Volvo B20 (volvo penta AQ120) vraagje

• Wouter Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2025 21:20 #1478061 door Wouter Janssen (GAST)
Volvo B20 (volvo penta AQ120) vraagje is gemaakt door Wouter Janssen (GAST)
hallo,

Ik heb sinds kort een bayliner uit 1979 met daarin een volvo penta (aq120) die gebasseerd is op de B20. er zit bij deze motor op de kleppendeksel een twee slangen die uit hetzelfde punt komen waar volgens mij voor overdruk of onderdruk geloosd mee kan worden, maar bij mijn motor hangen deze slangen los naar beneden. ook komt er wat rook uit als de motor loopt wat in het motorruim komt. ik heb veel verschillende andere aq120 motoren bekeken online en zie dat er bij sommige deze slangen naar de cabareteur gaan, en bij andere er geen slangen op zitten en het gat waar de slangen op horen gewoon open is. ook kunnen deze slangen niet op mijn cabareteur want er zit daar niets voor op. weet iemand of ik hier iets aan moet doen en waar ik eventueel onderdelen kan vinden ervoor? 

de motor loopt nu ook niet goedstationair weet niet of het hierdoor komt.

ik heb er fotos bij voor verduidelijking

Mvg Wouter 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-07-2025 23:22 #1478062 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Volvo B20 (volvo penta AQ120) vraagje
Hoi Wouter, het motorblok is niet gebaseerd op de B20. Het is een later type uit de B19-B21 en B230 reeks. Het is niet goed dat de carterdampen in het motor compartiment terecht komen. Er zit een plug in het inlaatspruitstuk waar je een slangpilaar in kunt draaien voor de afvoer van de carterdampen. Stationair toerental kun je afstellen met de carburateur, en de afstelling van de ontsteking. Carterventilatie heeft geen invloed. Groeten Albert

• Wouter Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2025 13:44 #1478070 door Wouter Janssen (GAST)
Beantwoord door Wouter Janssen (GAST) in topic Volvo B20 (volvo penta AQ120) vraagje
hallo Albert, bedankt voor je informatie. ik kom er net achter dat er nog een veel groter probleem is bij de motor, namelijk dat er water zit bij de motorolie. is er toevallig een bekend probleem waardoor dit komt? is dit een lekke koppakking of eerder iets met de uitlaat of warmtewisselaar?

Mvg Wouter

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2025 15:11 - 02-08-2025 15:11 #1478071 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo B20 (volvo penta AQ120) vraagje
Lekke koppakking kan. Heb je compressie gemeten? En ik denk dat een warmtewisselaar lek kan zijn al weet ik niet zeker of er dan water bij de olie kan komen.. Minder vaak komt voor dat het blok gescheurd is of de kop..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 02-08-2025 15:11 door Tom Steverink.

• Wouter Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2025 16:09 #1478073 door Wouter Janssen (GAST)
Beantwoord door Wouter Janssen (GAST) in topic Volvo B20 (volvo penta AQ120) vraagje
compressie meter is besteld, hoeveel moet de compressie zijn? 
en wat kan geconcludeerd worden uit te lage compressie ?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2025 21:28 #1478075 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo B20 (volvo penta AQ120) vraagje
Als ze allemaal laag zijn, zijn minimaal de zuigerveren versleten, als er 1 cilinder minder compressie heeft dan de andere, zit er een lek, misschien naar een koelpoort.
Je kunt de bougies er al eens uithalen en kijken of ze dezelfde kleur hebben en of er een nat is ofzo. Hoeveel Bar je moet meten hangt af van het type motor, maar als de waardes erg ongelijk zijn, is hij in ieder geval niet goed.
Meten zonder aangesloten ontsteking en vol gas.
En dan een profesionnele monteur erbij halen of iemand die veel verstand heeft van deze motoren.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-08-2025 10:43 #1478080 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Volvo B20 (volvo penta AQ120) vraagje
Hoi Wouter, je schrijft over een warmtewisselaar, dan neem ik aan voor de koeling van het blok met een gesloten koelsysteem met koelvloeistof. Als je druk op het koelsysteem kunt zetten b.v.1 bar kun je zien of de koppakking lekt doordat het koelmiddel in de cilinder lekt. Het zou ook kunnen dat er een oliekoeler bij het oliefilter voorzien is. Als dat zo is haal de verbindingen voor het koelmiddel los, wel deze weer aan elkaar koppelen. Als er tijdens motorloop olie uit de koeler lekt is dat de boosdoener. Via de uitlaat kan alleen als er een uitlaatklep lekt. Maak het kleppendeksel los en controleer de klepspeling met een voelermaat. Ik dacht 0.35mm. Als de motor is voorzien van een gesloten koelsysteem heeft het een expansievat. Als er tijdens motorloop luchtbellen of olie is te zien dan is meestal de koppakking lek. Op de derde foto zie ik een mooi rond gat in het inlaatspruitstuk, als dat open is zorgt dat voor valse lucht en slecht lopende motor. Groeten Albert

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD