecht gaat lopen en afslaat.
Om te controleren of het de bobine is kan je het volgende proberen.
Zet het contact aan (zonder de electrische ontsteking) de contactpuntjes moeten wel gesloten zijn.
Nu staat de volle 12 volt op de bobine en zal snel warm tot heet worden. Gewoon even voelen met je hand.</p><p>Na zo'n 2 a 3 minuten de motor proberen te starten. Als deze gelijk beroerd loopt en af wil slaan.
Is de kans groot dat de bobine slecht is. Bij warmte slaat hij dan intern door, hierdoor heb je dus niet iedere keer meer
een vonk.</p><p>Als er een probleem in de toevoer van het gas zit, dan kan je dit zien door het luchtfilter er af te halen en in de
inlaat van de carburateur kijken. Als je de auto start moet je uit de extra gasring damp zien komen.
Als je ziet dat de damp afneemt en de motor slecht gaat lopen zou je de gastoevoer de schuld kunnen geven.</p><p>In het alle slechste geval zit er ergens een scheurtje in kop of blok, die pas open gaat staan als het blok warm is geworden. Dit kan je weer controleren door de compressie te meten bij een warme motor en een koude motor.
Zo'n compressie metertje is bij enkele regio's wel aanwezig. (ik heb er ook 1).</p><p>Zomaar de carburateur vervangen is een dure grap en nog niet gegarandeerd de oplossing. Daarbij is een revisie van een carburateur zelf goed te doen.</p><p>Succes</p><p>Joan</p>
- Peter Kruiswijk (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-08-2008 17:05 #89730
door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic motor loopt heel even en slaat dan af 144/b20
<p>Je klacht lijkt wel op een verstopt filter van je gasslot, aan de onderzijde van je gasslot zit een bout met kop 13 mm, die kan je los draaien en dan kom je het filtertje vanzelf tegen. als het je niet duidelijk is laat mij dan weten wat voor merk gasinstallatie je bezit, desnoods met foto. ik raad je aan om niet vanalles te proberen en te vervangen want ik vermoed dat het niet veel kan zijn.</p><p> </p><p>succes</p><p> </p><p>peter</p>
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-09-2008 11:18 #89729
door Frans Lotty
OPGELOST!
Ik heb de bobine vervangen en de motor blijft weer draaien!
Ik had dit niet verwacht want ik had er pas namelijk, ca 1,5 maand voordat dit gebeurde een reserve bobine geplaatst
omdat ik de originele niet vertrouwde. De reserve had ik nieuw gekocht en heb ik daarna ca 6 maanden gebruikt.
Dus om die reden had ik het niet verwact dat de bobine defect zou zijn!
Maar... Ik ben nu toch wel nieuwgierig naar het filter van het gas slot (had overigens ook de verdamper vervangen, waarna dit probleem bleef), war zit dat?
Ik heb de bobine vervangen en de motor blijft weer draaien!
Ik had dit niet verwacht want ik had er pas namelijk, ca 1,5 maand voordat dit gebeurde een reserve bobine geplaatst
omdat ik de originele niet vertrouwde. De reserve had ik nieuw gekocht en heb ik daarna ca 6 maanden gebruikt.
Dus om die reden had ik het niet verwact dat de bobine defect zou zijn!
Maar... Ik ben nu toch wel nieuwgierig naar het filter van het gas slot (had overigens ook de verdamper vervangen, waarna dit probleem bleef), war zit dat?