- Berichten: 23
geen toeren bij koude motor
- Abco Rodermond (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-10-2008 12:43 #50097
door Abco Rodermond (GAST)
geen toeren bij koude motor is gemaakt door Abco Rodermond (GAST)
<p>hallo allemaal,</p><p>in mn andere volvo(een 244 uit 1976) ligt een b21 motor,is een automaat,en loopt op gas.</p><p>de auto start vlot,en wil redelijk op toeren komen.(in zn vrij)</p><p>zodra ik de auto in de drive zet,reageert de motor helemaal niet.....trek ik hem terug in de neutraal kan ik steeds meer gas geven.zet ik hem o0p dat moment in de drive smoort hij weer.</p><p>in de drive kan ik wel plankgas geven ,maar blijft hij stationair lopen.</p><p>dit doet hij zowel op gas maar ook op benzine.</p><p>het gekke is na een dikke minuut merk je ineens dat hij beter begint te lopen en kun je wegrijden.</p><p>het vreemde is dat hij dit alleen met koude motor doet, de rest van de dag kan ik gewoon normaal wegrijden</p><p>wat zou dat kunnen zijn?</p><p>en hoe pijl ik de automaat bak? met warme motor in de drive?of in neutraal?</p><p>met vr groet</p><p>abco</p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-10-2008 19:48 #90263
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic geen toeren bij koude motor
"<span style="font-style: italic;">hoe pijl ik de automaat bak"</span>
Als je bedoelt hoe je het niveau van de automatische transmissievloeistof (ATF) peilt, dan is het antwoord: met warme (draaiende) motor en de keuzehandle in de P-stand. De symptomen zoals beschreven zouden kunnen duiden op een te laag vloeistofniveau. Als de kleur van de ATF overigens niet helderrood meer is, maar bruin, wordt het tijd om te verversen en een nieuw filter te monteren. Staat het niveau echter op het maximum en is de kleur in orde, dan kan de koppelomvormer wellicht op zijn laatste benen lopen, maar dan eerst maar eens contact opnemen met een specialist op het gebied van automaatbakken.
Als je bedoelt hoe je het niveau van de automatische transmissievloeistof (ATF) peilt, dan is het antwoord: met warme (draaiende) motor en de keuzehandle in de P-stand. De symptomen zoals beschreven zouden kunnen duiden op een te laag vloeistofniveau. Als de kleur van de ATF overigens niet helderrood meer is, maar bruin, wordt het tijd om te verversen en een nieuw filter te monteren. Staat het niveau echter op het maximum en is de kleur in orde, dan kan de koppelomvormer wellicht op zijn laatste benen lopen, maar dan eerst maar eens contact opnemen met een specialist op het gebied van automaatbakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 271
28-10-2008 20:26 #90262
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic geen toeren bij koude motor
Volgens het boekje is inderdaad de procedure:
1 Zet keuzehandle in P, start de moror.
2. Beweeg de keuzehandle door alle standen; laat hem telkens 5 sec in elke stand staan.
3. Zet handle in P en wacht 2 minuten.
4 Controleer oliepeil.
Let op: de peilstok heeft 2 aanduidingen voor max. en min. niveau; éen voor koude bak en én voor warme bak. Let erop, dat de juiste olie in de bak zit: ATF. Let, zoals Gert zegt, bij het peilen op hoe de olie eruit ziet. Bruin? Metaaldeeltjes? Ruikt hij verbrand? Wittig? Dit laatste kan duiden op een lekkende oliekoeler in de radiator.
Ook een verkeerde oliesoort kan bij jouw probleem heel goed de oorzaak zijn.
Overigens zou ik de voorkeur geven aan twee peilingen: een koude, waarbij alle olie die tijdens gebruik rondgepompt/geslingerd wordt weer teruggezakt is naar het carter, zodat je zeker weet dat je alle olie peilt, en de beschrevene.
Dan kan de zgn regeldruk en gemeten worden en het stall - toerental afgesteld worden.
De procedure hiervoor is niet ingewikkeld; je hebt er wel een drukmeter en een verloopnippel voor nodig.
Ook kun je kijken naar de afstelling van de smoorklepkabel. Heeft hij geen zwaar punt? Heeft hij niet teveel vrije slag?
Bij jouw type auto en bouwjaar kunnen twee types bak gebruikt zijn; de AW 35 en de BW ( AW ) 55. De procedures zijn ongeveer dezelfde alleen de drukken en de manier waarop ze afgeregeld worden verschillen enigszins.
Ik zou, voor de juiste gegevens investeren in een werkplaatshandboek waar alles in beschreven staat. Moeilijk is het allemaal niet, maar je moet alles wel met de goede gegevens kunnen doen, en dat beschrijven zou meer veel ruimte hier vergen.
Ook kun je voor meer ervaringen kijken op het volvolvo-forum. waar veel meer mensen met 200-serie ervaringen deze met anderen delen.
Ik wens je veel succes!
1 Zet keuzehandle in P, start de moror.
2. Beweeg de keuzehandle door alle standen; laat hem telkens 5 sec in elke stand staan.
3. Zet handle in P en wacht 2 minuten.
4 Controleer oliepeil.
Let op: de peilstok heeft 2 aanduidingen voor max. en min. niveau; éen voor koude bak en én voor warme bak. Let erop, dat de juiste olie in de bak zit: ATF. Let, zoals Gert zegt, bij het peilen op hoe de olie eruit ziet. Bruin? Metaaldeeltjes? Ruikt hij verbrand? Wittig? Dit laatste kan duiden op een lekkende oliekoeler in de radiator.
Ook een verkeerde oliesoort kan bij jouw probleem heel goed de oorzaak zijn.
Overigens zou ik de voorkeur geven aan twee peilingen: een koude, waarbij alle olie die tijdens gebruik rondgepompt/geslingerd wordt weer teruggezakt is naar het carter, zodat je zeker weet dat je alle olie peilt, en de beschrevene.
Dan kan de zgn regeldruk en gemeten worden en het stall - toerental afgesteld worden.
De procedure hiervoor is niet ingewikkeld; je hebt er wel een drukmeter en een verloopnippel voor nodig.
Ook kun je kijken naar de afstelling van de smoorklepkabel. Heeft hij geen zwaar punt? Heeft hij niet teveel vrije slag?
Bij jouw type auto en bouwjaar kunnen twee types bak gebruikt zijn; de AW 35 en de BW ( AW ) 55. De procedures zijn ongeveer dezelfde alleen de drukken en de manier waarop ze afgeregeld worden verschillen enigszins.
Ik zou, voor de juiste gegevens investeren in een werkplaatshandboek waar alles in beschreven staat. Moeilijk is het allemaal niet, maar je moet alles wel met de goede gegevens kunnen doen, en dat beschrijven zou meer veel ruimte hier vergen.
Ook kun je voor meer ervaringen kijken op het volvolvo-forum. waar veel meer mensen met 200-serie ervaringen deze met anderen delen.
Ik wens je veel succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.