Koprevisie en nokkenas

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-09-2008 15:14 #89840 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
<font face="Comic Sans MS">Dag Ben,

Belofte maakt schuld en zeker in dit geval doe ik dat graag!

Zoals je wist heb ik gisteren mijn motor gesloopt en opgebouwd met wat nieuwe onderdelen (Kop/nokkenas/distributie. Het was een hele klus voor &eacute;&eacute;n dag maar dat hoef ik je niet te vertellen denk ik. Het is gelukt allemaal, om 8u begonnen en om 19u liep hij in &eacute;&eacute;n keer.

Vooral het afstellen heeft veel tijd gekost daarna. Mijn auto heeft een 123 ignition ingesteld op stand 2. In de oude situatie (oude kop en A nokkenas) stond die statisch op 17gr. voorontsteking. Dat was hier duidelijk niet goed. Hij lijkt het goed te doen op 20gr, dat is dus 46gr bij maximale vervroeging.

Wat valt op na 250km sturen.
</font><ul> <li>behoorlijk meer compressie (niet gemeten).</li> <li>Wat rommeliger stationair lopen.</li> <li>Op hele lage toerentallen (900t/min) lijkt hij wat tammer dan in de oude situatie. Hij kan nog steeds zonder morren 20 in 3e versnelling.
</li> <li>Hij loopt makkelijk meer toeren dan vroeger.</li> <li>Hij loopt veel makkelijker 50km/u in de 4e versnelling.
</li> <li>Bij 80km/u in 4 is inhalen een waar feest. Hij gaat als de brandweer. Hij loopt dan makkelijk door naar 130/140km/u</li> <li>In 5 120km/u gaat veel makkelijker dan vroeger.</li> <li>Het blok klinkt heel anders.</li></ul>Wat nou de invloed is van jou as en van de nieuwe kop kan ik niet aangeven uiteraard. Ik heb een h&eacute;&eacute;l andere auto dat mag duidelijk zijn. Ik ben heel tevreden. Ik ben ook heel benieuwd wat het effect is met de caravan erachter. Ik ben alleen bang dat ik nu mijn rechter voet in de gaten moet gaan houden. Hij loopt wel erg makkelijk door de 120km/u heen...

Mocht je nog tips hebben t.a.v. afstelling dan hoor ik dat graag.

Nou dit zijn zo wat cryptische ervaringen na een dag hard sleutelen...

Clubleden doe uw voordeel zou ik zeggen, ik vind het elke cent waard.

P.s. na overleg met Ben Flierman ga ik de onsteking nog wat later zetten. De B18D hoort standaard rond de 22gr voorontsteking te hebben (statisch) maar volgens Ben zal het de prestaties ten goede komen als we rond de 10 a 14 graden gaan zitten. Het is tenslotte geen standaard B18D meer...
Die ervaring volgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2008 19:41 #89839 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Koprevisie en nokkenas
Ernst-jan, heb je de eea met de motor in of buiten de auto gedaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-09-2008 19:57 #89838 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Dag Eugen,

Alles is gedaan met het blok in de auto. Alleen de radiateur en de linker gril zijn weggehaald om bij de nokkenas te komen. Dat is prima te doen heb ik gemerkt. Verder is natuurlijk alles wat verband houd met kop en nokkenas er af gehaald. De inlaat heb ik samen met de 2 SU's verwijderd, dat scheelt veel werk. Verder uiteraard brandstofpomp en ontsteking. Je hebt dan alle ruimte om er goed bij te kunnen. Gebruik wel een brug want onder de auto kunnen werken is wel erg makkelijk en noodzakelijk om het in &eacute;&eacute;n dag te kunnen doen.

We hadden geschat dat het 10 uur zou kosten. Dat is alleen maar gelukt door hulp van iemand met heel veel ervaring. De laatste 4 uur hebben we met z'n 2en gedaan.

Ik moet overigens nog wel kwijt dat als ik voor deze renovatie 130 reed dat wel ging maar dan had je het gevoel van nou dit kost wel moeite. Nu reed ik gisteren naar Utrecht 150 en had het nouwelijks door. Voorheen was dat behoorlijk het gaspedaal indrukken nu hoef ik minder gas te geven en heeft hij nog over. Verder blijft het een blok wat makkelijk draait op lage toeren. En dat doet hij nog veel makkelijker dan voorheen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
19-09-2008 23:17 #89837 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Koprevisie en nokkenas
<p>Ernst-jan
wat zijn nu de kosten die je gemaakt heb</p><p>TT3 nokkenas
nokvolgers
klepveren (dubbel)
pakkingset
</p><p>Ik heb een b18 met dubbele SU's, 123 ontsteking, dubbele uitlaatspruitstuk. Dus die kosten heb ik niet of al gehad.
Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe het trekken van de caravan gaat.</p><p>cees</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2008 15:30 #89836 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Koprevisie en nokkenas
<p> </p><p>Onderstaand nog even, ter info, mijn reply op de reactie/mail van Ernst-Jan na de TT3 en ruilkop gemonteerd te hebben:</p><p> </p><div><font face="Arial" color="#000000" size="2"><em>Dag Ernst-Jan,</em></font></div><div><em> </em></div><div><font face="Arial" color="#000000" size="2"><em>Dank voor je verhaal. Mooi dat de TT3 je bevalt. Altijd mooi om dit soort bevestigingen te krijgen.</em></font></div><div><em> </em></div><div><font face="Arial" color="#000000" size="2"><em>De stationairloop zal mogelijk inderdaad net een klein tikje 'rommeliger' lopen dan de A-as (die volvo zo ongeveer speciaal daarvoor gemaakt lijkt te hebben...)</em></font></div><div><em> </em></div><div><font face="Arial" color="#000000" size="2"><em>Je vermogen en koppel zal behoorlijk toegenomen zijn. Zoals je aangeeft is bijvoorbeeld bij 80kmu in 4e versn. erg veel koppel aanwezig en kun je heerlijk inhalen. Ook 50kmu in 4 is geen probleem, evenals 160kmu of harder...). Juist deze 'multifunctionele eigenschappen' zogezegd, zijn mijn ontwerpdoelen geweest bij de TT3. Naar mijn smaak/ervaring is dat aardig gelukt. 20kmu in 3e is eigenlijk met geen enkele nokkenas echt goed: je maakt dan 900 toeren (stationair) en dat is wel erg weinig. 30kmu is geen probleem.</em></font></div><div><em> </em></div><div><font face="Arial" color="#000000" size="2"><em>Je geeft trouwens aan dat hij bij hele lage toeren iets tammer lijkt: vaak is dat echter bedrog, de motor lijkt dan namelijk tam doordat hij (veel) meer vermogen geeft bij normaal toeren. Vanaf circa 1000 tpm zal de TT3 al meer vermogen hebben dan de A-as.</em></font></div><div><em> </em></div><div><font face="Arial" color="#000000" size="2"><em>Wat betreft de bijdrage van je nieuwe kop vs. de TT3: Ik zou denken 10% door de kop / 90% door de TT3.</em></font></div><div><em> </em></div><div><em><font face="Arial" color="#000000" size="2">Ten aanzien van je afstelling: </font><font face="Arial" color="#000000" size="2">Curve 2 is goed. Ik zou geneigd zijn om de ontsteking echter veel later te zetten. Hij zou ergens tussen 10-14 moeten komen voor mijn gevoel. 20 graden is best veel. Soms lijkt de motor beter te lopen bij zo veel vervroeging, maar als je dan daadwerkelijk op een testbank komt, moet je doorgaans later gaan zitten met de timing. Probeer dat dus eens. Daarnaast is het zo, dat als het mengsel (lpg danwel benzine) niet goed is, het wel kan lijken dat je meer voorontsteking nodig hebt. Ik zou dus eerst even je mengselafstelling checken, en vervolgens kijken of je nog wat lager uit kan komen met de ontsteking.</font></em></div><div><em> </em></div><div><em> </em></div><div><em>Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.</em></div><div><em> </em></div><div><em>Met vriendelijke groet,
Ben Flierman, Tinustechniek</em></div>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-09-2008 20:41 #89835 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Ik heb gisteren de ontsteking op 10gr voorontsteking gezet. Mijn eerste gevoel is dat hij wat tammer lijkt. Maar ik ben er nog niet uitgebreid mee de snelweg op geweest.

Ik ben zo stom geweest om te vergeten APK te keuren. Die verliep afgelopen zaterdag... Durf dus ff niet ver weg. Eerst morgen zien dat iemand hier een keuring kan uitvoeren en hopen dat er niks te vinden is natuurlijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2008 19:29 #89834 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Ik heb besloten na een paar dagen rijden de ontsteking weer wat vroeger te zetten. Ik vond de prestaties in 4 tussen 80 en 130 erg goed maar dat gevoel is nu weg. De auto heeft nu duidelijk wat meer toeren nodig om lekker door te lopen. 10gr voorontsteking lijkt dus toch te weinig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-10-2008 21:52 #89833 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Misschien nog een intresante aanvulling. Van het weekend heb ik uitgebreid gereden met mijn caravan en 5 mensen in de autoen bijna ongeveer 850kg er achter. De ultime test dus eigenlijk. De ontsteking op 14 graden werkt prima. De auto houd nu zelfs snelheid in overdrive. Ik weet dat het niet de bedoeling is maar voor een korte gekontroleerde test vond ik het wel ok. De auto houd keurig snelheid mits je niet onde de 80km/u komt. Hij wil zelfs wel doorlopen naar de 100km/u. In 4 is het heerlijk rijden. De auto is dan ook duidelijk zuiniger, blijft makkelijk op snelheid ook bij bruggen en andere klimmetjes. Wat verder doortrekken in de verschillende versnellingen is geen enkel probleem. Het extra koppel over een groter toerenbereik juist onderin werkt dus prima!

Ik had het al gezegd, ik ben dik tevreden met de TT3 nokkenas van Ben Flierman in mijn B18D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2008 22:11 #89832 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Koprevisie en nokkenas
<p>Dag Ernst-Jan,</p><p>Mooi dat de TT3 as zo bevalt. Ik krijg dan ook louter positieve reacties terug.</p><p>Veel rijplezier gewenst !</p><p>Ben Flierman</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.