reviseren van b-30 motor, vanwege groot olie verbruik
- Ted van Drunen
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-12-2008 19:11 #50014
door Ted van Drunen
reviseren van b-30 motor, vanwege groot olie verbruik is gemaakt door Ted van Drunen
<p>Hallo,</p><p>Ik ben sinds een jaar in het bezit van een 164 bj 1974. Het is een heerlijke wagen en ik rijdt er dagelijks mee en ben hem gelijk-tijdig aan het restaureren. Hij neemt alleen erg veel olie, bij elke 300 km 1 liter olie. En volgens mij trekt hij erg traag op van 0-100 in 16 sec. alleen weet ik dit niet zeker want deze 164 is de eerste waar ik in heb gezeten dus kan hem niet vergelijken met een andere. Afgelopen zomer de klephoedjes laten vervagen en een 123-ignition onsteking geplaatst. Hij rijdt veel fijner als voorheen maar het olie verbruik is niet veranderd. Bij snel rijden pluimt(rookt) hij behoorlijk. </p><p>Ik zit erover te denken om de motor compleet te reviseren omdat ik deze wagen wil houden voor dagelijks gebruik en hem compleet te restaureren. Ik weet niet wat ik allemaal moet vervangen en wat zoiets gaat kosten. Zelf ben ik geen monteur maar wel spuiter en plaatwerker.</p><p>Mischien hebben jullie tips, alvast bedankt Kees.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-12-2008 20:09 #90652
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic reviseren van b-30 motor, vanwege groot olie verbruik
<p>Je olieverbruik en het pluimen geeft aan dat de zuiger/veren en cilinderwanden in vergaande staat van ontbinding zijn. Een revisie is hard nodig. Reken dus op opboren/honen van de cilinders en plaatsen van nieuwe overmaats zuigers. Daarnaast kun je als je toch bezig bent gelijk de lagerschalen van de krukas vervangen (en eventueel laten slijpen) en de kop zonodig aanpakken.</p><p>Ben</p>
tinustuning.nl
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-12-2008 09:11 #90651
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic reviseren van b-30 motor, vanwege groot olie verbruik
<p>Kees,</p><p>Ik heb nu zo'n twee jaar geleden de B18A van mijn Amazon uit 1967 zelf gereviseerd. Ik heb toen op het opboren van de cilinders en het vervangen van de klepzittingen na, alles zelf gedaan. Op zich zagen lagers, oliepomp etc er nog goed uit, maar het blok lag toch open en besloten alles binnenin het blok te vervangen. Krukaslagers, nokkenaslagers, oliepomp etc. Het enige wat ik niet heb vervangen is de nokkenas en de bijbehorende volgers, want die waren als nieuw. De koppeling en drukgroep zagen er ook nog als nieuw uit, die heb ik dus ook teruggezet. </p><p>Bij het bedrijf die mijn cilinders heeft opgeboord en de klepzittingen heeft vervangen door harde exemplaren (rijdt op LPG), heb ik wel ook de nokkenaslagers laten plaatsen, want die leg je er niet zo even in en moeten nadat ze zijn geplaatst op maat worden gemaakt. Verder heb ik bij dit bedrijf ook de andere onderdelen gekocht. Heb best wel moeten onderhandelen want eigenlijk hadden ze het hele blok willen reviseren.</p><p>In totaal heeft het mij indertijd ongeveer alles bijelkaar 1100 euro gekost. Heb dus wel zelf blok eruit gehaald, uit elkaar gehaald en na het opboren en honen weer zelf opgebouwd en teruggezet. Bij mij was de krukas nog in perfecte staat, dus ik heb deze niet hoeven laten slijpen. Dus als jezelf eea kunt doen, en het blok is niet totaal op kan het voorwat de kosten betreft wel meevallen. Natuurlijk is een 6 cilinder wel wat duurder dan een 4 cilinder.</p><p>Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen kunnen we misschien iets voor elkaar betekenen, ben geen spuiter en plaatwerker, maar kan weer wel een motor reviseren ;0)</p><p>Mvr gr, Toon</p><p> </p>
- Kees van der Heiden (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2008 09:12 #90650
door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic reviseren van b-30 motor, vanwege groot olie verbruik
<p>Ik zou een ruilblok zoeken. Dit wordt alles bij elkaar zo'n grote ingreep, dat een ruilblok met garantie wel slim is. Ik heb alles zelf gedaan (uiteraard het boren honen en krukas slijpen uitbesteed) was een hoop geld kwijt en had toch weer problemen, waardoor ik nu voor de derde keer het blok gerepareerd heb.</p><p> </p>
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-12-2008 09:18 #90649
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic reviseren van b-30 motor, vanwege groot olie verbruik
<p>Waar had je dan problemen mee? Lijkt mij dat je dan toch iets niet goed hebt gedaan met opbouwen van je blok.</p><p> </p><p> </p>
- Ted van Drunen
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-12-2008 14:33 #90648
door Ted van Drunen
Beantwoord door Ted van Drunen in topic reviseren van b-30 motor, vanwege groot olie verbruik
<p>Allemaal bedankt voor de snelle reactie´s. Ik woon in friesland in de buurt van leeuwarden dus Toon dat is wel erg ver uit de richting, jammer want we hadden elkaar goed kunnen helpen denk ik...Het blok is door mij nooit uit elkaar gehaald, ik heb hem rijdend gekocht, de carrosserie was ook erg slecht maar die heb ik al bijna compleet klaar en word dan gespoten. </p><p>mischien weten jullie een adres voor een goed ruil/blok met garantie dan kijk ik eens wat ik het beste kan gaan doen.</p><p>vr.gr. Kees Hoogeveen.</p><p> </p>
- Rik Noorman (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2008 14:58 #90647
door Rik Noorman (GAST)
Beantwoord door Rik Noorman (GAST) in topic reviseren van b-30 motor, vanwege groot olie verbruik
Hallo Kees,
Ik kan je niet helpen met het reviseren van je b30, maar ik woon in Groningen en ben op zoek naar een goed(kop)e spuiter in het noorden.
Ik rij in een 164 uit 1969. Zou je mij kunnen laten weten of je iets voor mij kunt betekenen?
Je kunt me mailen op riknoorman@gmail.com
Groeten, Rik Noorman
Ik kan je niet helpen met het reviseren van je b30, maar ik woon in Groningen en ben op zoek naar een goed(kop)e spuiter in het noorden.
Ik rij in een 164 uit 1969. Zou je mij kunnen laten weten of je iets voor mij kunt betekenen?
Je kunt me mailen op riknoorman@gmail.com
Groeten, Rik Noorman