Additieven voor reiniging kleppen B20A : een zegen of een vloek ?

• Marco Wuyts
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-08-2025 22:28 - 17-08-2025 22:29 #1478297 door Marco Wuyts
Ik heb het forum afgezocht naar additieven voor de reiniging van de motor.
Uiteindelijk vind ik daar niets over wat me een beetje verbaasde.  Over additieven/loodvervangers is er wel wat te vinden.

De reden van mijn zoektocht :
Ik heb geen idee hoe de binnenkant van mijn motor eruit ziet en of er (kool)aanslag is bij de kleppen of de verbrandingskamers. 
Je kan makkelijk motorolie vervangen en kleppen stellen maar je kan moeilijk heel de motor openleggen om "eens te kijken" of er iets moet worden schoongemaakt.  Een additief zou deze klus kunnen klaren. Na 57 jaar kan er immers al wel eens een laagje op liggen ...

Het aantal additieven is echter niet te overzien en is meestal goed voor een hele resem zaken zoals het schoonmaken van de injectoren (en die heeft de B20A  niet). 
Verder kan het zijn dat additieven om diverse redenen niet geschikt zijn voor een oudere motor omwille van het type van dichtingen enzo.

Via deze weg hoop ik te leren van jullie ervaringen. 

Voorlopig kom ik uit bij Marly C maar heb geen idee welk effect dit heeft op oudere motoren.
(Moest ik toch een draadje gemist hebben op het forum dan mag je me daar zeker op attent maken)

Bedankt !
Laatst bewerkt 17-08-2025 22:29 door Marco Wuyts.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-08-2025 07:15 - 18-08-2025 07:23 #1478299 door P. Hanot
Ik gebruik al 15 jaarTetraboost E-Guard 15 als benzine toevoeging, in combinatie met wat extra ZDDP aan de motorolie. tetraboost.nl
Het zorgt voor een optimale verbranding (tegen koolstofafzettingen) en laat een smerend laagje achter op alle bewegende delen, inclusief de pakkingen, kortom de beste benadering voor brandstof waarvoor de Volvo ooit ontworpen is. Ook na 3 jaar stilstand in de opslag startte mijn PV544 als een zonnetje.
Ik ben het in mijn saab 900 toen ook gaan gebruiken, met 535.000 km (zonder revisie) heeft die nog steeds een olieverbruik van 0,75 liter op 10.000 km (omdat ik regelmatig vanuit het noorden naar Brussel rij 's nachts, ook met de PV en niet stil wil vallen)
Het is niet goedkoop, maar het benzineverbruik is ook 1,5 liter minder op 100 km.
Met LPG heb je ook minder koolafzetting, maar LPG mist dan weer de smering.
Ook een 60 jaar oude motor kan 500.000 km of meer halen zonder revisie als de omstandigheden optimaal zijn.

Laatst bewerkt 18-08-2025 07:23 door P. Hanot.

• E Eric (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2025 10:27 #1478300 door E Eric (GAST)
Een reinigingsadditief kan nuttig zijn, maar wees voorzichtig en selectief, zeker bij een oudere motor zoals de B20A. Kies voor producten die mild reinigen, compatibel zijn met carburateurs, en die geen schade toebrengen aan oude dichtingmaterialen.

• Marco Wuyts
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-08-2025 10:43 - 18-08-2025 10:44 #1478301 door Marco Wuyts

Een reinigingsadditief kan nuttig zijn, maar wees voorzichtig en selectief, zeker bij een oudere motor zoals de B20A. Kies voor producten die mild reinigen, compatibel zijn met carburateurs, en die geen schade toebrengen aan oude dichtingmaterialen.
Klopt; dat zijn de bezorgdheden !  De kennis ontbreekt me echter om in te schatten welke goed zou zijn. 

Als er iemand ervaring heeft met een bepaald product dan ben ik daar zeer nieuwsgierig naar.  Misschien zijn er restaurateur die zweren bij een bepaald type. 

Ik ben terughoudend om voort te gaan op een verkoper of een productomschrijving op een website.
Laatst bewerkt 18-08-2025 10:44 door Marco Wuyts.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD