schudden
- Gert Vegter
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
    
        
            
        
                15-12-2008 19:44                #50018
        door Gert Vegter
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        schudden is gemaakt door Gert Vegter            
    
        <meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" /><meta content="Word.Document" name="ProgId" /><meta content="Microsoft Word 9" name="Generator" /><meta content="Microsoft Word 9" name="Originator" /><link href="file:///C:/DOCUME~1/gert/LOCALS~1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml" rel="File-List" /><!--[if gte mso 9]><xml><w:WordDocument><w:View>Normal</w:View><w:Zoom>0</w:Zoom><w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone><w:DoNotOptimizeForBrowser /></w:WordDocument></xml><![endif]--><style type="text/css"><!-- /* Style Definitions */p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal	{mso-style-parent:"";	margin:0cm;	margin-bottom:.0001pt;	mso-pagination:widow-orphan;	font-size:12.0pt;	font-family:"Times New Roman";	mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}@page Section1	{size:595.3pt 841.9pt;	margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;	mso-header-margin:35.4pt;	mso-footer-margin:35.4pt;	mso-paper-source:0;}div.Section1	{page:Section1;}--></style><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 10pt;">De B18A-motor in mijn eerder dit jaar aangeschafte Amazon (1966) loopt mooi regelmatig, zo mogelijk nog mooier na montage van een 123-ontsteking. Desondanks staat de hele auto <span style=""> </span>op een irritante manier te schudden tijdens stilstaan met draaiende motor en de automaat in D. Merkwaardig genoeg niet altijd, maar negen van de tien keer wel. Je zou zeggen dat dit toch door de motor moet worden veroorzaakt of kan het ook aan de automaatbak liggen? Of nog ergens anders aan? <o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 10pt;">Tijdens stationaire loop met de automaat in N maakt de motor uiteraard wat meer toeren, waardoor het probleem zich in mindere mate voordoet, maar ook dan merk je het nog wel enigszins. <o:p></o:p></span></p>    
            
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 47
            
        
                15-12-2008 21:13                #90633
        door Frans Versteegh (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic schudden            
    
        <p>Hallo Gert</p><p>Ik had hetzelfde euvel bij mijn amazone automaat. Van alles geprobeerd om hem stiller te krijgen.Hij liep mooi, alle afstellingen klpoten maar toch dat schudden.Na montage van nieuwe motorsteunrubbers en bakrubber voel ik hem niet meer lopen!Ik moet kijken op de toerenteller of hij nog draait.Echt een aanrader! De oude rubbers waren te zeer verhard en vervormd na 40 dienstjaren.</p><p>Succes,Frans</p><p>PS Wat rijdt een Amazone Automaat toch mooi niet?</p><p> </p>    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                15-12-2008 21:26                #90632
        door Gert Vegter
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Gert Vegter in topic schudden            
    
        Dat is opmerkelijk, want daar gingen mijn gedachten ook naar uit. Had zelfs al nieuwe rubbers aangeschaft, maar volgens een bevriende monteur zouden die rubbers nog in goede staat verkeren. Ga ze nu dus alsnog maar eens vervangen.
Wat betreft je PS: het rijdt inderdaad heel aardig, alleen jammer dat de acceleratie zo bedroevend is...
            
    Wat betreft je PS: het rijdt inderdaad heel aardig, alleen jammer dat de acceleratie zo bedroevend is...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 250
            
        
                17-12-2008 11:00                #90631
        door Michiel Helsloot (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic schudden            
    
        Hi Gert,Als de motor alleen schudt in stationair, icm slechte acceleratie zou kunnen duiden op een versleten nokkenas en/of versleten zuigerveren.Heb je al eens een compressietest gedaan en de kleplift gemeten?Vervangen van de motorrubbers verminderd het geluid en het schudden, maar neemt de dieper liggende oorzaak ervan niet weg.mvgr,Michiel    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                17-12-2008 19:39                #90630
        door Gert Vegter
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Gert Vegter in topic schudden            
    
        <meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" /><meta content="Word.Document" name="ProgId" /><meta content="Microsoft Word 9" name="Generator" /><meta content="Microsoft Word 9" name="Originator" /><link href="file:///C:/DOCUME~1/gert/LOCALS~1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml" rel="File-List" /><!--[if gte mso 9]><xml><w:WordDocument><w:View>Normal</w:View><w:Zoom>0</w:Zoom><w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone><w:DoNotOptimizeForBrowser /></w:WordDocument></xml><![endif]--><style type="text/css"><!-- /* Style Definitions */p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal	{mso-style-parent:"";	margin:0cm;	margin-bottom:.0001pt;	mso-pagination:widow-orphan;	font-size:12.0pt;	font-family:"Times New Roman";	mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}@page Section1	{size:612.0pt 792.0pt;	margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;	mso-header-margin:35.4pt;	mso-footer-margin:35.4pt;	mso-paper-source:0;}div.Section1	{page:Section1;}--></style><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;">Met een compressie van 10 bar op alle cilinders en een olieverbruik van 1 liter op 1000 km verkeert de motor duidelijk in zijn levensavond, maar is nog niet geheel versleten. Met de kleppen is (nog) niets mis, echter heel lang zal dat niet meer zo blijven, want het zijn nog de ongeharde exemplaren en er wordt uiteraard ongelode benzine gestookt. Ik weet niet in hoeverre de nokkenas versleten is. Eerst maar eens zien hoe de auto zich gedraagt als de rubbers zijn vernieuwd. Als dat het schudden vermindert of zelfs wegneemt, is het in ieder geval een noodzakelijke ingreep geweest, dat mag duidelijk zijn. Maar natuurlijk moet er vroeg of laat een B20 in, liefst zo veel mogelijk opgeboord  <o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;"><!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--><o:p></o:p></span></p><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;">Afgezien van dit alles is de slechte acceleratie een eigenschap waar de Amazon automaat bekend om staat. Van 0 naar 100 km/u in zo’n 22 seconden zegt natuurlijk ook wel voldoende. En dat zijn cijfers uit testrapporten van z.g.a.n. auto’s uiit de jaren zestig, die overigens toen al allesbehalve lovend waren.... Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat zaken als Nordicar of Scandcar de grootst mogelijke moeite hadden om zo’n wagen te verkopen. Vanwege de alsmaar toenemende idiote drukte op onze wegen echter mogen auto’s met automaatbakken zich in een toenemende belangstelling verheugen, klassiekers en dus ook de Amazon niet uitgezonderd. Wellicht dat het oude lullenimago van dergelijke auto’s daarmee ook op zijn retour is, hoewel ondergetekende inmiddels wel deel uitmaakt van die doelgroep...<br style="" /> <!--[if !supportLineBreakNewLine]--><br style="" /> <!--[endif]--></span>
<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;"><!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--><o:p></o:p></span></p><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;">Afgezien van dit alles is de slechte acceleratie een eigenschap waar de Amazon automaat bekend om staat. Van 0 naar 100 km/u in zo’n 22 seconden zegt natuurlijk ook wel voldoende. En dat zijn cijfers uit testrapporten van z.g.a.n. auto’s uiit de jaren zestig, die overigens toen al allesbehalve lovend waren.... Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat zaken als Nordicar of Scandcar de grootst mogelijke moeite hadden om zo’n wagen te verkopen. Vanwege de alsmaar toenemende idiote drukte op onze wegen echter mogen auto’s met automaatbakken zich in een toenemende belangstelling verheugen, klassiekers en dus ook de Amazon niet uitgezonderd. Wellicht dat het oude lullenimago van dergelijke auto’s daarmee ook op zijn retour is, hoewel ondergetekende inmiddels wel deel uitmaakt van die doelgroep...<br style="" /> <!--[if !supportLineBreakNewLine]--><br style="" /> <!--[endif]--></span>    
            
     <o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;"><!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--><o:p></o:p></span></p><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;">Afgezien van dit alles is de slechte acceleratie een eigenschap waar de Amazon automaat bekend om staat. Van 0 naar 100 km/u in zo’n 22 seconden zegt natuurlijk ook wel voldoende. En dat zijn cijfers uit testrapporten van z.g.a.n. auto’s uiit de jaren zestig, die overigens toen al allesbehalve lovend waren.... Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat zaken als Nordicar of Scandcar de grootst mogelijke moeite hadden om zo’n wagen te verkopen. Vanwege de alsmaar toenemende idiote drukte op onze wegen echter mogen auto’s met automaatbakken zich in een toenemende belangstelling verheugen, klassiekers en dus ook de Amazon niet uitgezonderd. Wellicht dat het oude lullenimago van dergelijke auto’s daarmee ook op zijn retour is, hoewel ondergetekende inmiddels wel deel uitmaakt van die doelgroep...<br style="" /> <!--[if !supportLineBreakNewLine]--><br style="" /> <!--[endif]--></span>
<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;"><!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--><o:p></o:p></span></p><span style="font-size: 8pt; font-family: Arial;">Afgezien van dit alles is de slechte acceleratie een eigenschap waar de Amazon automaat bekend om staat. Van 0 naar 100 km/u in zo’n 22 seconden zegt natuurlijk ook wel voldoende. En dat zijn cijfers uit testrapporten van z.g.a.n. auto’s uiit de jaren zestig, die overigens toen al allesbehalve lovend waren.... Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat zaken als Nordicar of Scandcar de grootst mogelijke moeite hadden om zo’n wagen te verkopen. Vanwege de alsmaar toenemende idiote drukte op onze wegen echter mogen auto’s met automaatbakken zich in een toenemende belangstelling verheugen, klassiekers en dus ook de Amazon niet uitgezonderd. Wellicht dat het oude lullenimago van dergelijke auto’s daarmee ook op zijn retour is, hoewel ondergetekende inmiddels wel deel uitmaakt van die doelgroep...<br style="" /> <!--[if !supportLineBreakNewLine]--><br style="" /> <!--[endif]--></span>    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 250
            
        
                17-12-2008 22:05                #90629
        door Michiel Helsloot (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic schudden            
    
        <p>Hi! Gert,</p><p>Een compressie van 10 bar op alle cylinders klinkt nog niet alarmerend in ieder geval. De kleplift kun je meten door de minimale en maximale hoogte van de klepstelen te meten wanneer je de krukas ronddraait (via de fan). Dit is erg eenvoudig zelf te doen. Zoek evt even naar de term 'kleplift' op het forum.</p><p>Ik wist niet dat de automaat er standaard al zo lang over deed om 100 te halen! Heb je al eens gemeten hoe lang de jouwe er over doet?  .</p><p>groet,</p><p>Michiel</p>
.</p><p>groet,</p><p>Michiel</p>    
     .</p><p>groet,</p><p>Michiel</p>
.</p><p>groet,</p><p>Michiel</p>    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                25-12-2008 17:21                #90628
        door Gert Vegter
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Gert Vegter in topic schudden            
    
        De rubbers van motorsteunen en bak zijn nu vernieuwd, maar dit heeft geen enkel effect op het schudden. Wat wel effect heeft, is de automaat even in N zetten en vervolgens weer in D. Het schudden is dan een stuk minder of blijft soms zelfs  volledig achterwege. Hetgeen naar mijn idee overmatige slijtage van de nokkenas als mogelijke oorzaak uitsluit.    
            
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                11-08-2009 19:43                #90627
        door Tom Steverink
    
    
	    
    
            
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Tom Steverink in topic schudden            
    
        <p>Hé Gert, fijn dat je het uiteindelijk tóch gevonden hebt.  Jammer van die automaat, maar je zoekt je heel soms een ongeluk.</p><p>Ik denk elke keer weer !#$%&^*%)(# ...........ik ben in ieder geval weer iets wijzer geworden!</p>    
            Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				





