B18 even ontwaakt

Lees meer
06-12-2008 17:47 #50031 door 06663-dummy
B18 even ontwaakt is gemaakt door 06663-dummy
<p>Ik hoop dat jullie nog even willen meedenken, de suggesties van afgelopen week heb ik allemaal doorgenomen met het volgende resultaat:</p><div><font face="Arial" size="2"></font></div><div><font face="Arial" size="2">Ik heb een nieuwe bobine geprobeerd (wat ik allemaal niet op zolder heb liggen!) geen verschil. zou me ook verwonderen gezien de goede vonk.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Compressie alle cilinders boven de 10.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Alle bougie's vonken goed.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Nadat ik de bovenzijde met membraam en cilinder van mijn Stromberg had verwijderd heb ik de gasslang van de verdamper direct boven in de carburateur gehangen met de gasschuif open.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Starten (ik heb een startmogelijkheid onder de motorkap aangebracht, is erg handig!)en hij liep meteen enige seconden waarna hij ermee kapte en daarna ook geen klap meer heeft gegeven.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Toch was,en is, er steeds gas en ook een gaschoke die het deed.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Nu hij even heeft gelopen kan ik natuurlijk een hoop mogelijke oorzaken uitsluiten.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Toch heeft hij daarna niet meer de minste neiging gehad om nog een keer aan te slaan.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Dus wel LPG en vonk maar niet lopen.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Ook op start-pilote niet.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Heb jullie nog een suggestie?</font></div><div><font face="Arial" size="2"></font> </div><div><font face="Arial" size="2">Nog een vraagje: ik stel mijn volvoos altijd af met de stroboscoop, op gas 20 graden voorontsteking dan geen kans op back-fire en een verbruik van 1:8 tot 1:10.</font></div><div><font face="Arial" size="2">Als ik me goed herinner: stel je een motor statisch af met een lampje en dan moet dat lampje gaan branden bij ongeveer 0 graden (dus bovendste dode punt-TDC)</font></div><div><font face="Arial" size="2">Bij alle twee mijn volvoos is het tussen de 10 en 20 graden terwijl ze allebei met de stroboscoop op 20graden zijn afgesteld. (bij 1500 toeren)</font></div><div><font face="Arial" size="2">Klopt dit wel?</font></div><div><font face="Arial" size="2"></font> </div><div><font face="Arial" size="2">Ik kijk uit naar jullie reacties, groetjes, Ernst.</font></div>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2008 17:57 #90590 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic B18 even ontwaakt
Zou je niet eens proberen de cilinder uit de carburateur weg te laten, membraam wel plaatsen en dan averder alles terug monteren? Dat lijkt me beter dan met open carburateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2008 20:17 #90589 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18 even ontwaakt
als je 2 AMs hebt met elk 1 carb. zou ik nog eens die carbs omwisselen (of
er 1 lenen van iemand anders), eerst op benzine proberen met mech.ontst.,
daarna op LPG, en zo verder terug opbouwen naar toestand waarbij motor wel
liep en dan plots afsloeg. Had het probleem zich voorgedaan met benzine,
dan is vuil in carb. ook nog mogelijke oorzaak van niet meer willen starten
(althans volgens Volvo service manual), LPG is daarvoor waarsch. minder
gevoelig, of helemaal niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2008 10:25 #90588 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 even ontwaakt
<p>Statisch stel ik mijn B20 op lpg op ongeveer 7-8 graden vooronsteking af. </p><p>20 graden lijkt mij ook een beetje veel bij 1500 toeren?</p><p>Verder zou je zeggen dat het gas niet goed blijft doorlopen. Misschien t&oacute;ch de draad die om je bobinekabel zit en doorgeeft dat de motor loopt?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2008 10:40 #90587 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic B18 even ontwaakt
Ik heb zelf ook eenkeer meegemaakt dat de verdamper stuk was en dus veel te veel lpg gaf. Dus veel te rijk mengsel
Misschien kan je daar nog naar kijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2008 13:08 #90586 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18 even ontwaakt
<p>Dag Ernst,</p><p>
nog 1 suggestie: probeer het nog eens op benzine, maar dan als volgt: ik
heb nml ondervonden dat, bij rijden op LPG en overschakelen op benzine, het
tamelijk lang duurt vooraleer de benzinepomp de 1ste druppels benzine tot
bij de carb. gepompt heeft, waarna de motor op benzine verder loopt.
Wanneer ik dit echter probeerde te doen bij stilstaande auto, en dus enkel
dmv de startmotor, is het mij tot hiertoe nog nooit gelukt de nodige
benzine in de carb. te krijgen. Als het dan om 1 of andere reden toch nodig
is bij stilstand over te schakelen op benzine, dan ga ik als volgt te werk: </p><p>
- verwijder toevoerslang benzine aan carb.,
- doe een weinig benzine in andere slang (bij voorkeur doorschijnende,
dan zie je hoeveel erin zit (bij jou liefst heel weinig want als het
niet lukt, hoe krijg je die benzine er achteraf terug gemakkelijk uit?)),
- verbind slang met carb., en laat benzine in vlotterkamer lopen,
- maak dan oorspronkelijke toevoerslang terug vast aan carb., en probeer nu te
starten. </p><p>
Zou het op deze wijze lukken de motor terug aan de gang te
krijgen, dan heeft Frans L gelijk, en is je verdamper stuk. Dit zou dan ook
kunnen verklaren waarom, rijdend op LPG, de motor plots afslaat en niet
meer in gang wil.</p><p>
Hopelijk eindigt zoektocht naar oorzaak vlug.</p><p>
Willy DB
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2008 20:11 #90585 door 06663-dummy
Beantwoord door 06663-dummy in topic B18 even ontwaakt
<p>Hallo Meedenkers,</p><p>De oorzaak lag waarschijnlijk toch in het electrische deel van de auto zoals jullie kunnen lezen onder hoofdstuk " volvo uit coma"</p><p>Jullie suggesties hebben mij absoluut geholpen, Merci!</p><p>Even een reactie op de opmerking van Tom: de 1500 toeren moet je zien in relatie met het afkoppelen en afdoppen van de slang van de vervroeger, in de gebruiksaanwijzing van de stroboscoop is deze handelswijze aangegeven.</p><p>Ik denk dat je op deze wijze het meest optimale LPG verbruik bereikt, als ik anderen hoor over hun verbruik varieert dat altijd van 1:6 tot 1:7,5 terwijl ik om 1:9 of 10 te halen niet voorzichtig hoef te rijden.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2008 21:41 #90584 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 even ontwaakt
<p>Mijn 144 met B20 loopt inderdaad rond de 1 op 7. </p><p>Ik zal jouw afstelling eens proberen!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.