Kleppen stellen 740 (b230)
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-08-2025 22:31 #1478092
door Justin van Orsouw
Kleppen stellen 740 (b230) is gemaakt door Justin van Orsouw
Hoi,
Ik zou het leuk vinden om met mijn nieuwe 740 ook eens op vakantie gaan, dus heb ik vandaag de klepspeling gecontroleerd, deze waren op 1 klep na vrij ok (0.3-0.4mm)
Nu weet ik van de b18/20 dat kleppen stellen goed te doen is, maar een b19/23/200/230 speciaal gereedschap vereist en plaatjes van verschillende diktes om de klepspeling te beinvloeden.
Nu is de speling van een van de kleppen 0.15mm, ruim onder de range van 0.2-0.45mm die ik lees.
Het is me alleen niet duidelijk of ik nu een dikker of dunner plaatje nodig heb, ik zou denken dunner, maar ik lees daar verschillende dingen over. Wie kan me daar iets over vertellen?
Ook kan ik de dikte van de bestaande plaatjes niet meten, omdat ze er nog in zitten, de tappet omlaag wiggen met een schroevendraaier werkt niet echt,
Heeft iemand regio Geldrop/Eindhoven gereedschap te leen?
Groetjes,
Justin
Ik zou het leuk vinden om met mijn nieuwe 740 ook eens op vakantie gaan, dus heb ik vandaag de klepspeling gecontroleerd, deze waren op 1 klep na vrij ok (0.3-0.4mm)
Nu weet ik van de b18/20 dat kleppen stellen goed te doen is, maar een b19/23/200/230 speciaal gereedschap vereist en plaatjes van verschillende diktes om de klepspeling te beinvloeden.
Nu is de speling van een van de kleppen 0.15mm, ruim onder de range van 0.2-0.45mm die ik lees.
Het is me alleen niet duidelijk of ik nu een dikker of dunner plaatje nodig heb, ik zou denken dunner, maar ik lees daar verschillende dingen over. Wie kan me daar iets over vertellen?
Ook kan ik de dikte van de bestaande plaatjes niet meten, omdat ze er nog in zitten, de tappet omlaag wiggen met een schroevendraaier werkt niet echt,
Heeft iemand regio Geldrop/Eindhoven gereedschap te leen?
Groetjes,
Justin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- VKV Regio zuid
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2025 23:10 #1478094
door VKV Regio zuid
Beantwoord door VKV Regio zuid in topic Kleppen stellen 740 (b230)
Justin,
RegioZuid heeft een uitleenpool van speciaal-gereedschappen.
Daarin zitten o.a. het gereedschap om de klepstelplaatjes te verwijderen en een assortiment van klepstelplaatjes van diverse diktes.
Met een klepspeling die te krap is loop je het risico op een verbrande klep. Dus niet te lang mee doorrijden!
RegioZuid heeft een uitleenpool van speciaal-gereedschappen.
Daarin zitten o.a. het gereedschap om de klepstelplaatjes te verwijderen en een assortiment van klepstelplaatjes van diverse diktes.
Met een klepspeling die te krap is loop je het risico op een verbrande klep. Dus niet te lang mee doorrijden!
- Koen Sollie
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-08-2025 23:12 #1478096
door Koen Sollie
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Beantwoord door Koen Sollie in topic Kleppen stellen 740 (b230)
Hallo Justin,
Regio Zuid heeft alle materiaal/gereedschap tbv klepstellen bij bovenliggende nokkenas als bruikleen beschikbaar (zelf onlangs ook gebruikt). Verder kun je in de VCA op deze site een hele duidelijke instruktie video vinden en ook een handig formulier om de dikte van het vervangende plaatje te bepalen.
Groet, Koen
Regio Zuid heeft alle materiaal/gereedschap tbv klepstellen bij bovenliggende nokkenas als bruikleen beschikbaar (zelf onlangs ook gebruikt). Verder kun je in de VCA op deze site een hele duidelijke instruktie video vinden en ook een handig formulier om de dikte van het vervangende plaatje te bepalen.
Groet, Koen
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2025 23:50 #1478100
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Kleppen stellen 740 (b230)
Hoi Justin, en je hebt een dunner plaatje nodig, dit maakt de speling weer groter. En je neemt wel een erg grote marge qua speling. De klepspeling moet, met koude motor, 0,3 voor de inlaat en 0,4mm voor de uitlaat zijn.
Groeten en succes, Hans
Groeten en succes, Hans
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-08-2025 11:54 #1478103
door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Kleppen stellen 740 (b230)
Vanmiddag rij ik bij Han langs om het gereedschap te lenen en kan ik aan de slag.
Ik heb wat gekeken in de documentatie, en het kleppenstelformulier van de 240/260 registersite gevonden om in te vullen. Dan zal ik thuis eens gaan kijken hoe de gemeten waardes verhouden tot de specificatie voor in en uit.
De video van de academy is erg leerzaam, bedankt zoverre voor de snelle tips en info.
Ik heb wat gekeken in de documentatie, en het kleppenstelformulier van de 240/260 registersite gevonden om in te vullen. Dan zal ik thuis eens gaan kijken hoe de gemeten waardes verhouden tot de specificatie voor in en uit.
De video van de academy is erg leerzaam, bedankt zoverre voor de snelle tips en info.
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-08-2025 11:45 #1478116
door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Kleppen stellen 740 (b230)
Gisteren heb ik met succes de kleppen gesteld
.
Met het formulier vond ik het vrij recht toe recht aan, gebaseerd op stelervaring met een B20, de meest opvallende dingen in mijn geval:
Van de schijfjes die er al in zaten was de dunste 3.8mm en de dikste 4mm, kan ik hier uit opmaken dat met 285k op de teller de kop/klepzittingen niet heel veel hebben geleden?
Groetjes,
Justin

Met het formulier vond ik het vrij recht toe recht aan, gebaseerd op stelervaring met een B20, de meest opvallende dingen in mijn geval:
- De schijfjes zaten niet vast in de klepstoter, dus ze kwamen er relatief gemakkelijk uit.
- Herinneren de klepstoters juist te oriënteren zodat de schijfjes tang in de sleufjes past, voordat de klepstoters naar beneden zijn geduwd, want dan draaien ze niet meer
- De klepstoters niet te ver naar beneden duwen om grip te kunnen krijgen met de schijfjestang
- Zodra het schijfje los zit, de klepstoters verder naar beneden duwen om het schijfje er tussenuit te krijgen, hiervoor gebruikte ik een magneet op een stokje
- Even puzzelen met de bestaande en beschikbare schijfjes om een goede combinatie van waardes te krijgen (nu 0.35 in, 0.4 uit), sommige plaatjes meervoudig verwisseld, want ik streefde initieel naar klepspelingen van 0.3 in en 0.4 uit.
Van de schijfjes die er al in zaten was de dunste 3.8mm en de dikste 4mm, kan ik hier uit opmaken dat met 285k op de teller de kop/klepzittingen niet heel veel hebben geleden?
Groetjes,
Justin
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-08-2025 13:57 #1478127
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Kleppen stellen 740 (b230)
Niet dat het ontzettend veel uit zal maken, maar een B230 hoort op zowel in- als uit- op 0.40 afgesteld te worden bij een koude motor.
Onder de 0.30 betekend kleppenstellen.
Plaatjes moeten volgens de officiele instructies met de markering naar beneden gemonteerd worden, als ik me niet vergis is dit omdat de plaatjes aan 1 kant gehard zijn, of een oppervlakte behandeling gehad hebben.
Stelplaatjes zijn er vanaf fabriek met een dikte van 3.3 to 4.5 geleverd.
In de praktijk kun je vaak nog wel dunner dan 3.3, maar dan is het even oppassen dat de stelplaatjes niet onder de rand van de klepstoters komt.
Zijn ze uitgesteld, dan kun je de klepstelen in (laten) korten, en dan kun je er meestal weer 3 ton km's tegenaan.
Maar met 3,8 duurt het echt wel even voordat je aan de beurt bent.
Onder de 0.30 betekend kleppenstellen.
Plaatjes moeten volgens de officiele instructies met de markering naar beneden gemonteerd worden, als ik me niet vergis is dit omdat de plaatjes aan 1 kant gehard zijn, of een oppervlakte behandeling gehad hebben.
Stelplaatjes zijn er vanaf fabriek met een dikte van 3.3 to 4.5 geleverd.
In de praktijk kun je vaak nog wel dunner dan 3.3, maar dan is het even oppassen dat de stelplaatjes niet onder de rand van de klepstoters komt.
Zijn ze uitgesteld, dan kun je de klepstelen in (laten) korten, en dan kun je er meestal weer 3 ton km's tegenaan.
Maar met 3,8 duurt het echt wel even voordat je aan de beurt bent.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)