Uitval 1800es
- Gerard Derksen
- Junior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
02-06-2025 22:25 #1477437
door Gerard Derksen
Uitval 1800es is gemaakt door Gerard Derksen
Dag mede forumleden,
Mijn ES valt stil als de motor opwarmt. Hij gaat inhouden, verliest trekkracht, begint op 2 of 3 cilinders te lopen, knalt in het luchtfilter en valt uiteindelijk stil. Na een paar minuten kun je weer starten waarna het feest opnieuw begint.
Als je de motor stationair laat lopen gebeurt er niets en blijft hij gewoon lopen.
Ik heb het volgende vernieuwd:
Beide benzinefilter compleet met slangen
Benzinepomp
Leidingen doorgeblazen
Benzinedruk gecontroleerd
Tank gereinigd
Bougies, kabels, rotor en verdeelkap
123 ontsteking vervangen door originele ontsteking.
Wat ben ik vergeten, wat zie ik over het hoofd?
Hopelijk weet iemand een pplossing
Mijn ES valt stil als de motor opwarmt. Hij gaat inhouden, verliest trekkracht, begint op 2 of 3 cilinders te lopen, knalt in het luchtfilter en valt uiteindelijk stil. Na een paar minuten kun je weer starten waarna het feest opnieuw begint.
Als je de motor stationair laat lopen gebeurt er niets en blijft hij gewoon lopen.
Ik heb het volgende vernieuwd:
Beide benzinefilter compleet met slangen
Benzinepomp
Leidingen doorgeblazen
Benzinedruk gecontroleerd
Tank gereinigd
Bougies, kabels, rotor en verdeelkap
123 ontsteking vervangen door originele ontsteking.
Wat ben ik vergeten, wat zie ik over het hoofd?
Hopelijk weet iemand een pplossing
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-06-2025 23:54 - 02-06-2025 23:54 #1477439
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Uitval 1800es
Eerste wat in mij opkomt wat nog niet in je lijstje staat is de bobine.
Een kapotte bobine kan het nog (net) doen als hij koud is en kuren geven zodra hij opwarmt. Zou passen bij de symptomen.
Een kapotte bobine kan het nog (net) doen als hij koud is en kuren geven zodra hij opwarmt. Zou passen bij de symptomen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Laatst bewerkt 02-06-2025 23:54 door Lars Rengersen.
03-06-2025 12:19 #1477444
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Uitval 1800es
80% zeker is het de bobine. Ik heb hetzelfde met mijn B20 gehad. Bobine vervangen door de blauwe Bosch en probleem opgelost.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Gerard Derksen
- Junior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
03-06-2025 17:58 #1477448
door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic Uitval 1800es
Hoi Lars en Joop,
De bobine stond idd niet in mijn lijstje. Heb deze geruild voor een oude Lucas. Die van de Volvo heb ik in mijn Austin A30 gezet en daar doet ie het goed. Met de Lucas blijft het probleem bestaan, zowel met de 123 ontsteking als met de originele.
De bobine stond idd niet in mijn lijstje. Heb deze geruild voor een oude Lucas. Die van de Volvo heb ik in mijn Austin A30 gezet en daar doet ie het goed. Met de Lucas blijft het probleem bestaan, zowel met de 123 ontsteking als met de originele.
- Gerard Derksen
- Junior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
03-06-2025 22:03 #1477450
door Gerard Derksen
Aangezien het voorfilter in de tank niet aanwezig was heb ik buiten de tank (maar voor de pomp) een voorfilter geplaatst.. Het binnenwerk van dit filter is ongeveer net zo groot als 1 tot 2 vingerhoedjes. Kan het zijn dat dit de oorzaak is? Om alle twijfel over de werking vd bobine zal ik een nieuwe plaatsen.
- Gerard Derksen
- Junior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
05-06-2025 12:14 #1477466
door Gerard Derksen
Probleem opgelost : Oorzaak bleek het voorfilter die ik tussen tank en pomp geplaatst had. Het binnenfilter is ter grootte van een vingerhoedje en had er al bij aanschaf mijn bedenkingen over. Aangezien de symptomen naar de ontsteking wezen heb ik lang gewacht om deze mogelijkheid te onderzoeken. Het binnenfilter is een bronzen exemplaar en heeft een stromingsrichting. Een origineel filter is vlgs mij grover met minder weerstand. Mogelijk heb ik hem ook nog eens verkeerdom gemonteerd. Jammer dat ie voor mij niet bruikbaar is omdat ie open kon om sch
oon te maken. Is het aan te raden om een voorfilter weg te laten?
oon te maken. Is het aan te raden om een voorfilter weg te laten?