Motor revisie en nieuwe zuigers

• Bastiaan Vrij
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2025 10:42 #1479484 door Bastiaan Vrij
Motor revisie en nieuwe zuigers is gemaakt door Bastiaan Vrij
Beste Volvo liefhebbers,

Ik heb sinds enige tijd mijn B18a motor uit mijn Volvo Amazon gehaald om te reviseren. Ik heb het een en ander uitgemeten en nu blijkt er teveel speling te zijn op alle vier de zuigers. Dat betekent dat het motorblok moet worden uitgeboord voor de eerste overmaat. Mijn nokas is nog helemaal goed en mijn krukas zit nog net binnen de marges die aangegeven staan in de handleiding van Haynes. 

Nu ben ik opzoek naar 4 nieuwe 1e overmaat zuigers, maar ik kan nergens ervaringen vinden. Zit er veel verschil in merken? Of zijn de zuigers die hier via de vereniging tekoop zijn ook van goede kwaliteit?

Ik hoor graag ervaringen en tips!

Met vriendelijke groet,

Bastiaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-12-2025 12:01 #1479486 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Motor revisie en nieuwe zuigers
Hoi Bastiaan, als je de mogelijkheid hebt om de cilindervoeringen zelf te boren en te honen moet je op zoek gaan naar geschikte zuigers. Moderne zuigers kunnen met minder speling gemonteerd worden dan N.O.S. zuigers dat is mijn ervaring dat ik van een revisiebedrijf gehoord heb. Laat je het blok boren en honen bij een revisiebedrijf dan zullen die de juiste zuigers bestellen en meestal moderne met minder uitzetting en krapper montage. Wil je N.O.S. i.v.m. orginaliteit zul je dat aan moeten geven. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD