- Berichten: 30
Olie smering tuimelas
- Casper Ballast
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-09-2025 22:04 #1478499
door Casper Ballast
Olie smering tuimelas is gemaakt door Casper Ballast
Goedenavond,
Een vraagje, hoeveel olie hoort er bij een B20 door de tuimelaar-as te lopen/te komen? Ik ging kleppen stellen want getikker maar viel me op dat het best droog is (na een stukje rijden).
De auto heeft een tijdje stilgestaan, maar zelf met draaien zonder kleppendeksel zag ik geen olie spetteren. Vind het zelf veel te droog. De motor is een tijd geleden uit elkaar geweest (andere kop erop en onderblok revisie, de kop zelf niet gereviseerd). Misschien geluk dat het een tijdje stil heeft gestaan en niet heel veel mee gereden.
Oliewissel zal ik gaan uitvoeren maar hebben mensen hier ervaring mee?
Tevens kan ik de plug aan de zijkant (oliesensor) er gewoon uithalen en kijken wat de druk is door er een manometer erop te zetten?
Lampje van de oliedruk werkt en tijdens het starten gaat die uit.
hoop wat van jullie te horen.
met vriendelijk groet
Casper
Een vraagje, hoeveel olie hoort er bij een B20 door de tuimelaar-as te lopen/te komen? Ik ging kleppen stellen want getikker maar viel me op dat het best droog is (na een stukje rijden).
De auto heeft een tijdje stilgestaan, maar zelf met draaien zonder kleppendeksel zag ik geen olie spetteren. Vind het zelf veel te droog. De motor is een tijd geleden uit elkaar geweest (andere kop erop en onderblok revisie, de kop zelf niet gereviseerd). Misschien geluk dat het een tijdje stil heeft gestaan en niet heel veel mee gereden.
Oliewissel zal ik gaan uitvoeren maar hebben mensen hier ervaring mee?
Tevens kan ik de plug aan de zijkant (oliesensor) er gewoon uithalen en kijken wat de druk is door er een manometer erop te zetten?
Lampje van de oliedruk werkt en tijdens het starten gaat die uit.
hoop wat van jullie te horen.
met vriendelijk groet
Casper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
10-09-2025 22:57 #1478508
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Olie smering tuimelas
Bij draaiende motor moet er wat olie uit het gaatje van de tuimelaars druppelen.
Druppelen i.p.v spetteren. Alles boven op de kop dient nat te zijn van de olie.
Als dit niet zo is dan heb je een probleem. Je schrijft dat de kop er af is geweest. Is de koppakking juist gemonteerd? Langs de derde bout van de tuimelaaras wordt de olie omhoog gepompt. Wordt dit gaatje per ongeluk afgedicht door de cilinderkoppakking?
Druppelen i.p.v spetteren. Alles boven op de kop dient nat te zijn van de olie.
Als dit niet zo is dan heb je een probleem. Je schrijft dat de kop er af is geweest. Is de koppakking juist gemonteerd? Langs de derde bout van de tuimelaaras wordt de olie omhoog gepompt. Wordt dit gaatje per ongeluk afgedicht door de cilinderkoppakking?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 451
11-09-2025 13:53 #1478512
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Olie smering tuimelas
Beste Caspar ,Han,
Vandaar dat ik een hulp as heb gemaakt om met de boormachine (linksom draaiend) de oliepomp te laten draaien en de druk af kan lezen :
hulp as:
Dit kan ook met ingebouwde motor, bijvoorbeeld na her plaatsen cyl kop.
succes fred
Vandaar dat ik een hulp as heb gemaakt om met de boormachine (linksom draaiend) de oliepomp te laten draaien en de druk af kan lezen :
hulp as:
Dit kan ook met ingebouwde motor, bijvoorbeeld na her plaatsen cyl kop.
succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Casper Ballast
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 30
11-09-2025 19:48 #1478513
door Casper Ballast
Beantwoord door Casper Ballast in topic Olie smering tuimelas
Beste Han,
Dat is een goed idee om te checken. Wellicht dat als ik de tuimelas eraf haal dat ik het al kan zien of het gat verstop zit. Gaat de olie kanaal direct naar beneden? Kan ik er bijvoorbeeld een stukje toevoegingsdraad van Tig lassen erin drukken om het te voelen?
Beste Fred,
Dat is heel handig, weet jij zo 123 wat het schroefdraad maat is waar de sensor in zit? Even uit het hoofd het platte gedeelte is niet precies in het midden van het asje toch?
alvast bedankt voor jullie beide antwoorden
Dat is een goed idee om te checken. Wellicht dat als ik de tuimelas eraf haal dat ik het al kan zien of het gat verstop zit. Gaat de olie kanaal direct naar beneden? Kan ik er bijvoorbeeld een stukje toevoegingsdraad van Tig lassen erin drukken om het te voelen?
Beste Fred,
Dat is heel handig, weet jij zo 123 wat het schroefdraad maat is waar de sensor in zit? Even uit het hoofd het platte gedeelte is niet precies in het midden van het asje toch?
alvast bedankt voor jullie beide antwoorden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
11-09-2025 20:12 #1478514
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Olie smering tuimelas
Als je de tuimelaaras eraf haalt dan zie je dat het oliekanaal schijn naar beneden loopt.
Je kunt daar wel een ijzerdraad in steken maar of dat goed gaat?
Kan zijn dat hij stropt op de overgang tussen onderblok en cilinderkop.
Met de "Fred-methode" kun je zien of er olie opgevoerd wordt.
Dit kun je overigens ook zien als de motor draait.
Je kunt daar wel een ijzerdraad in steken maar of dat goed gaat?
Kan zijn dat hij stropt op de overgang tussen onderblok en cilinderkop.
Met de "Fred-methode" kun je zien of er olie opgevoerd wordt.
Dit kun je overigens ook zien als de motor draait.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 86
11-09-2025 22:09 #1478515
door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Olie smering tuimelas
Dag Casper.
Hebben ze bij de onderblok revisie de lagers van de nokkenasvervangen ? zo ja , zou het kunnen zijn dat ze het middenste lager verkeerd hebben gemonteerd zodat er geen olie naar de tuimelaar as wordt gestuurd. In het lager zit er een boring die overeen moet komen met het olie kanaal in het blok die de olie naar de tuimelaar as stuurd. Zit het lager verkeerd gemonteerd? Dan heb je geen olie naar je tuimelaar as..
Hebben ze bij de onderblok revisie de lagers van de nokkenasvervangen ? zo ja , zou het kunnen zijn dat ze het middenste lager verkeerd hebben gemonteerd zodat er geen olie naar de tuimelaar as wordt gestuurd. In het lager zit er een boring die overeen moet komen met het olie kanaal in het blok die de olie naar de tuimelaar as stuurd. Zit het lager verkeerd gemonteerd? Dan heb je geen olie naar je tuimelaar as..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 451
11-09-2025 23:35 - 12-09-2025 08:56 #1478517
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Olie smering tuimelas
Caspasr,
de schroefdraad waar de sensor in gaat = 1/8" gas. Tip gebruik een rem slang (schoon) en schroef deze erin en logischer wijs aan andere zijde een manometer. druk is warm ruim 2 bar en koud bijna 5 bar. Let op met indraaien van de rem slang, doe het voorzichtig met de hand, een paar gangen is voldoende. zodat de schroefdraad in het blok niet beschadigd.
Dat platte gedeelte van dat asje zit in het midden! de as met vertanding voor de aandrijving kun je er recht standig uittrekken, maar doe dat als cyl 1 op ontsteking staat
succes f Fred
de schroefdraad waar de sensor in gaat = 1/8" gas. Tip gebruik een rem slang (schoon) en schroef deze erin en logischer wijs aan andere zijde een manometer. druk is warm ruim 2 bar en koud bijna 5 bar. Let op met indraaien van de rem slang, doe het voorzichtig met de hand, een paar gangen is voldoende. zodat de schroefdraad in het blok niet beschadigd.
Dat platte gedeelte van dat asje zit in het midden! de as met vertanding voor de aandrijving kun je er recht standig uittrekken, maar doe dat als cyl 1 op ontsteking staat
succes f Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 12-09-2025 08:56 door Fred Kok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 79
12-09-2025 00:18 #1478518
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Olie smering tuimelas
Wat je kunt doen is tuimelaaras eraf halen bougies er uit halen en starten en dan kijken of de olie omhoog komt.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 451
12-09-2025 14:33 - 12-09-2025 14:38 #1478520
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Olie smering tuimelas
Beste Caspar,
Hierbij nog een plaatje, met aanduiding van het oliekanaal.
Helaas moeilijk te zien maar tussen de 2 kleppen zit een boring met schroefdraad voor bevestiging van de 3e tuimelaar as bevestiging bout en daarin loopt schuin weg een oliekanaal naar onderzijde kop.De olie komt normaliter via het ruime gat langs de bevestiging bout
succes fred
Hierbij nog een plaatje, met aanduiding van het oliekanaal.
Helaas moeilijk te zien maar tussen de 2 kleppen zit een boring met schroefdraad voor bevestiging van de 3e tuimelaar as bevestiging bout en daarin loopt schuin weg een oliekanaal naar onderzijde kop.De olie komt normaliter via het ruime gat langs de bevestiging bout
succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 12-09-2025 14:38 door Fred Kok. Reden: iets meer info
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Casper Ballast
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 30
14-09-2025 21:15 #1478534
door Casper Ballast
Beantwoord door Casper Ballast in topic Olie smering tuimelas
Dag allen,
even radiostilte geweest, maar was helaas druk.
Bedankt voor jullie antwoorden! Goede tips Helaas dit weekend geen tijd er voor gehad om er aan te werken. Aankomende avonden ga ik er mee aan de slag. Ik ga het volgende doen: Tuimelas gaat eruit, kijk ik eventjes naar het olie kanaal, en laat de motor rondgaan. Komt er dan niks omhoog dan ga ik met een manometer werken.
Ik heb manometers tot mijn beschikking eveneens 1/8 nippels om er in te draaien. Als er geen druk is dan verdenk ik de oliepomp ervan (misschien overdrukklep wat open blijft staan of gewoon domweg versleten/zeef vervuild). Mocht er wel druk zijn dan ga ik weer verder zoeken. Ik hoop dat het niet de nokkenas lagers zijn want het blok is wel tot zover uit elkaar geweest. kom er nu ook pas echt achter. Het is door Drentse motorenrevisie gedaan in Hoogeveen, en ga er van uit dat ze dat netjes hebben gedaan. Maar je weet maar nooit, heb mijn dag soms ook wel eens niet op het werk
.
Nog wel een ander (hypothetisch) vraagje: stel de kanalen zijn gewoon vervuild door troep, is dit schoon te spoelen en heeft daar iemand ervaringen mee?
jullie horen van mij.
even radiostilte geweest, maar was helaas druk.
Bedankt voor jullie antwoorden! Goede tips Helaas dit weekend geen tijd er voor gehad om er aan te werken. Aankomende avonden ga ik er mee aan de slag. Ik ga het volgende doen: Tuimelas gaat eruit, kijk ik eventjes naar het olie kanaal, en laat de motor rondgaan. Komt er dan niks omhoog dan ga ik met een manometer werken.
Ik heb manometers tot mijn beschikking eveneens 1/8 nippels om er in te draaien. Als er geen druk is dan verdenk ik de oliepomp ervan (misschien overdrukklep wat open blijft staan of gewoon domweg versleten/zeef vervuild). Mocht er wel druk zijn dan ga ik weer verder zoeken. Ik hoop dat het niet de nokkenas lagers zijn want het blok is wel tot zover uit elkaar geweest. kom er nu ook pas echt achter. Het is door Drentse motorenrevisie gedaan in Hoogeveen, en ga er van uit dat ze dat netjes hebben gedaan. Maar je weet maar nooit, heb mijn dag soms ook wel eens niet op het werk

Nog wel een ander (hypothetisch) vraagje: stel de kanalen zijn gewoon vervuild door troep, is dit schoon te spoelen en heeft daar iemand ervaringen mee?
jullie horen van mij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.