Instructie vervanging krukas keerring pakking B1800 motor

• Willie Buning (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2026 17:58 - 02-03-2026 17:59 #1480077 door Willie Buning (GAST)
Instructie vervanging krukas keerring pakking B1800 motor is gemaakt door Willie Buning (GAST)
Hallo, ik zoek een handleiding/tutorial over het vervangen van de krukas keerring  pakking aan de voorzijde van mijn Amazon 1800 blok, ik heb het ergens gezien maar kan het niet terug vinden.

alvast bedankt voor de reacties,

groet.

Willie Buning
Laatst bewerkt 02-03-2026 17:59 door Willie Buning (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-03-2026 10:51 #1480081 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Instructie vervanging krukas keerring pakking B1800 motor
Hierheen verplaatst vanuit forum en website zaken.

Heb je al gezocht op de site onder "documentatie"?

Amazon Combi 1965

• Willie Buning (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2026 13:52 #1480084 door Willie Buning (GAST)
Beantwoord door Willie Buning (GAST) in topic Instructie vervanging krukas keerring pakking B1800 motor
nu weet ik niet of mijn antwoord verstuurd is.. nogmaals

ik heb in de documentatie gezocht, ik ga opnieuw en (beter) kijken, dank voor de reactie.

groet.

Willie.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2026 10:34 #1480087 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Instructie vervanging krukas keerring pakking B1800 motor
Hoi Willie, ik begrijp niet helemaal wat je zoekt. Hoe je het deksel verwijdert of hoe je de pakking vervangt?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Willie Buning (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2026 10:56 #1480088 door Willie Buning (GAST)
Beantwoord door Willie Buning (GAST) in topic Instructie vervanging krukas keerring pakking B1800 motor
goedemorgen,  bedankt, eigenlijk.. wat moet ik allemaal verwijderden om bij de keerring te komen, ,moet de motor olie eruit? kan de radiator blijven zitten, ik weet niet welke pakking er nu op zit , de viltring of de rubberring, ik heb beide...dus zeg maar het gehele proces om de ring te vervangen.

groet.

Willie

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2026 11:29 #1480089 door Rudi
Hallo Willie,
de keerring vervangen is heel wat makkelijker dan de pakking (daarvoor zou het deksel eraf moeten).
Indien vilten keerring: dat is het eenvoudigst te doen
radiator en olie (zit onder in carterpan) kan gewoon op zijn plek blijven, krukaspoelie eraf halen (daarvoor de grote bout in het midden eruit, bak in een versnelling zetten zodat de motor niet kan meedraaien, de v-snaar haal ik trouwens samen met de poelie weg maar kan men natuurlijk ook vooraf demonteren), dan de draadveerring eruit wippen, dan de stalen ring erachter eruit wippen, dan kan men de oude viltring eruit halen (eventueel naald of priem erin steken). Zo goed mogelijk alles schoon maken (en hopen dat de krukas niet ingelopen/ingevreten is, bij vilt echter minder problematisch dan bij rubber/simmerring), nieuwe viltring na een tijd goed geweekt te zijn in olie plaatsen, de rest in omgekeerde volgorde. Bij droog willen inbouwen kan men de nieuwe beter meteen weggooien, dat is minder werk ;-)
Indien rubberring / simmerring:
in principe dezelfde stappen als bij vilt (hoeft echter niet in olie te weken, lip met olie iets nat maken doe ik en de meeste anderen maar er is ook een theorie dat droog beter is), dan trouwens geen draadveerring en stalen ring aanwezig, en oude niet zo makkelijk eruit te wippen (parker erin draaien om daaraan te trekken helpt). Echter moet de krukas daar waar de ring op afdichten moet echt schoon en vooral glad zijn, en men moet de ring mooi recht/vlak erin zetten en daarbij opletten dat de lip niet omklapt bij het over de krukas schuiven (en eventueel zelfs de veer erin eruit schiet), dat kan zeker als men geen echte ervaring ermee heeft wat moeilijker zijn zonder echt goed zicht erop als de radiator er nog in zit. En ook met veel moeite gedaan te hebben kan men pech hebben en lekt het toch (vooral als het deksel niet mooi gecentreerd tov de krukas gemonteerd is, dan wordt de simmerring niet gelijkmatig rondom belast).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Willie Buning (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2026 12:20 #1480090 door Willie Buning (GAST)
Hallo Rudy en anderen, een groot dank je wel, voor jullie reacties, vanavond op de brug de boel eens goed bekijken, ik moet volgens de documentatie de vilten ring goed in de olie leggen,dat ga ik zometeen doen.

Super..

groet, Willie.