Gebruik van luchtfilter huis zonder Carter ventilatie voor B20A?

• Ben Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
01-06-2025 21:53 #1477430 door Ben Meijer (GAST)
Beste allen,

Mijn Volvo 142 uit 1973 heeft een luchtfilter huis zonder ventilatie aansluiting. Iemand heeft er een keer een een luchtfilter huis voor een B18 opgezet lijkt mij. De slangetjes van het potje en de olie dop zijn nu samen aangesloten op een T stuk dat vervolgens weer aangesloten zit op het aansluitpunt bij de luchtinlaat. Uit de tekeningen in het werkplaatshandboek maak ik op dat er wel enige circulatie in moet zitten. Is mijn huidige situatie wel goed verder? Of moet dit echt anders. Aansluitpunt op de olie dop en het aansluitpunt op de lucht inlaat zijn wel wat vettig. Ik heb een foto bijgevoegd. 

Groet, Ben 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-06-2025 23:13 #1477438 door Gert Vegter
Het is in ieder geval niet een constructie zoals Volvo die heeft bedoeld en is eenvoudig te corrigeren met een origineel luchtfilterhuis met aansluiting voor carterventilatie. Dat heb ik hier wel liggen en kun je voor weinig overnemen. Stuur maar een PB bij interesse.

Een andere oplossing is deze: maak een slangverbinding zonder aftakking tussen olievuldop en de nippel op het inlaatspruitstuk. Koop een carterventilatiefiltertje (bv.van K&N) en plaats dat met een kort stukje slang op het potje (ook wel eitje genoemd). Bijgaand een foto als voorbeeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD