Nokkenas beachadiging
- Robbert Akkermans (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2008 16:04 #50070
door Robbert Akkermans (GAST)
Nokkenas beachadiging is gemaakt door Robbert Akkermans (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Ik heb sinds kort een 142 met een B20a motor. Deze motor maakte wat vreemde geluiden dus ik besloot om hem uit de auto te halen en open te schroeven. Wat direct al opviel was dat het opsluitplaatje van de nokkenas gebroken was en de moer van het nokkenastandwiel los zat. Hierdoor heeft de nokkenas heen en weer bewogen waardoor het afsluitdopje achter het vliegwiel ook door de nokkenas eruit is geduwd. Tevens is er waarschijnlijk door het heen en weer bewegen een nokvolger gebroken, deze heeft weer slijtage op de nokkenas veroorzaakt bij het lagervlak aan de distributiekant. ongeveer 1,5 a 2 milimeter.</p><p>De nokkenas heb ik inmiddels uit het blok weten te krijgen, hierbij heb ik met een passende dopsleutel op de as, de as er naar voren toe uit geslagen. De lagers in het blok waren flink beschadigd. Hoe krijg ik deze eruit? Hoe krijg ik de nieuwe lagers erin? en hoe krijg ik vervolgen de nokkenas weer terug erin? </p><p>groeten Robbert</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees van der Heiden (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-11-2008 16:29 #90387
door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Nokkenas beachadiging
<p>Nokkenaslagers heb ik eens laten doen. Je koopt namelijk lagers die te krap zijn en dan eerst op maat geruimd moeten worden. En dat natuurlijk zo dat alles nog netjes in lijn ligt. Dat kan een motorrevisie bedrijf doen.</p><p> </p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-11-2008 17:00 #90386
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nokkenas beachadiging
<p>ik weet niet wat je precies gedaan hebt maar de nokkenas hoef je er helemaal niet uit te slaan , je kan hem na verwijdering van de nokvolgers er zo uittrekken , ik ben bang dat je schade hebt aangericht aan het onderblok.</p><p>voor verwijdering en montage heb je speciaalgereedschap nodig , alleen met dit gereedschap demonteer en monteer je de nieuwe lagerschalen in enkele minuten.</p><p>zonder dit gereedschap kan je het vergeten want dan sla je bramen op de nieuwe uit het zachte witmetaal bestaande</p><p>lagerschalen.</p><p>er zijn nu nokkenaslagerschalen in de handel die niet meer hoeven te worden geruimd in de standaard en enkele overmaten , afhankelijk van de revisiegeschiedenis van het blok</p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-11-2008 17:59 #90385
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nokkenas beachadiging
<p>nog even een vraag.</p><p>je hebt toch niet op de nokkenas geslagen met de nokvolgers nog in het blok? dat zou de afgebroken nok namelijk verklaren , de nokvolgers kan je na verwijdering van de cilinderkop met een punttang er uit halen.</p><p>nogmaals nooit op de nokkenas slaan.</p>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2008 15:38 #90384
Beantwoord door Robbert Akkermans (GAST) in topic Nokkenas beachadiging
<p>het middelste lager was kappot gelopen, vandaar dat de nokkenas er niet vanzelf uitging, uiteraard heb ik eerst de nokvolgers verwijderd. De nokkenas is volgens mij iets te veel beschadigd door het heen en weer bewegen in de draaiende motor. Ik heb dan ook een nieuwe besteld bij Skandix.de voor €81,67. de oude lagers heb ik er al simpel uit weten te tikken. Ik ga proberen om de nieuwe lagers er zelf in te zetten. als dit niet lukt kan ik het altijd nog laten doen. Dat speciale gereedschap? wat moet ik me daarbij voorstellen?</p><p> </p><p> </p>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2008 18:11 #90383
<p>Kan ik er overigens beter een A nokkenas terug inzetten, of heb ik nog keuze uit andere (snellere) nokkenassen? en gaan die samen met de rest van het onaangepaste b20a blok? </p>
11-11-2008 18:32 #90382
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Nokkenas beachadiging
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" /><meta content="Word.Document" name="ProgId" /><meta content="Microsoft Word 9" name="Generator" /><meta content="Microsoft Word 9" name="Originator" /><link href="file:///C:/DOCUME~1/gert/LOCALS~1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml" rel="File-List" /><!--[if gte mso 9]><xml><w:WordDocument><w:View>Normal</w:View><w:Zoom>0</w:Zoom><w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone><w:DoNotOptimizeForBrowser /></w:WordDocument></xml><![endif]--><style type="text/css"><!-- /* Style Definitions */p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;}a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;}@page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}--></style><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 10pt; font-family: Arial;">Zie voor alternatieve nokkenassen:
www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-int.html
<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 10pt; font-family: Arial;"><!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--><o:p></o:p></span></p>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2008 19:02 #90381
<p>Ik ben financieel niet in staat om er een tt3 of iets dergelijks in te zetten, Bij skandix hebben ze momenteel niet alles op voorraad dus ik heb de bestelling nog niet gedaan. concreet wil ik eigenlijk weten welke originele volvo nokkenas, A, K, of F, ik het beste erin kan zetten zonder verdere aanpassingen aan mijn blok te hoeven doen en er wel betere prestaties aan over houd. Het gaat dus om een b20a blok met enkele carb. Heeft iemand hier ervaringen mee?</p><p>al bedankt voor alle reacties, en alvast bedankt voor de reacties die nog komen,</p>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2008 19:21 #90380
<p>Ik ben financieel niet in staat om er een tt3 of iets dergelijks in te zetten, Bij skandix hebben ze momenteel niet alles op voorraad dus ik heb de bestelling nog niet gedaan. concreet wil ik eigenlijk weten welke originele volvo nokkenas, A, K, of F, ik het beste erin kan zetten zonder verdere aanpassingen aan mijn blok te hoeven doen en er wel betere prestaties aan over houd. Het gaat dus om een b20a blok met enkele carb. Heeft iemand hier ervaringen mee?</p><p>al bedankt voor alle reacties, en alvast bedankt voor de reacties die nog komen,</p>
04-01-2009 13:28 #90379
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Nokkenas beachadiging
<p>Robbert,</p><p>In combinatie met de B20A en een Stromberg zou ik voor de C-as of de K-as gaan. Of de TT3. Is met 225,- wel duuurder maar geeft zó veel meer plezier en rijgenot. </p><p>Ben</p>
tinustuning.nl