Automatisch choke

Lees meer
04-10-2008 16:45 #50146 door Ronald Falke (GAST)
Automatisch choke is gemaakt door Ronald Falke (GAST)
Ik heb een 145E met daarin een electronische inspuiting.Als de motor koud is, zorgt de automatische choke ervoor dat de choke wordt aangetrokken. In de praktijk betekent dit dat ik volgas voor een kruispunt sta te wachten tot ik eindelijk kan rijden.Als je de koppeling tijdens het rijden intrapt blijft de motir volgas lopen. Dat schakelt ook niet goed. Na een kilomter of 10 draait de motor weer enigszins normaal. Kan de automatische choke niet wat subtieler worden afgesteld? Of zelfs uitgezet?Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2008 18:49 #90066 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Automatisch choke
<p>Ronald,</p><p>Uitzetten kan uiteraard: gewoon de (choke)luchtomloop bij de gasklep dichtmaken. Lijkt me echter niet praktisch. Afstellen van de chokeklep is helaas niet mogelijk. Je zou eventueel een vernauwing kunnen maken in de slang (klein stukje kleinere slang binnenin zetten) waardoor de maximale hoeveelheid lucht begrensd. Simpel zat en doeltreffend.</p><p>Ben</p><p> </p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2008 20:03 #90065 door Ronald Falke (GAST)
Beantwoord door Ronald Falke (GAST) in topic Automatisch choke
Als je die begrenzing aanbrengt, heeft dat dan ook invloed op het verbruik van de auto, in die zin dat-ie dan zuiniger gaat lopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2008 21:45 #90064 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Automatisch choke
Ben geen injectie specialist maar zou het niet te maken hebben met de stappen motor die de chokeklep bediend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-10-2008 11:30 #90063 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Automatisch choke
<p>Ronald,</p><p>Zo ver als ik weet zit er op 145e (injectiemotor) geen automatische ckoke, je spreekt hier over een "koude start inrichting"</p><p>Bij de koude start komen er twee zaken in werking, 1 de koude start injector, 2 de luchttoevoer naar het inlaatspruitstuk wordt geknepen.</p><p>Zodra de motor loopt stopt de koude start injector met inspuiten, de lucht toevoer naar het inlaatspruitstuk wordt via een temperatuur gevoelige schuif (welke onder de termostaat zit) geregeld. Zodra de motor op temperatuur is stopt de werking van deze luchtschuif. Deze luchtschuiven willen wel eens vast gaan zitten, repareren is lastig zoniet onmogelijk.</p><p>Een koude motor hoort in het beging +/- 1500 toeren te draaien, naarmate de motor warmer wordt zakt het toerental tot normale waarden, 800 toeren.</p><p>vr groeten Kees Vos Bennekom</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2008 00:31 #90062 door Ronald Falke (GAST)
Beantwoord door Ronald Falke (GAST) in topic Automatisch choke
Maakt het hierbij nog wat uit of de motor tevens op LPG loopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2008 14:01 #90061 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Automatisch choke
<p><em></em></p><p><em></em></p><p><em>"Als je die begrenzing aanbrengt, heeft dat invloed op het verbruik van de auto, in die zin dat-ie dan zuiniger gaat lopen?"</em></p><p>Nee, dat heeft geen invloed.</p><p> </p><p><em>"Maakt het hierbij nog wat uit of de motor tevens op LPG loopt?"</em></p><p>Idem. Geen invloed.</p><p> </p><p>Overigens: je zou eerst nog even moeten proberen of er nog wat repareren valt aan de thermostaatluchtschuif. Aangezien dat 9 vd 10 keer niet het geval is geef ik je echter weinig hoop. Normaliter stoppen ze echter volledig met werken. Die van jou is echter over-enthausiast.</p><p> </p><p>Ben</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2008 20:14 #90060 door Ronald Falke (GAST)
Beantwoord door Ronald Falke (GAST) in topic Automatisch choke
Kees, Je hebt gelijk. De thermostaatluchtschuif moet vervangen worden. Dat konden we op de volgende manier testen: op de thermostaatluchtschuif zit een opening waarover een luchtslang wordt geschoven. Bij lopende motor moet die slang worden verwijderd. Sluit je nu met een vinger de opening af, mag er geen reactie van de motor volgen. Als de motor rustiger gaat lopen, dan is de thermostaatluchtschuif aan vervanging toe. (dit alles volgens een Engelstalig repairmanual en vervolgens volgens een praktijkervaring) Ik heb echter een nieuwprijs van 241 Euro op internet gezien. Is er iemand die een gebruikt exemplaar heeft liggen? Voorlopig pas ik de truc van 'collega' Flierman even toe. Bedankt voor de tips, allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2008 20:15 #90059 door Ronald Falke (GAST)
Beantwoord door Ronald Falke (GAST) in topic Automatisch choke
Kees, Je hebt gelijk. De thermostaatluchtschuif moet vervangen worden. Dat konden we op de volgende manier testen: op de thermostaatluchtschuif zit een opening waarover een luchtslang wordt geschoven. Bij lopende motor moet die slang worden verwijderd. Sluit je nu met een vinger de opening af, mag er geen reactie van de motor volgen. Als de motor rustiger gaat lopen, dan is de thermostaatluchtschuif aan vervanging toe. (dit alles volgens een Engelstalig repairmanual en vervolgens volgens een praktijkervaring) Ik heb echter een nieuwprijs van 241 Euro op internet gezien. Is er iemand die een gebruikt exemplaar heeft liggen? Voorlopig pas ik de truc van 'collega' Flierman even toe. Bedankt voor de tips, allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.