welke motor heb ik
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-06-2025 15:47 - 06-06-2025 16:02 #1477479
door Peter de Bruijn
welke motor heb ik is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Paar jaar geleden ben ik bezig geweest om te kijken welke motor er in mijn Amazon zit, zonder resultaat helaas.
Alle toen bekende manieren om erachter te komen liepen dood.
Wellicht zijn nu andere/nieuwe leden op het forum aanwezig die eruit kunnen komen.
Wat staat er op ,mijn motor, van links naar rechts.:
Het gaat om een B20, dat staat erop, maar is het geen B20B of ?
Eerst 49 (meer niet), dan op het plaatje 8250 en daarnaast 157028 (de 5 kan ook een 6 zijn)
Op alle lijsten die ik heb gelezen komen deze nummers in deze volgorde niet voor ?
Bij wie gaat er een lichtje branden ?
gr. Peter
Paar jaar geleden ben ik bezig geweest om te kijken welke motor er in mijn Amazon zit, zonder resultaat helaas.
Alle toen bekende manieren om erachter te komen liepen dood.
Wellicht zijn nu andere/nieuwe leden op het forum aanwezig die eruit kunnen komen.
Wat staat er op ,mijn motor, van links naar rechts.:
Het gaat om een B20, dat staat erop, maar is het geen B20B of ?
Eerst 49 (meer niet), dan op het plaatje 8250 en daarnaast 157028 (de 5 kan ook een 6 zijn)
Op alle lijsten die ik heb gelezen komen deze nummers in deze volgorde niet voor ?
Bij wie gaat er een lichtje branden ?
gr. Peter
Laatst bewerkt 06-06-2025 16:02 door Peter de Bruijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-06-2025 09:14 - 07-06-2025 09:15 #1477487
door Zon
Beantwoord door Zon in topic welke motor heb ik
Dicht bij huis vond ik dit van Lars; wellicht dezelfde?
"Hij heeft motornummer 498250 wat inhoudt dat het een latere B20A is uit modeljaar 1972/1973. Ook heeft hij een bijbehorende laat type cilinderkop met grotere kleppen net als de B20E en B20F. "
bron: www.oudevolvo.nl/blog/b20-motorblok-volvo-amazon-combi-gestart/
"Hij heeft motornummer 498250 wat inhoudt dat het een latere B20A is uit modeljaar 1972/1973. Ook heeft hij een bijbehorende laat type cilinderkop met grotere kleppen net als de B20E en B20F. "
bron: www.oudevolvo.nl/blog/b20-motorblok-volvo-amazon-combi-gestart/
Laatst bewerkt 07-06-2025 09:15 door Zon.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-06-2025 16:05 - 07-06-2025 16:07 #1477498
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic welke motor heb ik
Hallo "Zon"
Bedankt voor de reactie.
Ziet er inderdaad hetzelfde uit.
Mijn Amazon heeft van nieuw tot 1990 binnen gestaan in de TH Eindhoven bij Automotive en daarna nog 10 jaar binnen bij een leraar.
Er is dus door de techneuten/ leerlingen wel één en ander aan gesleuteld, wat e.e.a kan verklaren, zal niet de originele motor meer zijn.
Ik acht nu niet uitgesloten dat de TH wellicht een kale motor van Volvo heeft geha.,en hij door de TH verder is opgebouwd.
Toen ik hem net had zijn de kleppen gesteld door Jan Ooms in Monster, die vertelde mij toen dat het er het klepdeksel wat anders uitzag
dan hij gewend was, ik was toen helemaal nog niet bekend met een Amazon dus hoorde ik het wel aan, maar kon daar nies mee.
Bij een volgende afstelling door Ton Car in Berkel en Rodenrijs vertelde men dat er een snelle nokkenas in zat, mooi maar kon daar ook niets mee.
Later ben ik de kleppen zelf gaan stellen, omdat dit per motor kan verschillen, van 0.30 rot 0,55, wilde ik toen ook graag weten welke motor heb ik ??
Ben daar toen (ook) niet uitgekomen heb toen alle kleppen op 0.50 gezet, beter te ruim dan te krap waren de meningen.
Met jouw gegevens van Lars denk ik nu dat ik minimaal een B20B heb en ervan uit ga dat de klepspeling wel goed is een
B20B staat wat ruimer dan een B20
Nogmaals bedankt voor deze informatie, ben toch war wijzer geworden.!
gr. Peter
Bedankt voor de reactie.
Ziet er inderdaad hetzelfde uit.
Mijn Amazon heeft van nieuw tot 1990 binnen gestaan in de TH Eindhoven bij Automotive en daarna nog 10 jaar binnen bij een leraar.
Er is dus door de techneuten/ leerlingen wel één en ander aan gesleuteld, wat e.e.a kan verklaren, zal niet de originele motor meer zijn.
Ik acht nu niet uitgesloten dat de TH wellicht een kale motor van Volvo heeft geha.,en hij door de TH verder is opgebouwd.
Toen ik hem net had zijn de kleppen gesteld door Jan Ooms in Monster, die vertelde mij toen dat het er het klepdeksel wat anders uitzag
dan hij gewend was, ik was toen helemaal nog niet bekend met een Amazon dus hoorde ik het wel aan, maar kon daar nies mee.
Bij een volgende afstelling door Ton Car in Berkel en Rodenrijs vertelde men dat er een snelle nokkenas in zat, mooi maar kon daar ook niets mee.
Later ben ik de kleppen zelf gaan stellen, omdat dit per motor kan verschillen, van 0.30 rot 0,55, wilde ik toen ook graag weten welke motor heb ik ??
Ben daar toen (ook) niet uitgekomen heb toen alle kleppen op 0.50 gezet, beter te ruim dan te krap waren de meningen.
Met jouw gegevens van Lars denk ik nu dat ik minimaal een B20B heb en ervan uit ga dat de klepspeling wel goed is een
B20B staat wat ruimer dan een B20
Nogmaals bedankt voor deze informatie, ben toch war wijzer geworden.!
gr. Peter
Laatst bewerkt 07-06-2025 16:07 door Peter de Bruijn.
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-06-2025 16:16 #1477499
door Zon
Altijd lastig inderdaad als je niet weet wat je afstelingen moeten zijn.
Alleen schrijft Lars B20A, dus begrijp je B niet helemaal.
Alleen schrijft Lars B20A, dus begrijp je B niet helemaal.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-06-2025 18:03 #1477500
door Peter de Bruijn
Hallo "zon"
Begrijp wat je bedoelt.
Dat het waarschijnlijk een basis B20A is mag ik wel aannemen, na de info van Lars.
Omdat e.e.a veranderd is en er 2 Stromberg i.p.v 2 SU Twin carburateurs ga ik er vanuit, misschien wat naief, dat het dan wel een B20B zal zijn.
Het is mijn gevoel dat ik met een klepafstelling van 0.50 voor de in en uitklep wel goed zit en niet de 0.40 inlaat en 0.45 voor de uitlaat voor een echte B20 A.
gr.Peter
Begrijp wat je bedoelt.
Dat het waarschijnlijk een basis B20A is mag ik wel aannemen, na de info van Lars.
Omdat e.e.a veranderd is en er 2 Stromberg i.p.v 2 SU Twin carburateurs ga ik er vanuit, misschien wat naief, dat het dan wel een B20B zal zijn.
Het is mijn gevoel dat ik met een klepafstelling van 0.50 voor de in en uitklep wel goed zit en niet de 0.40 inlaat en 0.45 voor de uitlaat voor een echte B20 A.
gr.Peter
12-06-2025 22:03 #1477541
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic welke motor heb ik
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-06-2025 22:11 #1477542
door Zon
dat is een mooi overzicht.
Zo uitgebreid had ik hem nog niet gevonden.
Zo uitgebreid had ik hem nog niet gevonden.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-06-2025 08:08 - 13-06-2025 08:09 #1477544
door Peter de Bruijn
Hallo Ed,
Dit is een heel mooi lijst, bedankt !
Eindelijk "bewijs" dat het basis blok een B20 A is.
Zit in meerdere types als ik het goed lees, in de 142 en de 1800.
Dat er e.e.a aan veranderd is heb ik al eens vermeld, gedaan door de studenten van de TH in Eindhoven waar hij van 1965 tot 1990 is geweest.
Er zitten 2 Stromberg carburateurs op, een snelle nokkenas en een dunne koppakking.
Ed, nogmaals bedankt.
gr.Peter
Dit is een heel mooi lijst, bedankt !
Eindelijk "bewijs" dat het basis blok een B20 A is.
Zit in meerdere types als ik het goed lees, in de 142 en de 1800.
Dat er e.e.a aan veranderd is heb ik al eens vermeld, gedaan door de studenten van de TH in Eindhoven waar hij van 1965 tot 1990 is geweest.
Er zitten 2 Stromberg carburateurs op, een snelle nokkenas en een dunne koppakking.
Ed, nogmaals bedankt.
gr.Peter
Laatst bewerkt 13-06-2025 08:09 door Peter de Bruijn.