Volvo 142 loopt alleen op cilinder 1 & 2

• Finn van der Velden
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2025 21:41 #1476674 door Finn van der Velden
Volvo 142 loopt alleen op cilinder 1 & 2 is gemaakt door Finn van der Velden
Beste kenners,

Ik ben een volvo 142 uit 1974 aan het opknappen, en ik loop nu helaas vast.

De B20 B loopt alleen op cilinder 1 & 2, en loopt zoals te verwachten niet netjes. De auto ruikt bijzonder erg naar benzine, en vervolgens tijdens wat rondneuzen bleek dat de bougiekabels van cil. 3 & 4 loshalen tijdens het lopen geen verschil maakte. Nu heb ik van alles gecheckt, maar kom ik er niet uit.
Hier een lijstje van alles wat er gedaan is:
- Carbs schoongemaakt en teruggeplaatst met nieuwe pakkingen
- Kleppen gesteld
- Compressie gemeten (alle cilinders netjes het zelfde)
- Nieuwe bougies (NGK BP7HS)
- Nieuwe bougiekabels (volgorde 1342 tegen klok in op verdelerkap)

Ook had ik een nieuwe verdelerkap en rotor besteld, deze passen niet perfect op de 123 ignition, maar toch geplaatst om eens te testen en dit resulteerde in dezelfde uitkomst. Cil. 1 & 2 aardig zwarte bougies, cil. 3 & 4 compeet wit en nat. Ik heb nu de juiste verdelerkap besteld dus dit valt nog te testen.
Verder heb ik de bougies allemaal onderling gewisseld, maar ook dit maakt geen verschil. Als ik met een stroboscoop (?) test apparaatje op de bougiekabels kijk of deze werken, geven alle 4 de kabels netjes het zelfde aan. Er zit dus een 123 ignition op, deze heeft de vorige eigenaar laten plaatsen en ik ga er van uit dat hier alles klopt, maar dit moet ik ook nog nalopen.

Hebben jullie tips? Ik hoor het graag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2025 16:33 #1476677 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Volvo 142 loopt alleen op cilinder 1 & 2
Je hebt heel veel al gedaan,  en alles wat er aan een auto gedaan is kan fout gaan......
Mijn eerste verdenking gaat uit naar de carburateurs. Bij het schoonmaken en hermontage kan van alles fout gaan.

De bougies van cilinder 1 & 2 zijn zwart, dat duidt op een te rijk mengsel.
Die van 3 & 4 blijven wit maar zijn wel nat van de benzine. Mogelijk is hier het mengsel zo rijk dat het gashendel in de cilinder helemaal niet wil ontbranden.

Oorzaken zijn legio. Foutieve montage van de sproeiers en sproeierbuizen. Foutief afgesteld vlotterniveau of lekkende vlotter. Lekkende vlotternaald etc.

Over welk type carburateurs hebben we het, SU of Stromberg? En in dat laatste geval, is dat met een vaste of variabele sproeierbuis?

• Finn van der Velden
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2025 17:20 #1476679 door Finn van der Velden
Beantwoord door Finn van der Velden in topic Volvo 142 loopt alleen op cilinder 1 & 2
Bedankt voor je reactie! Weer wat opties,

Het gaat om een dubbele SU HIF6 set-up, sproeiers heb ik niet losgehad. Wel het vlotterniveau aangepast, wellicht zit hier de fout. 

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
27-03-2025 22:06 #1476680 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 142 loopt alleen op cilinder 1 & 2
Controleer ook even of je niet bougiekabel 3 en 4 per ongeluk verwisseld hebt. Dan willen die ook niet ontbranden, weet ik uit ervaring.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2025 23:49 #1476681 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo 142 loopt alleen op cilinder 1 & 2
Beste Finn, ik heb een beschrijving van hoe om te gaan met het vlotterniveau.
Er staat wel beschreven dat je er niets aan mag verbuigen, maar als je de vlotters monteerd die geschikt zijn voor EURO95 staat in de manual dat je dit wel kan doen dus een beetje tegenstrijdig.
En dan nog even kijken of al je bougies wel vonken er uit halen en buiten de motor controleren.

succes

Johan Geers
Bijlagen:

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2025 11:04 #1476682 door Han Misdom
Johan, jammer van je laatste zin.
Het testen van een vonk door de bougies eruit te draaien is bijna een zinloze actie.
Dat. is luid en duidelijk beschreven in mijn vierluik over ontsteking in VKM 82 t/m 85.

Als de bougies buiten de motor niet vonken dan heb je inderdaad geen vonk; dat is helder.
Maar als ze buiten de motor wel vonken dan is dat geen enkele garantie dat ze het in de motor ook doen.

In de cilinder heerst een compressiedruk van ca 10 bar. Dit betekent dat je vonk dus ook ca. 10 keer zo sterk moet zijn!
Oftewel; buiten de motor moet je vonken kunnen trekken van minstens 7mm; als veiligheidsmarge houd ik altijd 10mm aan.
Dit fenomeen, dat je een 10 maal sterkere vonk nodig hebt bij atmosferische druk, is gerelateerd aan natuurkundige wet die de Paschen curve genoemd wordt.

PS. Op mijn testopstelling. waarop ik de gereviseerde bobines test die in het VKO liggen, haal ik vonken van 15mm of meer.

• Finn van der Velden
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2025 13:03 #1476683 door Finn van der Velden
Beantwoord door Finn van der Velden in topic Volvo 142 loopt alleen op cilinder 1 & 2
Ha Han,

Misschien een logische vraag over de bobine, maar als bij mij cilinder 1 & 2 wel ontbranden kan de vonk bij 3 en 4 in principe niet te zwak zijn toch?

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2025 17:47 #1476684 door Han Misdom
Finnen, ik ben het eens met jouw redenatie. Maar geloven is goed, controleren is beter. 
Dus check voor de zekerheid even of je een voldoende sterke vonk hebt op 3 en 4. Ik ben er 99% van overtuigd dat het goed is.

Mijn verdenking gaat nog steeds uit naar de carburateurs.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2025 23:53 #1476686 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo 142 loopt alleen op cilinder 1 & 2
Als de bougies buiten de motor niet vonken dan heb je inderdaad geen vonk; dat is helder.

Dat bedoel ik ook te zeggen als het buiten de motor al niet goed is dan is het zeker binnen de motor niet en dan zal je toch zover moeten zoeken todat ze buiten de motor minimaal ontsteken of zie ik het verkeerd?

m.vr.gr.

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2025 00:08 #1476687 door Johan Geers (GAST)
Op mijn testopstelling. waarop ik de gereviseerde bobines test die in het VKO liggen, haal ik vonken van 15mm of meer.

Beste Han, wat kun je reviseren aan een bobine? het binnenwerk zit er vast ingegoten.

En zo een vonkentester heb  ik ook, alleen gemaakt van een oude bougie.
Aan een zijde zit een bougie waar het bekje van af is en aan andere zijde een schroef die je in en uit kan draaien kun je ook zien hoe ver je vonk komt.
Op die manier heb ik mijn eerste defecte bobine getest, vonk kwam niet verder als twee MM, dan hoef je niet lang na te denken.
Ik heb niet de meetapperatuur die jij hebt.dus ik kan niet zeggen hoe betrouwbaar een bobine is.
Maar dat, dat simpelle ding zijn dienst een keer heeft bewzen staat als een paal boven water.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD