Welke olie
- Wilbert Wilbert
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2026 17:51 - 06-07-2026 19:17 #1481269
door Wilbert Wilbert
Welke olie is gemaakt door Wilbert Wilbert
Welke olie kan ik het beste gebruiken voor volovo 210 duett 1966
Laatst bewerkt 06-07-2026 19:17 door Derk Idsardi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- PETER Hanot (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-07-2026 17:57 #1481270
door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic Welke olie
Klassiekerolie 20W50. met een voldoende hoog zink (ZDDP) gehalte?
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
06-07-2026 19:21 #1481271
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Amazon 1962
Forummoderator
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Welke olie
Op de site van Tinus Tuning staat een overzicht.
Tot nu toe gebruikte ik Kroon Classic, maar ik ben nu overgestapt naar Gulf Classic vanwege het hogere zinkgehalte (0,24%/2400 ppm).
Beide 20W50.
Tot nu toe gebruikte ik Kroon Classic, maar ik ben nu overgestapt naar Gulf Classic vanwege het hogere zinkgehalte (0,24%/2400 ppm).
Beide 20W50.
Amazon Combi 1965
Amazon 1962
Forummoderator
- PETER Hanot (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-07-2026 20:14 - 06-07-2026 20:42 #1481272
door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic Welke olie
Deze ZDDP kan je eventueel ook nog wat als extra toevoegen na een olieverversing, wordt ook aangeraden om voldoende toe te voegen na een motorrevisie.
Zink in motorolie is goed tegen slijtage, maar werd sterk gereduceerd omdat het niet goed is voor auto's met katalysator.
Er zijn meerdere merken die een extra ZDDP (zinkfosfor) toevoeging aanbieden en duur is het zeker niet. in de jaren 60 zat er ook behoorlijk meer zink in de olie dan nu het geval is.
oldschoolproducts.nl/shop/Nokkenas-&-Acc...-in-oil-additive-159
Moderne synthetische/halfsynthetische olie zou ik zeker vermijden, deze bevatten geen tot nauwelijks zink, het gebruik van moderne olie heeft me ooit de motor van een andere klassieker gekost wegens de reinigende additieven in deze synthetische olien die aanslag losweken en zo de oliekanalen verstopten. Ik heb mijn les geleerd. Je komt het vaak tegen: moderne olien zijn veel beter dan vroeger, alleen slijt o.a. de nokkenas snel door dit ontbrekende ZDDP.
Op deze site van hotrod.nl staat zowat alles wat je altijd al over motorolie hebt willen weten en nooit durfde vragen![;-) ;-)]()
www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20voor%20klassiekers.pdf
Zink in motorolie is goed tegen slijtage, maar werd sterk gereduceerd omdat het niet goed is voor auto's met katalysator.
Er zijn meerdere merken die een extra ZDDP (zinkfosfor) toevoeging aanbieden en duur is het zeker niet. in de jaren 60 zat er ook behoorlijk meer zink in de olie dan nu het geval is.
oldschoolproducts.nl/shop/Nokkenas-&-Acc...-in-oil-additive-159
Moderne synthetische/halfsynthetische olie zou ik zeker vermijden, deze bevatten geen tot nauwelijks zink, het gebruik van moderne olie heeft me ooit de motor van een andere klassieker gekost wegens de reinigende additieven in deze synthetische olien die aanslag losweken en zo de oliekanalen verstopten. Ik heb mijn les geleerd. Je komt het vaak tegen: moderne olien zijn veel beter dan vroeger, alleen slijt o.a. de nokkenas snel door dit ontbrekende ZDDP.
Op deze site van hotrod.nl staat zowat alles wat je altijd al over motorolie hebt willen weten en nooit durfde vragen
www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20voor%20klassiekers.pdf
Laatst bewerkt 06-07-2026 20:42 door PETER Hanot (GAST).