Cilinderkop nog natrekken of niet

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-07-2025 15:02 #1477849 door Hansw
Cilinderkop nog natrekken of niet is gemaakt door Hansw
Ongeveer 2 jaar en 15.000 km geleden heb ik de cilinder koppakking vervangen. Afgelopen week heb ik mijn momentsleutel gekalibreerd en daar schrok ik wat van. 100 Nm op de sleutel was in werkelijkheid 78Nm. 

Sinds een half jaar gebruikt de motor ongeveer 0,2 liter koelvloeistof per 1000 km en ik zie geen uitwendige lekkage. 

Met dit koelvloeistof gebruik je gedachten heb ik de volgende vraag, heeft het zin om de cilinder koppakking nog een keer na te trekken volgens de normen met nu een goed afgestelde momentsleutel?

En zo ja, dan gewoon beginnen met kopbout nummer 1 in het midden, eindigend met 10 en bout voor bout iets oplossen, druppeltje olie onder de kop en op het juiste moment vast trekken?

Ben benieuwd naar jullie advies, 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-07-2025 15:37 #1477850 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Cilinderkop nog natrekken of niet
Beste hans, 
 Volgens nagenoeg alle  revisie adviezen (diverse motor fabrikaten)  wordt aangeraden de cyl kop bouten na 500 tot 1000 km na te trekken. (al of niet met koude motor) , wat ook bij de revisie beschreven wordt. 
 Nu natrekken is te proberen ,onder het motto baat het niet dan schaadt het niet

Succes fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-07-2025 15:59 #1477851 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Cilinderkop nog natrekken of niet
Hoi Fred dat was ik nog vergeten erbij te zetten.. uiteraard heb ik dat toen gedaan, alleen met een momentsleutel die behoorlijk afwijkt dus ik denk dat de kopbouten 20% minder vastzitten dan zou moeten..

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-07-2025 00:30 #1477859 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Cilinderkop nog natrekken of niet
Beste Hans ik doe het volgens de OLyslager methode (zie aanhechting) rijdt al 20 jaar met deze motor nooit nagetrokken praten ze bij Olyslager niet over.
En ik heb nog een momentsleutel van een oud type zonder enig klikmechanisme dat op torque klikt. (gewoon een wijzer die je af moet lezen)
Maar een keer natrekken kan geen kwaad hopende dat de koppaking niet aan is getast.

succes

Johan Geers
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD