back sludge in carter

• Bob Sanders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2008 11:14 #50076 door Bob Sanders
back sludge in carter is gemaakt door Bob Sanders
<p>Met mijn pink in het olieaftapgat voel ik een flinke laag ingedikte olie. Onder het kleppendeksel ziet het er goed uit. De auto is jarenlang heel weinig gebruikt en mogelijk weinig olie vervangen. De laatste jaren gebruikt ik hem veel en verwissel de olie (Castrol GTX) jaarlijks, de sludge blijft zitten. Het olie verbruik is 1l per 3000km en hij rijdt goed (B18A). . Ik kreeg van de plaatselijke garage het advies de motor door te spoelen met diesel: na het aftappen vd olie vullen met een paar lieter diesel en even (30 sec) laten draaien, en dan weer aftappen en vullen met verse olie. Is dit verstandig en nuttig? Verder begreep ik van het forum dat ik de carterventilatie moet schoonmaken, die alleen bestaat uit een olieafscheider en een open metalen pijp naar beneden. Moet je die met perslucht doorblazen? Met wasbenzine schoonmaken?</p><p>Bob Sanders</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-11-2008 16:52 #90366 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic back sludge in carter
Doe er niets aan!!!Bij een poging tot reinigen gaat er van alles los,dat overal in de motor terechtkomt.Bijvoorbeeld in het oliespuitje voor de distributietandwielen.Koop dan maar vast een setje nieuwe.Gewoon laten zitten.Meestal zit het goed vast en heb je er geen last van.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-11-2008 19:12 #90365 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic back sludge in carter
Sludge op de bodem van het carter is bij klassiekers eerder regel dan uitzondering, tenzij er een recent gereviseerd blok in zit. Ik zou ook zeker niet doorspoelen met dieselolie. Je moet echter wel beseffen dat in moderne motoroli&euml;n ook reinigende dopes zitten, dus of niets doen de beste optie is? De motor zal het niet morgen begeven, maar of, en in hoeverre de levensduur wordt bekort, is een lastig te beantwoorden vraag. Voor volledige gemoedsrust kun je natuurlijk altijd het carter demonteren en de boel grondig schoonmaken, de enige goede oplossing.

• Bob Sanders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2008 22:24 #90364 door Bob Sanders
Beantwoord door Bob Sanders in topic back sludge in carter
Bedankt voor de reacties. Dat doorspoelen met diesel leek mij ook niks. Ik kan misschien wel na het aftappen van de olie wasbenzine door het aftapgat in het carter spuiten en hopen dat dat de sludge een beetje oplost.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2008 13:34 #90363 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic back sludge in carter
Ook geen wasbenzine erin spuiten! Er zijn twee opties: niets doen of carter demonteren en schoonmaken. Wat tevens aanbeveling verdient (maar dat geldt voor iedereen) is het aanbrengen van een magnetische aftapplug.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-11-2008 00:00 #90362 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic back sludge in carter
Ik sluit me helemaal bij Gert aan! Vooral niet met wasbezine spuiten in het carter! Je loopt de kans ook de oliefilm in de glijlagers van de krukas aan te tasten, en zeker bij een wat oudere motor loop er je een serieuze kans op deze lagers kapot te maken bij het starten. Dan lopen ze heel even zonder olie!. Het carter eraf schroeven en schoonmaken is een veel betere optie, waar je ook verder geen grote technische kennis voor nodig hebt. Je kunt ook iets vaker je olie vervangen en, heel belangrijk, ook je filter. Dan werk je ook wat vuil weg.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD