Amazon B20A LPG vs benzine
- Mark Prins
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-04-2026 14:28 #1480506
door Mark Prins
Mark
164E 1973
Amazon Combi 1969
Amazon B20A LPG vs benzine is gemaakt door Mark Prins
Mijn Amazon B20A liep toen ik hem kocht alleen op LPG. Op het luchtfilter zat een kapje met een paar gaten gemonteerd om de luchttoevoer te smoren (denk ik). Als ik het kapje er af haal, loop hij wel op benzine, maar niet op LPG.
Dit is geen handige oplossing omdat je vanuit de auto niet makkelijk kan overschakelen van LPG maar benzine. Hoe hebben jullie dit opgelost? Of is er iets in de afstelling zo slecht dat er voor deze oplossing gekozen is?
Alle tips zijn welkom.
Dit is geen handige oplossing omdat je vanuit de auto niet makkelijk kan overschakelen van LPG maar benzine. Hoe hebben jullie dit opgelost? Of is er iets in de afstelling zo slecht dat er voor deze oplossing gekozen is?
Alle tips zijn welkom.
Mark
164E 1973
Amazon Combi 1969
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-04-2026 15:18 #1480507
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Amazon B20A LPG vs benzine
Hallo Mark,
bij mijn B20A LPG is het luchtfilter (rond plastic huis met papierfilter erin) niet gesmoord, sterker nog: als het luchtfilter door ouderdom/vervuiling te veel verstopt raakt (ook een vorm van smoren) loopt hij slechter op LPG. Mijn B20B LPG heeft zelfs twee open K&N luchtfilters (zonder smoring).
Naar mijn mening is smoren dus niet nodig, wel zodanig afstellen dat er genoeg LPG bij de aangezogen lucht komt.
succes,
Rudi
bij mijn B20A LPG is het luchtfilter (rond plastic huis met papierfilter erin) niet gesmoord, sterker nog: als het luchtfilter door ouderdom/vervuiling te veel verstopt raakt (ook een vorm van smoren) loopt hij slechter op LPG. Mijn B20B LPG heeft zelfs twee open K&N luchtfilters (zonder smoring).
Naar mijn mening is smoren dus niet nodig, wel zodanig afstellen dat er genoeg LPG bij de aangezogen lucht komt.
succes,
Rudi
- Mark Prins
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-04-2026 19:50 #1480510
door Mark Prins
Mark
164E 1973
Amazon Combi 1969
Beantwoord door Mark Prins in topic Amazon B20A LPG vs benzine
Zo'n vermoeden had ik ook. Toch zag ik meerdere foto's van motorruimtes waar er voor dezelfde oplossing gekozen is.
Ik zal eens kijken of ik de LPG anders kan afstellen zodat smoren niet nodig is.
Als er toch nog iemand anders is die zijn luchtinlaat gesmoord heeft en de reden er achter kent hoor ik het graag.
Ik zal eens kijken of ik de LPG anders kan afstellen zodat smoren niet nodig is.
Als er toch nog iemand anders is die zijn luchtinlaat gesmoord heeft en de reden er achter kent hoor ik het graag.
Mark
164E 1973
Amazon Combi 1969
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-04-2026 21:25 #1480511
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazon B20A LPG vs benzine
Heb drie oudjes rondlopen op LPG. Twee stuks B20A en een B18B met open luchtfilters.
ik heb niets bijzonders gedaan, dus gewoon de originele luchtfilters.
Afstellen doe ik ALTIJD met een CO meter, op gevoel krijg je het gewoon niet goed voor elkaar.
Vaak zijn de Stromberg carburateurs rats versleten als er op gas gereden wordt, vooral de SE versie (vaste sproeierbuis met verende naald) die op de B20A gemonteerd zit is erg gevoelig voor slijtage van sproeierbuis + naald.
ik heb niets bijzonders gedaan, dus gewoon de originele luchtfilters.
Afstellen doe ik ALTIJD met een CO meter, op gevoel krijg je het gewoon niet goed voor elkaar.
Vaak zijn de Stromberg carburateurs rats versleten als er op gas gereden wordt, vooral de SE versie (vaste sproeierbuis met verende naald) die op de B20A gemonteerd zit is erg gevoelig voor slijtage van sproeierbuis + naald.
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
10-04-2026 00:36 #1480512
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Amazon B20A LPG vs benzine
Wat voor gasstuk zit er op de carburator? Als je een TT gasstuk heb kan het wel eens anders vergaan.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
- Mark Prins
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-04-2026 09:40 #1480513
door Mark Prins
Mark
164E 1973
Amazon Combi 1969
Deze zit er op. Zegt dit genoeg?
Mark
164E 1973
Amazon Combi 1969
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2026 11:10 #1480515
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazon B20A LPG vs benzine
Als het gasmenstuk er zo uitziet dan zit die verkeerd om!!!
De opening van de sputter, de kelk in het midden, moet naar de carburateur wijzen. De dicht zijde wijst naar het luchtfilter.
(Het lijkt wel op een TT menstuk maar dat maakt verder niet uit voor de afstelling)
De opening van de sputter, de kelk in het midden, moet naar de carburateur wijzen. De dicht zijde wijst naar het luchtfilter.
(Het lijkt wel op een TT menstuk maar dat maakt verder niet uit voor de afstelling)
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2026 16:01 #1480520
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Amazon B20A LPG vs benzine
En nog een pakking tussen mengstuk en carburateur plaatsen om valse lucht ertussen door te verhinderen.
- Mark Prins
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-04-2026 17:10 #1480521
door Mark Prins
Mark
164E 1973
Amazon Combi 1969
Ik heb er pakkingen tussen zitten. De richting twijfelde ik ook over. Dit is zoals het aangesloten zat toen ik hem kocht. Ik kon weinig vinden over de juiste richting, dus heb het maar gelaten zoals het was.
Ik zal ook hier naar kijken, wat omdraaien doet.
Dank zo ver voor de input. Dit weekend kan ik weer aan de slag.
Ik zal ook hier naar kijken, wat omdraaien doet.
Dank zo ver voor de input. Dit weekend kan ik weer aan de slag.
Mark
164E 1973
Amazon Combi 1969
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-04-2026 03:19 #1480524
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Amazon B20A LPG vs benzine
Ik heb vroeger met TT gasstuken op SU's gereden, geen problemen gasstukken moeten goed schoon zijn en geen lekkende pakkingen.
En wat Han zegt op de juiste manier moteren.
Voor lekkende pakkingen zijn ze gevoelig voor.
En afstellen de gaskraan in de slang naar het gasstuk staat en stuk verder opan dan met een standaart gasstuk,
je zou ook kunnen proberen om de afsluiter in de slang weg te halen, deze staat met dit soort gasstukken niet ver van maximaal open.
succes
Johan Geers
En wat Han zegt op de juiste manier moteren.
Voor lekkende pakkingen zijn ze gevoelig voor.
En afstellen de gaskraan in de slang naar het gasstuk staat en stuk verder opan dan met een standaart gasstuk,
je zou ook kunnen proberen om de afsluiter in de slang weg te halen, deze staat met dit soort gasstukken niet ver van maximaal open.
succes
Johan Geers