kleppen stellen b30
- Bezoeker
-
23-10-2008 10:23 #50107
door
kleppen stellen b30 is gemaakt door
<p><strong>Wie helpt me uit de brand met de juiste spelingen voor de in en uitlaat kleppen van een b30 uit 1970?</strong> </p><p>Ik ben in het trotse bezit van een 164 uit 1970 en onlangs is de cilynderkop gereviseerd. Nu heb ik de kleppen gesteld op .50. Er blijft alleen iets tikken. Uit verschillende bronnen hoor ik verschillende speling waardes: .55 volgens een handboek, een kenner schreef ergens .45 voor inlaat en .50 voor uitlaat, en op lpg (waar de mijne op loopt) zou hij weer .5 tot .10 ruimer moeten. Als iemand weet hoe het nou echt moet, ik hoor het heel graag!</p><p><strong>Alvast</strong> <strong>bedankt!! </strong></p><p><strong>Arno</strong></p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Soetens (GAST)
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-10-2008 13:35 #90228
door Jan Soetens (GAST)
Groetjes,
Jan
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic kleppen stellen b30
<p>Zo uit het blote hoofd zonder boekje zou ik zeggen dat de kleppen bij LPG op .3 tot .35 mm mogen staan. .5 is wel erg ruim, geen wonder dat het dan blijft tikkeren.</p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>
Groetjes,
Jan
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-10-2008 12:34 #90227
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic kleppen stellen b30
<p>Niet uit het blote hoofd maar uit de haynes workshop manual:</p><p>"the valve clearances are best set with the engine cold.</p><p>The inlet and the exhaust valve clearances are the same - 0,021 in. (0,53 mm)"</p><p>Dus in- en uitlaat kleppen op 0,53 mm en op LPG de uitlaatklep iets ruimer of wel 0,55mm.</p><p> </p><p>Tikken van je motor kan ook nog komen van je distributie tandwielen.</p><p>Bij de B30A versie zit er standaard nog een fiber tandwiel in die bij een 6 cilinder behoorlijk belast wordt.</p><p>Kijk verder of je tuimelaars niet ingesleten zijn, anders kan je de kleppen nooit goed afstellen.</p><p>Succes, John</p><p> </p>
- walter schutz (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2008 13:12 #90226
door walter schutz (GAST)
Beantwoord door walter schutz (GAST) in topic kleppen stellen b30
wanneer je de kop natrekt zal je de kleppen wel moeten stellen 55 60 is niet goed moet volgens mij 40 45 staan bij warme motor .
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-05-2009 14:35 #90225
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic kleppen stellen b30
Hoe meer klepspeling je instelt, hoe minder ver de kleppen open gaan. Om goed te ventileren (vooral op gas) moet je dus de onderwaarde aanhouden (0.4 mm). Bij een grotere klepspeling heb je iets meer compressie maar minder brandstof en minder tijd om de uitlaatgassen kwijt te raken. Als je geen gaskop hebt, slijten de klepzittingen, en wordt de klepspeling minder (zonder speling gaan ze niet dicht en heb je geen compressie meer). Op gas dus vaak kleppen stellen als je geen gaskop hebt (5000 km).